آرتروز لگن چیست و آیا درمان قطعی دارد؟

آرتروز هیپ یا آرتروز لگن زمانی رخ می‌دهد که غضروف میان مفصل استخوان ران پا و لگن به دلایل مختلف از بین می‌رود که این عارضه می‌تواند برای شخص علائمی نظیر درد و تورم را ایجاد کند. به‌طورکلی آرتروز لگن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله از سایت پزشک ارتوپد ابتدا توضیح می‌دهیم آرتروز لگن چیست؟ و اطلاعاتی را در خصوص این بیماری در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می‌دهیم. از علائم، نحوه تشخیص، افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند و روش‌های درمانی هم صحبت کرده‌ایم. لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ساییدگی مفصل ران

آرتروز لگن چیست؟

 آرتریت مفصل ران یا ساییدگی مفصل ران یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که معمولاً در ایام میان‌سالی خصوصاً در خانم‌ها بیشتر مشاهده شده است. آرتریت لگن یا زوال غضروف مفصل ران زمانی رخ می‌دهد که غضروف میان دو مفصل در اثر اصطکاک از بین برود. به‌طورکلی مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه است که قسمت گوی در بالای استخوان ران قرار گرفته است و ناحیه غضروف همچون یک‌کاسه عمل می‌کند.

هنگامی ران پا در حال حرکت است، مکانیسم گوی و کاسه به استخوان‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر حرکت کنند و از اصطکاک بیش از حد استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. هنگامی‌که غضروف لگن در اثر عوامل مختلف آسیب ببیند، باعث می‌شود که فضای بین استخوان‌ها خشک و تنگ شود، در چنین مواردی استخوان ساییده شده و بیمار درد را تجربه می‌کند که در این هنگام می‌توان گفت فرد به آرتروز مبتلا شده است.

و در پاسخ به سؤال درد ناحیه لگن نشانه چیست باید بگوییم که اگرچه درد می‌تواند نخستین زنگ خطر برای بروز بسیار از بیماری‌ها باشد، با این حال به‌طورکلی درد شدید در ناحیه استخوان لگن ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های آرتروز مفصل است.

علت ابتلا به عارضه آرتروز لگن

حال که متوجه شدید آرتروز لگن چیست؟ قصد داریم در این بخش در خصوص علت ابتلا به عارضه آرتروز لگن صحبت کنیم. اگرچه آرتروز مفصل ران دلایل مختلفی دارد؛ اما این نکته را نباید فراموش کرد که بیماری آرتروز نوعی بیماری خودایمنی است، در این بیماری خودایمن سیستم دفاعی بدن به بافت‌های سالم ناحیه مفصل حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. به‌طورکلی بیماری آرتروز از مفاصل کوچک نظیر مفاصل انگشت شروع می‌کند و می‌تواند به نواحی بزرگ‌تری نظیر آسیب جدی وارد کند. این بیماری در ابتدا با یک ساییدگی یا پارگی آغاز می‌شود که متاسفانه در درازمدت فرسایش، التهاب مزمن، تورم و سفتی را در مفصل ایجاد می‌کند.

چه افرادی در معرض ابتلا به آرتروز لگن هستند؟

دلایل مختلفی باعث می‌شوند که آرتروز در ناحیه لگن ظاهر شود، و جالب است بدانید که افزایش سن در کنار عوامل متعدد دیگر هم در ابتلا به آرتروز لگن مؤثر است. جدول زیر اطلاعات مختصر و مفیدی را در این حوزه در اختیار شما قرار می‌دهد.

ردیف

عنوان

توضیحات

1

سن

با افزایش سن ساییدگی غضروف ران بیشتر است.

2

اضافه‌وزن

اضافه‌وزن یا چاقی می‌تواند فشار بیشتری  بر باسن وارد می‌کند.

3

جراحت

آسیب شدید، مانند شکستگی لگن یا پارگی لابرال، می‌تواند سال‌ها بعد به حالت  آرتروز بروز کند.

4

ورزش‌های سنگین

برخی از حرکات ورزشی می‌تواند به مفصل ران آسیب جدی وارد کند.

5

جنسیت

زنان در سنین یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز مفصل ران هستند.

6

ناهنجاری‌های ساختاری یا رشدی

ناهنجاری استخوان‌های مفصل ران می‌تواند باعث شود تا غضروف ساختار نامنظمی به خود بگیرد.

7

بیماری‌های خود ایمنی

برخی از بیماری‌های خود ایمنی مانند محرک‌های پسوریازیس  می‌تواند آرتروز لگن را تشدید کند.

8

ژنتیک

برخی ژن‌ها می‌توانند در بروز ابتلا به آرتروز لگن مؤثر باشند.

با توجه به موارد فوق، در تکمیل پاسخ این سوال که علت بوجود آمدن آرتروز چیست ؟ می‌توان عوامل دیگری نظیر بیماری دیابت، کلسترول بالا، هموکروماتوز (سطح بالای آهن در خون) و کمبود ویتامین D را نیز بیان کرد.

 علائم ابتلا به آرتروز لگن

اگرچه درد نخستین نشانه و زنگ خطر برای بروز اغلب بیماری‌ها علی‌الخصوص آرتروز لگن شناخته می‌شود؛ اما به‌طورکلی آرتروز لگن علائم دیگری نیز دارد که ازجمله مهم‌ترین علائم آرتروز لگن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حساسیت در داخل یا اطراف مفصل ران
  2. تورم در اطراف مفصل ران
  3. سفتی مفاصل
  4. شنیدن صدای خش‌خش از ناحیه مفصل در هنگام حرکت
  5. مشکلات حرکتی، مانند دشواری در انجام فعالیت‌های روزانه

در انتها متذکر می‌شویم که علائم فوق به‌طورکلی بیان‌ شده است، با توجه به اینکه آرتروز در بانوان شیوع بیشتری دارد، تب و تغییر در اشتها نیز از دیگر علائم آرتروز زانو در زنان در کنار موارد فوق شناخته می‌شود.

علائم آرتروز لگن

نحوه تشخیص بیماری آرتروز لگن

اگرچه شناخت علائم آرتروز لگن می‌تواند نقش مؤثری را در تشخیص اولیه داشته باشد، اما کافی نیست. معمولاً پزشک معالج برای تشخیص دقیق و تجویز  بهترین درمان آرتروز لگن از روش‌های دیگری نظیر معاینه فیزیکی، عکس‌برداری، شرح‌حال و ... استفاده می‌کند و سپس متناسب با شرایط بیمار روش‌های مختلفی را برای درمان آرتروز پیشنهاد می‌دهد.

 روش های درمان ساییدگی مفصل ران (آرتروز لگن)

بیماران با مراجعه به پزشک کنجکاو هستند بدانند روش‌های درمان آرتروز چیست؟ خوشبختانه روش‌های متنوعی برای درمان ساییدگی مفصل ران وجود دارد و پزشک می‌تواند پس از گرفتن شرح‌حال و معاینه فیزیکی یک یا چند روش درمانی را  به‌منظور درمان این بیماری و بهبود سریع‌تر تجویز کند. برای شناخت  پرطرفدارترین روش‌های درمانی آرتروز  پیشنهاد می‌کنیم این بخش را با دقت مطالعه کنید.   

تزریق استروئید

تزریق استروئید و تجویز قرص آرتروز به‌عنوان  خط اول درمان آرتریت لگن شناخته می‌شود. در این روش پزشک از داروهای استروئیدی و ضدالتهابی نظیر ایبوپروفن، ناپروکسن و... برای تسکین درد استفاده می‌کند. در این شیوه درمانی بهتر است بیمار تا بهبودی کامل از عصا به‌منظور انجام کارهای روزمره استفاده کند.

ورزش درمانی

ورزش برای آرتروز لگن یکی ازجمله مؤثرترین روش‌ها برای درمان سفتی مفاصل شناخته می‌شود. در این شیوه درمانی بیمار باید در کنار پیروی از سبک سالم زندگی، با دویدن، شنا یا انجام ورزش‌های مختص تقویت عضلات باسن برای بهبود خود تلاش کند. به‌طورکلی برای بهبود سریع‌تر بیمار این نکته را نباید فراموش کند که  آرتروز لگن و پیاده‌ روی دو اصل جداناپذیر از یکدیگر هستند و بیمار باید به‌منظور درمان آرتروز حتماً پیاده‌روی را در برنامه هفتگی خود قرار دهد.   

فیزیوتراپی

ازجمله اساسی‌ترین روش‌های درمان آرتروز مفصل می‌توان به فیزیوتراپی اشاره کرد. در این روش بیمار تحت نظر پزشک و در کنار اجرای تکنیک‌های پیشنهادشده توسط فیزیوتراپیست می‌تواند به بهبود سریع‌تر خود کمک کند. اما آنچه در این شیوه درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است استمرار در انجام تمرین‌های فیزیوتراپی است. ضمن اینکه بیمار بهتر است به‌منظور تسریع درروند درمان از تمرین‌های فیزیوتراپی لگن در خانه نیز غافل نشود و آن‌ها را در کنار ورزش‌درمانی، مصرف دارو و... انجام دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی از روش‌های درمان آرتروز لگن در طب سنتی محسوب می‌شود. در این شیوه درمانی درمانگر با استفاده از سوزن‌های مخصوص می‌تواند جریان خون را افزایش داده و در کاهش تورم و سفتی مفاصل مؤثر باشد. طب سوزنی در کنار پیروی از روش‌های درمان خانگی آرتروز لگن نظیر گرمادرمانی، ورزش‌درمانی، مصرف زردچوبه، ماساژدرمانی و ... نقش مؤثری در بهبود سریع‌تر آرتروز دارد. به بیان ساده‌تر انجام طب سوزنی به همراه  درمان خانگی آرتروز مچ پا در بهبود و درمان سریع‌تر آرتروزهای خفیف مؤثر است.

درمان آرتروز لگن در طب سنتی

 دارودرمانی

دارودرمانی ازجمله مرسوم‌ترین روش‌های درمانی آرتروز است. در این روش محبوب و پرطرفدار پزشک داروهای ضدالتهابی نظیر آسپرین، ناپروکسن و ... را تجویز می‌کند که مصرف آن‌ها به تسکین درد کمک می‌کند.

جراحی

جراحی آخرین روش و قطعی ترین درمان آرتروز مفصل لگن است. در این روش وابسته به شرایط مفصل پزشک از آرتروتومی لگن، آرتروسکوپی هیپ و یا فیوژن مفصل (آرترودزیس) استفاده می‌کند. معمولاً جراحی‌های مفصل ازجمله انواع جراحی‌های کم تهاجم شناخته می‌شود که در صورت مراقبت‌های صحیح می‌تواند تا مدت‌ها از بروز سفتی، تورم و یا درد مفصل لگن جلوگیری کند.

بیمارانی که می‌خواهند در فضایی مجهز و پیشرفته برای درمان آرتروز اقدام کنند، حتماً به صفحه کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی لگن و باسن مراجعه کرده و پس از مطالعه شیوه‌های درمانی، امکانات کلینیک و ... در اولین فرصت برای رزرو نوبت اقدام کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح دادیم آرتروز لگن چیست و عوامل دیگری نظیر نحوه تشخیص، چگونگی درمان آرتروز و ... را نیز موردبررسی قرار دادیم. بر اساس این مقاله، آرتروز مفصل ران یکی از شایع‌ترین دردهای مفاصلی  محسوب می‌شود که می‌تواند عملکرد استخوان ران و لگن را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری که از آن تحت عنوان نوعی بیماری خود ایمن یاد می‌شود، علائم و شیوه‌های درمانی متعددی داد و هر بیمار باید وابسته به شرایط خود و تحت نظر پزشک از این شیوه‌های درمانی به‌منظور بهبود سریع‌تر استفاده کند.

همچنین با توجه به اینکه بانوان بیشتر مستعد این بیماری هستند، توصیه ما این است که خانم‌های میان‌سال به‌منظور درمان و بهبود سریع‌تر این بیماری، همواره درد یا هرگونه سفتی و تورم مفصل را جدی بگیرند.

از اینکه به‌منظور آشنایی با آرتروز و نحوه درمان آرتروز کمر و لگن سایت پزشک ارتوپد را انتخاب کردید، از شما بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم این مقاله کوتاه   در جهت شناخت آرتروز مفصل به شما مخاطب گرامی اطلاعات کافی داده باشد. حتماً سؤالات و تجربیات خود را درزمینهٔ مراقبت‌های تعویض مفصل لگن و بهترین روش درمان آرتروز هیپ با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید
پای ضربدری یا ژنووالگوم، باعث نزدیکی غیرطبیعی زانوها به یکدیگر می‌شود و می‌تواند در کودکان و بزرگسالان مشکلات حرکتی ایجاد کند. معمولا نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی دارد
تومور نخاعی یا سرطان نخاع، توده‌ای است که در نخاع رشد کرده و ممکن است باعث درد، ضعف عضلانی، و اختلال در عملکرد عصبی شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید
پارگی رباط صلیبی به عنوان یک آسیب شایع در ورزشکاران با درد شدید، تورم و ناپایداری زانو همراه است و نیاز به تشخیص سریع و درمان دارد تا از عوارض بلندمدت جلوگیری شود.
دیسپلازی استخوانی به نقص در رشد طبیعی استخوان‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث تغییر شکل، درد و مشکلات حرکتی در افراد شود؛ بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: