تزریقات مفصلی؛ راهکاری موثر برای تسکین درد مفاصل

یکی از روش‌های غیرتهاجمی برای کاهش التهاب و تسکین درد، تزریقات مفصلی است. در این روش با استفاده از یک سوزن دارو به طور مستقیم به مفصل تزریق می‌شود. معمولاً اثر ترکیبات شیمیایی این داروها به‌گونه‌ای است که پس از تزریق، درد، سفتی و تورم مفصل برای مدت کوتاهی بهبود می‌یابد.

باتوجه‌به اینکه تزریق داخل مفصلی روشی نسبتاً آسان و کم‌هزینه محسوب می‌شود، پس می‌توان از آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، نقرس، تاندونیت، بورسیت و آرتروز استفاده کرد، این شیوه درمانی نوین ویژگی‌ها و مزایای متعددی دارد که پیشنهاد می‌کنیم، برای آشنایی بیشتر با آن‌ها تا انتهای این مقاله با سایت پزشک ارتوپد همراه باشید.

آسپیراسیون مفصل

تزریق مفصل و آسپیراسیون مفصل چیست؟

تزریقات داخل مفصلی و بافت نرم نوعی شیوه درمانی باهدف تسکین درد و کنترل التهاب است، در این شیوه درمانی همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم با سوزن به طور مستقیم داروهایی نظیر کورتیکواستروئیدها، اسید هیالورونیک و... به منطقه موردنظر تزریق می‌شوند. ماهیت و ترکیبات شیمیایی این دسته از داروها به‌گونه‌ای است که می‌تواند تجمع مایعات را در سلول‌های مفصلی کاهش دهند که همین امر موجب تسکین درد خواهد شد؛ اما با تمام این تفاسیر تزریقات مفصلی بیماری را درمان نخواهد کرد، بلکه این روش در کنار کنترل بیماری (در بازه‌ه­ای حداکثری ۳ماهه) درد را کاهش می‌دهد. باتوجه‌به اینکه هزینه تزریق مفصلی نسبت به سایر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه است، پس می‌توان از آن برای بهبود کوتاه‌مدت بسیاری از بیماری‌های مرتبط با مفاصل استفاده کرد.

هدف از تزریقات داخل مفصلی چیست؟

درد و سفتی زانو یا سایر مفاصل بدن روی سبک زندگی افراد اثر گذاشته و زندگی آنها را با مشکل جدی مواجه می‌کند، باتوجه‌به اینکه درد یا التهاب در این نواحی می‌تواند شخص را با آسیب جدی روبه‌رو کند، پس برای درمان و بهبود آن روش‌های متنوعی توسط پزشک، درنظر گرفته می‌شود.

اگرچه دارودرمانی مرسوم‌ترین روش تسکین دردها شناخته می‌شود؛ اما این روش در کنار احتمال آسیب به بدن، تأثیر چندانی در بهبود درد نخواهد داشت، ازاین‌روی نمی‌توان از این روش در درازمدت استفاده کرد. تزریق‌های مفصلی یکی از روش‌های جدید درمانی محسوب می‌شوند که با استفاده از آن‌ها می‌توان تا حد قابل‌توجهی تورم، سفتی، درد و التهاب مفصل را کاهش داد. همچنین تزریقات بین مفصلی یک روش بسیار ایده‌آل برای درمان بیماری‌های نظیر سرطان، MS، اختلالات مفصلی و... شناخته می‌شود.

تزریقات داخل مفصلی چه کاربردی دارند؟

به‌طورکلی انواع تزریق داخل مفاصل در علم پزشکی، می‌تواند نقش مؤثری را در کنترل بیماری‌های التهابی مفصل مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، نقرس، تاندونیت، بورسیت، سندرم تونل کارپال و گاهی اوقات آرتروز ایفا کنند. باتوجه‌به اینکه روش تزریقات داخل مفصلی نسبت به جراحی دارای ریسک کمتری است، ازاین‌روی اغلب پزشکان از این شیوه درمانی برای تسکین دردهای مفصلی استفاده می‌کنند.

انواع تزریقات داخل مفاصلی کدامند؟

اگرچه انواع تزریقات مفصلی وابسته به عوامل مختلفی نظیر نوع دارو، محل تزریق، شیوه تزریق و... می‌توانند دسته‌بندی شوند؛ اما به‌طورکلی انواع تزریق داروهای مفصلی را می‌توان به سه دسته استروئیدها، تزریق بوتاکس، هیالورونیک اسید و... تقسیم کرد که هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب مخصوص هستند و بهتر است قبل از تزریق شخص بیمار در مورد شیوه تزریق و مراقبت‌های پس از آن با پزشک معالج خود مشورت کند.

انواع تزریقات داخل مفاصلی

بیماری‌ های قابل درمان با تزریق‌ های داخل مفصلی

معمولاً اغلب بیماری‌های مفصلی اعم از آسیب‌های ورزشی، آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک، نقرس، تاندونیت، بورسیت آرتروز و... می‌توانند با این روش به طور کوتاه‌مدت و مقطعی درمان شوند، اما به طور معمول این روش نوعی درمان موقت باهدف تسکین درد شناخته می‌شود و از آن نمی‌توان تحت عنوان درمان قطعی استفاده کرد.

بهترین زمان برای تزریقات داخل مفصلی

بهترین زمان برای تزریق داخل مفصلی زانو یا سایر نواحی مفصلی، زمانی است که آسیب در کوتاه‌مدت رخ دهد، به بیان ساده‌تر تزریق باید زمانی انجام شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد، معمولاً تزریق مفاصل روش خوبی برای درمان آسیب‌های درازمدت نیست و تزریق باید حداکثر ۳ ماه پس از آسیب انجام شود.

چه داروهایی برای تسکین درد مفاصل، داخل مفصل تزریق می‌ شود؟

تزریق‌های مفصلی علاوه بر بهبود و تسکین درد، در جهت درمان بسیاری از بیمارها ازجمله سرطان استفاده می‌شوند. این روش درمانی همچنین یک روش مؤثر برای بهبود عفونت‌های قارچی درون مفصلی است. البته داروهایی که امکان ورود به مفاصل را دارند، وابسته به نوع بیماری متفاوت هستند، ازاین‌روی برای بهبود دردهای مفصلی و انجام فرایند تزریق نیز داروهایی خاصی وجود دارد که پزشک وابسته به شرایط یکی آن‌ها را پیشنهاد می‌دهد که در این بخش سعی کردیم تا مرسوم‌ترین داروهایی که برای تزریقات مفصلی به‌منظور کاهش درد استفاده می‌شوند، معرفی کنیم.

کورتیکواستروئیدها

کورتیکواستروئیدها دسته‌ای از داروهای تزریقی هستند که با مهار تولید سلول‌های التهابی که به طور طبیعی در پاسخ به یک آسیب حاد یا شرایط مزمن تولید می‌شوند و التهاب موضعی را کاهش می‌دهند. از این دارو معمولاً برای درمان استئوآرتریت، نقرس حاد و آرتریت روماتوئید زانو استفاده می‌شود.

هیالورونیک اسید

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی در بدن است که در مایعات سینوویال یافت می‌شود و مفاصل را روان می‌کند؛ اما بیماری آرتروز، باعث می‌شود تا این ماده به‌سرعت تجزیه شود. معمولاً هیالورونیک اسید گزینه مناسبی برای تزریق داخل مفصل مچ دست محسوب می‌شود. این ماده در کنار افزایش روان‌کاری به کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی مفصل نیز کمک می‌کند.

بی‌حس‌کننده‌های موضعی

بی‌حس‌کننده‌های موضعی نوعی دیگر از انواع داروهای تزریقات مفصلی هستند که معمولاً از آن‌ها به‌عنوان نوعی تسکین‌دهنده درد پس از جراحی آرتروسکوپی یاد می‌شود. باوجود تفاسیر فوق این دسته از داروها در کنار تأثیرات مؤثر خود می‌توانند سلول‌های غضروفی مفصل را در درازمدت تخریب کنند.

بی‌حس‌کننده‌های موضعی

سم بوتولینوم

از سم بوتولینوم یا بوتاکس اغلب برای بهبود آرتروز لگن، زانو و دردهای مفصلی استفاده می‌شود. در این روش بیمار پس از تزریق می‌تواند ۴ الی ۱۲ هفته بدون احساس آثار درد زندگی کند، اما به طور معمولاً پس از اتمام این بازه بیمار مجدداً، درد و تورم را در ناحیه مفصل تجربه خواهد کرد.

تزریق PRP

(PRP) از خون کامل مشتق شده و حاوی پلاکت است. از این روش درمانی معمولاً برای درمان استئوآرتریت و کاهش درد و بهبود عملکردهای فیزیکی استفاده می‌شود. معمولاً تزریق PRP گزینه مناسبی برای آرتروز زانو و لگن است. باوجود مزایای متعدد PRP این دارو می‌تواند واکنش‌های موضعی و عفونت را برای بیمار ایجاد کند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتون یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای درمان آسیب‌های مفصلی محسوب می‌شود، به طور معمول از این روش برای تسکین درد دیسک کمر استفاده می‌شود. معمولاً تزریق کورتیزون برای دیسک کمر زمانی انجام می‌شود که مهره‌های کمر جابه‌جا یا دچار فتق شده‌اند.

نحوه تزریق داخل مفصلی

معمولاً برای پزشک معالج نحوه تزریق داخل مفصل زانو با تزریق داخل مفصل مچ پا چندان تفاوتی ندارد. پس در نخستین مرحله پوست محل تزریق با یک بی‌حس‌کننده موضعی استریل و بی‌حس می‌شود و سپس سوزن به مفصل زانو یا مچ دست وارد و دارو تزریق می‌شود. در برخی موارد، تصویربرداری اولتراسوند برای کمک به هدایت سوزن به محل صحیح، استفاده می‌شود. در انتها در این فرایند ممکن است بیمار سوزش خفیفی را احساس کند که احتمالا کمی آزاردهنده است. بااین‌حال نکته مهمی که باید دراین‌خصوص در نظر گرفته شود، این است که فرایند تزریق حتماً باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

مهم‌ ترین مزایای تزریقات مفصلی چیست؟

اگرچه در این مقاله بارها به مزایای متعدد تزریقات مفصلی اشاره کردیم؛ اما در این قسمت مهم‌ترین مزایای آن‌ها را گردآوری کرده‌ایم:

  1.   روشی کم‌خطر و غیرتهاجمی
  2.  کم‌هزینه بودن تزریقات مفصلی در تهران و سایر شهرها
  3.  مؤثر در کاهش درد و التهاب
  4.  عدم نیاز به مصرف داروهای خوراکی‌
  5.   بهبود در حرکت
  6.  مؤثر در ترمیم بافت آسیب‌دیده

بیمارانی که دائماً از بیماری‌های مفصلی نظیر استئوکندریت دیسکان رنج می‌برند، بهتر است برای آگاهی از روش‌ها و راه‌های درمان به صفحه استئوکندریت دیسکان مراجعه کرده و پس از شناخت این بیماری برای درمان آن به‌صورت اینترنتی نوبت رزرو کنند.

مزایای تزریقات مفصلی

انواع عوارض تزریق‌ های مفصلی

اگرچه که اغلب مردم پس از تزریق مفصلی دچار هیچ نوع عارضه‌ای نمی‌شوند، اما در برخی موارد تغییر رنگ در ناحیه تزریق، درد در مرکز تزریق، عفونت، تب و... در برخی افراد مشاهده می‌شود. همچنین در کنار موارد فوق خانم‌هایی که تزریقات مفصلی انجام داده‌اند باید بدانند که ترکیبات شیمیایی داروهایی که برای تزریق مفصل استفاده می‌شوند به‌گونه‌ای است که می‌تواند زمان قاعدگی را تغییر دهد، همچنین این دسته از داروها می‌توانند علائم سندرم پیش از قاعدگی را نیز تحت شعاع قرار دهد.

جمع‌بندی

تزریق داخل مفصلی تزریق نوعی تسکین موضعی و هدفمند برای بیماران مبتلا به درد مفاصل است، به‌طورکلی این روش برای بیماران خاص پیشنهاد می‌شود و اثربخشی بسیار بالایی دارد. ضمن اینکه به طور معمول هزینه تزریق ژل به مفصل شانه، پا، مچ دست و... نسبتاً ارزان‌تر از جراحی است. از این روش درمانی که نوعی درمان ارتوپدی است، اغلب برای درمان تسکین‌های دردهای مفصلی ناشی از ورزش، روماتیسم، نقرس و... استفاده می‌شود؛ اما با تمام این تفاسیر تزریقات مفصلی تنها روش درمان نیست، بلکه این روش در کنار سبک زندگی سالم، فیزیوتراپی و... می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد، اطلاعاتی جامع در خصوص علت تزریق داخل مفصل مچ دست، دیسک کمر، زانو و... در اختیار شما قرار داده باشد. از اینکه تا پایان یکی دیگر از مقالات این سایت با ما همراه بودید، بسیار خرسندیم. لطفا تجربیات خود را درزمینهٔ مراقبت‌های پس از تزریق با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
تومور نخاعی یا سرطان نخاع، توده‌ای است که در نخاع رشد کرده و ممکن است باعث درد، ضعف عضلانی، و اختلال در عملکرد عصبی شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید
پارگی رباط صلیبی به عنوان یک آسیب شایع در ورزشکاران با درد شدید، تورم و ناپایداری زانو همراه است و نیاز به تشخیص سریع و درمان دارد تا از عوارض بلندمدت جلوگیری شود.
دیسپلازی استخوانی به نقص در رشد طبیعی استخوان‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث تغییر شکل، درد و مشکلات حرکتی در افراد شود؛ بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است
آرتروز لگن معمولاً به دلیل فرسایش استخوانی منجر به تخریب غضروف مفصل لگن شده و در پی ایجاد درد و محدودیت حرکتی، انجام فعالیت های روزمره را با اختلال مواجه می کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: