تاثیرات استرس و استراحت بر کمر درد

استرس و فشارهای روزمره از جمله مسائلی هستند که بسیاری از افراد در جوامع مدرن با آن مواجه هستند. از فشارهای شغلی و تلاش برای برقرار تعادل بین زندگی شخصی و حرفه‌ای گرفته تا نگرانی‌های مالی و اجتماعی، مسائلی هستند که باعث ایجاد استرس شده و این اتفاق متاسفانه بر زندگی روزمره ما تأثیرات قابل‌توجهی داشته است. درواقع این تأثیرات، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به سلامتی فیزیکی ما آسیب می‌رسانند.

یکی از مشکلات شایع که به علت استرس و فشار زیاد ایجاد می‌شود، درد کمر است. این موضوع مورد توجه بسیاری از افراد و متخصصان حوزه سلامت قرار گرفته است، زیرا درد کمر به عنوان یکی از عوارض فیزیکی شایعی است که از استرس و فشارهای زندگی مدرن ناشی کمر درد عصبی می‌شود. در این مقاله، به بررسی نقش و تنظیم استرس و استراحت برای بهبود کمر می‌پردازیم. ما تأثیرات روانی و فیزیولوژیکی استرس را بر بدن و سپس روش‌هایی که استراحت می‌تواند برای کاهش کمر درد عصبی مؤثر باشد، بررسی خواهیم کرد.

تنظیم استرس و استراحت برای بهبود کمر

آیا استرس بر کمردرد تاثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که بله! استرس و درد کمر با یکدیگر  مرتبط هستند. استرس، به عنوان یک واکنش روانی و فیزیولوژیکی به فشارها و تنش‌های زندگی، می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم تأثیراتی بر درد کمر خصوصا بروز کمر درد عصبی داشته باشد. در ادامه توضیحات بیشتری را در این مورد، بیان کرده‌ایم:

  • اسپاسم عضلات: استرس احتمال انقباض عضلات بدن را افزایش می‌دهد، به ویژه در مناطقی که معمولاً تحت فشار قرار دارند، از جمله ناحیه کمر. این اسپاسم منجر به درد و سفتی عضلات کمر می‌شود؛
  • تغییرات در حرکات و حالات طبیعی بدن: استرس می‌تواند باعث تغییرات در رفتارهای حرکتی و حالات طبیعی بدن شود. به عنوان مثال، برخی افراد تمایل دارند در وضعیت‌های استرس‌زا بیشتر در وضعیت نشسته یا خمیده باشند، که متاسفانه فشار بیشتری را روی ناحیه کمر ایجاد می‌کند و در نتیجه منجر به درد می‌شود؛
  • تأثیرات روانی: استرس به صورت مستقیم بر روان و روحیه افراد تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش و حساسیت به درد می‌شود. افراد تحت استرس بیشتر متوجه درد کمر می‌شوند به طوری که حس می‌کنند درد آنها بسیار شدید است، حتی اگر وضعیت فیزیکی آنها تغییری نکرده باشد؛
  • تأثیرات فیزیولوژیکی: استرس منجر به افزایش سطح هورمون‌های استرسی مانند کورتیزول می‌شود که ممکن است به طور غیرمستقیم به افزایش التهاب و درد در بدن منجر شود، از جمله در منطقه کمر

به طور خلاصه، استرس و کمر درد ارتباطات پیچیده‌ای با یکدیگر دارند که ممکن است به عنوان یک علت یا عامل تشدیدکننده برای یکدیگر عمل کنند. مدیریت استرس و داشتن استراحت مناسب می‌تواند بهبود وضعیت درد کمر را تسهیل کند و برای حفظ سلامتی مفید باشد.


بیشتر بخوانید: علل ایجاد درد در دیسک کمر چیست؟


روش های کاهش استرس برای بهبود کمر درد

برای کاهش استرس و بهبود کمردرد، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • تمرینات ورزشی: ورزش‌های آرامش‌بخش مانند یوگا، تمرینات تنش‌زدایی یا تن‌آرامی، و ورزش‌های هوازی ملایم در کاهش استرس و تقویت عضلات پشتی و شکمی بسیار کمک‌کننده هستند؛
  • تنفس عمیق: تمرین تنفس عمیق و آرام نیز به تسکین استرس و افزایش آگاهی از وضعیت بدنی کمک می‌کند، که می‌تواند روند بهبود درد کمر را تسهیل ببخشد؛
  • مدیتیشن و آرامش: فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، آرامش‌بخشی و ماساژ هم در کاهش استرس و تسکین درد کمر موثر هستند؛
  • مدیریت زمان: برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت و کاهش فشارهای زندگی و انجام فعالیت‌هایی مانند استراحت کافی و مناسب می‌تواند به بهبود کمردرد و کاهش استرس کمک کند؛
  • مراجعه به متخصصین: در صورت بروز درد مزمن کمر و استرس شدید، مراجعه به پزشک یا متخصص فیزیوتراپی از جمله پزشکان فوق تخصص فیزوتراپی کلینیک پزشک ارتوپد می‌تواند به شما در تشخیص و مدیریت مناسب این مشکلات کمک کند.

بهترین روش استراحت برای بهبود کمر درد

زمانی که دچار کمر درد عصبی می‌شوید، پزشک استراحت را به شما توصیه می‌کند. البته نه به این معنا که مطلقا تکان نخورید و تمام ساعات روز در رخت‌خواب بخوابید. اتفاقا در اکثر مواقع استراحت مطلق به سلامت شما، آسیب جدی وارد می‌کند. معمولا استراحتی که اوایل شروع درد باشد، مناسب است. در حالت کلی بهترین روش استراحت برای بهبود کمردرد عبارت‌اند از:

  • داشتن یک خواب کامل، کافی و عمیق
  • انتخاب وضعیت مناسب برای به طوری که طی خواب، ناحیه کمر در یک وضعیتی که آن را حمایت کند قرار بگیرد
  • استفاده از بالشت حمایتی هنگام خواب که ناحیه کمر را حمایت می‌کند و آن را در یک وضعیت صحیح نگه می‌دارد
  • استفاده از کمپرس گرم و سرد مثل دستگاه‌های گرمایشی، بسته یخ یا حوله گرم
  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین که فشار بیشتری روی کمر ایجاد می‌کنند
  • استفاده از تکنیک‌های آرامش‌ بخش مثل مدیتیشن، تمرین تنفس عمیق، یوگا

کمر درد عصبی

بهترین شیوه نشستن برای بهبود کمر درد

بهترین شیوه‌های نشستن برای بهبود کمردرد عبارت‌اند از:

  1. در هنگام نشستن روی صندلی، بهتر است پشت به صندلی نشسته و کمر را به شیوه طبیعی خود به طوری که آناتومی و ساختار ستون فقرات حفظ شود، نگه دارید. مطمئن شوید که پشت صندلی محل مناسبی برای حمایت از منطقه کمری شما فراهم می‌کند؛
  2. اگر برای مدت طولانی نیاز است بنشینید، هر 30 دقیقه یکبار بلند شوید، کمی کمرتان را خم کنید و به سمت چپ و راست حرکت دهید تا از طریق این تغییرات در وضعیت، فشار اضافی از کمرتان برطرف شود و کمی پیاده‌روی کنید یا اندامهایتان را بکشید؛
  3. ارتفاع صندلی را تنظیم کنید به طوری که پاهایتان کاملا روی زمین باشد و زانوهایتان زاویه 90درجه بگیرد؛
  4. از وسایلی مانند بالشت و کمربندهای حمایتی هنگام نشستن استفاده کنید زیرا می‌تواند فشار را از روی کمر بردارد و به کاهش درد کمک کند؛
  5.  وقتی نشسته‌اید، برای جلوگیری از فشار زیاد روی کمر، منحنی طبیعی کمرتان را حفظ کنید. برای این کار، می‌توانید از یک پشتی استفاده کنید که به شما کمک کند کمرتان به شکل طبیعی خود قرار بگیرد؛
  6. هنگام نشستن، انجام تمرینات استرچینگ کمر و عضلات این ناحیه می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش تنش در منطقه کمر کمک کند.

بیشتر بخوانید: تمرینات تقویت عضلات کمر


 چه زمانی برای کمر درد نیاز به استراحت مطلق داریم؟

استراحت مطلق در مواقع خاصی از کمردرد می‌تواند مناسب باشد. در این موارد، استراحت مطلق به معنای اجتناب از فعالیت‌هایی مانند نشستن، ایستادن، بلند شدن، و حتی خوابیدن به طوری که کمر آزاد باشد، است. مثلا:

  • در مواقعی که درد شما به گونه‌ای شدید است که با انجام فعالیت‌های روزمره بیشتر می‌شود و با دریافت مسکن نیز قابل تحمل نیست؛
  • در صورتی که کمردرد به علت یک آسیب مشخص مثل شکستن استخوان کمر، یا آسیب به دیسک رخ داده باشد؛

اگر عمل جراحی در منطقه کمر انجام شده باشد

اگر پزشک شما توصیه کرده است که استراحت مطلق داشته باشید، مهم است که دقیقاً به دستورالعمل‌های آن پایبند باشید. همچنین، ممکن است پزشک شما توصیه کند که در طول استراحت، از تکنیک‌های حمایتی و تقویتی ناحیه کمر استفاده کنید تا به کاهش درد و التهاب کمک کند؛ اما به طور کلی، استراحت مطلق فقط باید تا زمانی که پزشک شما توصیه می‌کند، ادامه داشته باشد.

کمر درد عصبی را چگونه درمان کنیم؟

درمان کمر درد عصبی به وضعیت بیمار، شدت درد، ناحیه‌ای از کمر که دچار درد است و علت بروز درد بستگی دارد. جالب است بدانید که کمردرد ناشی از استرس واقعی است. بسیاری از افراد ممکن است حتی متوجه نباشند که استرس دلیل کمردرد آنهاست. این سندرم می‌وی‌زی تنش (سندرم میویزی-عصبی تنش یا سندرم ذهنی-بدنی) نامیده می‌شود و یک وضعیت بسیار واقعی است که احتمالاً افراد زیادی را گرفتار می‌کند. برای درمان کمر درد عصبی بهترین روش، فیزیوتراپی کمر است که بهتر است در کنار مدیریت روش‎هایی که به تنظیم استرس و استراحت برای بهبود کمر کمک می‌کنند، استفاده شود.


بیستر بخوانید: آرتروز کمر و ستون فقرات


یک خواب عمیق و کافی در بهبود درد کمر موثر است. استفاده از تخت، تشک و بالشت مناسب، که حمایت از ناحیه کمر را دربرداشته باشد و انتخاب وضعیت مناسب برای خواب (مانند خوابیدن روی یک طرف یا پهلو با یک بالشت که بین پاها قرار گرفته است) می‌تواند به کاهش فشار روی کمر کمک کند.
استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش، تثبیت ناحیه کمر با کمک کمربندهای حمایتی یا بالشت‌های مناسب هنگام نشستن، تکرار تمرینات مربوط به کمر، مدیرت بر فشارهای روزانه و تحت کنترل گرفتن آنها، دریافت مشاوره حرفه‌ای از متخصص فیزیوتراپی و در نهایت جراحی نیز از روش‌های درمان و بهبود کمر درد عصبی است. ضمن اینکه می‌توانید با موافقت پزشک از داروهای شل‌کننده، ضدالتهاب، ضد درد و مسکن نیز کمک بگیرید.

 استرس و کمر درد

جمع‌بندی

در این مطلب از کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی پزشک ارتوپد، به بررسی استرس و نقش آن در بروز کمردرد پرداختیم. ضمن اینکه توضیح دادیم چگونه می‌توان با تنظیم استرس و استراحت برای بهبود کمر، از بروز این اتفاق جلوگیری کرد یا پس از ابتلا به کمر درد عصبی، آن را درمان کرد.

کلینیک تخصصی ارتوپدی پزشک ارتوپد، با ارائه بهترین و مجهزترین دستگاه‌های پزشکی روز دنیا و همچنین بهره‌مندی از پزشکان فوق تخصص اروتوپدی در تهران آماده ارائه خدمات تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات، گردن، کمر، دست، آرنج، شانه، لگن و زانو هستند. آب‌درمانی، ماساژدرمانی، فیزیوتراپی، طب سوزنی در کنار دیگر روش‌های درمانی توسط کلینیک ارتوپدی پزشک ارتوپد برای درمان و بهبود وضعیت بیماری مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود. می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان کلینیک تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
آیا از درد زانو و مشکلاتی مانند زانوی پرانتزی یا ضربدری رنج می‌برید؟ جراحی استئوتومی زانو می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، به بررسی کامل کاربردها، مزایا و عوارض این جراحی می‌پردازیم.
سرخوردگی مهره کمر چیست و چه عوارضی دارد؟ این بیماری که به لغزش مهره نیز معروف است، می‌تواند باعث درد شدید کمر و پا شود. در این مقاله، با علائم و درمان آن آشنا شوید.
با انواع جراحی لگن آشنا شوید. از تعویض مفصل ران تا جراحی‌های پیچیده‌تر لگن، را در این مقاله بخوانید و دلایل جراحی، روش‌ها و عوارض جانبی را بررسی کنید.
چگونه از شر شانه یخ زده خلاص شویم؟ این مقاله به بررسی روش‌های مختلف درمان شانه یخ‌زده می‌پردازد و راهکارهایی برای تسکین درد و در خانه ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: