سندروم خروجی قفسه سینه چیست و چگونه درمان می شود؟

درد در شانه‌ها، گردن، بازو و دست‌ها به دلایل مختلفی برای تمامی افراد اتفاق می‌افتد و موضوع خیلی خطرناکی نیست. مثلا ممکن است که فرد با بلندکردن وسیله سنگین یا انجام حرکات نامناسب، احساس درد عضلانی در این قسمت‌ها کند.

اما اگر درد در این نواحی بر اثر اتفاقات خاص مانند تصادفات رانندگی، تفاوت در آناتومی بدن، آسیب‌های مداوم ناشی از ورزش یا شغل باشد و در مدت طولانی فرد را دچار ناراحتی کند، ممکن است که بر اثر سندروم خروجی قفسه سینه باشد.

البته بسیاری از افراد نمی‌دانند که سندروم خروجی قفسه سینه یا همان سندروم tos چیست و اغلب به دنبال علت درد نمی‌روند؛ درحالی‌که اگر این سندروم درمان نشود، خطرات جدی به دنبال دارد. از همین رو ما در این مطلب با معرفی این بیماری و علائم آن، به شما در بهترین مرکز برای درمان این سندروم کمک می‌کنیم.

سندروم خروجی قفسه سینه

سندروم خروجی قفسه سینه چیست؟

سندروم خروجی قفسه سینه (TOS) یکی از اختلالات مربوط به فشردگی اعصاب یا عروق خونی است که در ناحیه پایین گردن و بالای قفسه سینه اتفاق می‌افتد. در حالت کلی خروجی قفسه سینه، بین دهانه گردن و قفسه سینه قرار دارد و محل عبور اعصاب و رگ‌های خونی است.

این دهانه به‌اندازه‌ای پهن است که تمامی رگ‌ها و اعصاب به‌راحتی از آن عبور کنند؛ اما اگر به دلیل تغییرات خاص و آسیب‌های وارد شده به آناتومی بدن این گذرگاه مختل شود، خروجی قفسه سینه بیش از اندازه باریک می‌شود. این کمبود فضا به رگ‌های خونی و اعصاب فشار وارد می‌کنند و سبب بروز درد، گرفتگی و احساس غیرطبیعی می‌شود و سندروم خروجی قفسه سینه را به وجود می‌آورد.

دلایل سندروم خروجی قفسه سینه

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می‌آید که علت سندروم tos چیست؟ علت اصلی وقوع بیماری توراکس، فشرده‌شدن بیش ‌از حد اعصاب یا عروق خونی در قفسه سینه، شانه و گردن است؛ از همین رو هر دلیلی که منجر به فشرده‌سازی این عروق شود، می‌تواند علت سندرم خروجی قفسه سینه باشد. اما در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل این سندروم را معرفی می‌کنیم:

  • علت‌های مادرزادی: یکی از مهم‌ترین علت‌های سندروم tos، تغییرات در آناتومی بدن است. مثلا برخی از افراد با یک دنده اضافی در گردن به دنیا می‌آیند. دنده گردن فشار زیادی به اعصاب یا رگ‌های خونی وارد می‌کنند. از طرفی برخی از افراد ناهنجاری‌های خاصی در دنده‌ها، عضلات گردن یا نوار فیبری محکم دارند که به قفسه سینه فشار وارد می‌کنند.
  • وضعیت بدنی ضعیف: همه افراد ممکن است که به‌صورت مداوم حرکات نامناسب بدنی داشته باشند که در طولانی‌مدت آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به سندروم قفسه سینه قرار دهد. مثلا افتادن شانه‌ها یا قرارگیری سر در وضعیت روبه‌جلو، یکی از این موارد است. از طرفی حرکات شدید بازوها در بین ورزشکاران و بلندکردن مداوم سر هم یکی از عوامل این سندروم است.
  • تروما: در برخی از موارد قفسه سینه به‌ علت آسیب‌های وارد شده در اثر تصادفات رانندگی یا حادثه خاص، دچار فشردگی می‌شود و تحت عنوان علت بیماری توراکس شناخته می‌شوند.

البته علت‌های دیگری هم برای ابتلا به سندروم خروجی قفسه سینه وجود دارد که توسط دکتر ارتوپد یا پزشکان متخصص عصب، عضله و استخوان تشخیص داده می‌شود.

علائم سندروم خروجی قفسه سینه

علائم سندروم خروجی قفسه سینه

در حالت کلی سندروم خروجی قفسه سینه در سه نوع مختلف سندروم نوروژنیک، سندروم وریدی و سندروم شریانی وجود دارد که هر کدام آسیب‌های خاص خود را به بدن وارد می‌کنند. بر همین اساس، علائم سندروم دهانه توراکس بر اساس نوع آن‌ها متفاوت است که در ادامه علائم هر کدام را معرفی می‌کنیم:

علائم سندروم خروجی نوروژنیک قفسه سینه عبارت‌اند از:

  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن‌شدن در بازو یا انگشتان
  • احساس درد در شانه، گردن، بازو یا دست
  • احساس خستگی بازو بر اساس فعالیت
  • ضعف در چنگ‌زدن یا گرفتن اشیا با دست

این علائم می‌توانند به‌صورت دائمی یا موقتی خود را نشان دهند؛ اما هرچه فرد دست و بازوی خود را بیشتر نگه دارد، علائم شدیدتر می‌شوند.

2. علائم سندروم خروجی قفسه سینه وریدی عبارت‌اند از:

  • احساس درد یا تورم در دست یا بازو
  • تغییر رنگ دست و یک یا چند انگشت
  • سوزن‌سوزن‌شدن دردناک دست و بازو
  • رگ‌های برجسته در شانه، گردن و دست

تمامی این علائم به دلیل لخته‌شدن خون بر اثر فشردگی رگ‌ها است در صورت ابتلا به سندروم خروجی قفسه سینه اتفاق می‌افتد.

3. علائم سندروم خروجی قفسه سینه شریانی عبارت‌اند از:

  • وجود توده ضربان‌دار در نزدیکی استخوان ترقوه
  • سردی انگشتان، دست‌ها یا بازوها
  • احساس درد در دست و بازو
  • رنگ‌پریدگی یا تغییر رنگ یک یا چند انگشت دست
  • نبض ضعیف یا عدم احساس نبض در بازو
  • آمبولی شریان در دست یا بازو
  • آنوریسم شریان ساب کلاوی

در صورت مشاهده علائم هر کدام از انواع سندروم خروجی قفسه سینه، حتماً به مرکز درمان ارتوپدی یا یک فیزیوتراپیست خوب مراجعه کنید تا دراسرع‌وقت برای درمان اقدام شود.

درمان سندروم خروجی قفسه سینه

درمان سندروم خروجی قفسه سینه

حال که متوجه شدید علائم توراکس چیست، در این بخش در مورد درمان سندروم خروجی قفسه سینه صحبت خواهیم کرد. البته روش‌های درمانی سندروم tos متناسب با علائم و نوع این بیماری متفاوت است؛ اما در ادامه مهم‌ترین روش‌های درمانی سندروم خروجی قفسه سینه را معرفی می‌کنیم:

  1. فیزیوتراپیرایج‌ترین و متداول‌ترین روش درمانی برای سندروم دهانه توراکس، فیزیوتراپی است. البته فیزیوتراپی بیشتر برای سندرم tos نوروژنیک استفاده می‌شود که به تقویت ماهیچه‌ها کمک می‌کند. با کمک فیزیوتراپی می‌توانید دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و علائم توراکس را بهبود ببخشید. البته پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال دکتر ارتوپد متخصص و مرکز مجهز باشید تا درمان سندروم خروجی قفسه سینه مؤثرتر باشد.
  2. داروهای مسکنپزشک در صورت نیاز انواع داروهای مسکن درد و ضدالتهاب مانند ناپروکسن، ایبوپروفن یا داروهای شل‌کننده عضلات را تجویز می‌کند که برای کاهش درد مناسب است. البته اگر می‌خواهید بدانید که قرص tos چیست، حتماً با پزشکان متخصص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مشورت کنید.
  3. داروهای جلوگیری لخته خونبرای بیمارانی که به سندروم خروجی قفسه سینه شریانی یا وریدی مبتلا هستند، داروهای جلوگیری از لخته خون (ترومبولیتیک) تجویز می‌شود. این داروها از راه خط lV یا کاتتر به بیمار تزریق می‌شود و مانع از تشکیل لخته‌های خون می‌شود. البته در صورت نیاز، داروهای ضدانعقاد خون هم تجویز می‌شود.
  4. جراحیدر اکثر مواقع بیماران مبتلا به سندروم خروجی قفسه سینه وریدی یا شریانی نیاز به جراحی پیدا می‌کنند؛ اما بیماران مبتلا به سندروم tos نوروژنیک هم در صورت موفق نبودن دیگر روش ‌های درمانی، نیاز به جراحی پیدا می‌کنند. اگر چندین فیلم جراحی tos، از بیماران مختلف را مشاهده کنید خواهید دید که روش‌های مختلفی برای بیماران با شرایط گوناگون اجرا می‌شود؛ اما تشخیص نهایی نوع جراحی، تنها به دست پزشک متخصص انجام می‌شود.

تمرینات ورزشی برای درمان سندروم خروجی قفسه سینه

بر اساس توصیه پزشکان به بیماران سندروم خروجی قفسه سینه، با کمک انجام تمرینات ورزشی مختلف می‌توان به درمان این بیماری کمک کرد؛ بر همین اساس چند مورد از تمرینات ورزش برای tos را معرفی می‌کنیم:

  • دست‌ها را به پشت گره کنید و هم‌زمان شانه را به سمت پایین بکشید. همچنین سر را تا جایی که احساس کشش در گردن می‌کنید، به سمت مخالف بکشید. این تمرین را هر بار بین 15 تا 30 ثانیه و در 3 ست تکرار کنید و سپس به‌صورت عکس انجام دهید.
  • چارچوبی را به‌صورت فرضی در نظر بگیرید و دست‌ها را بالاتر از سطح بدن، به دیوار بچسبانید. به‌آرامی نزدیک دیوار شوید و دست‌ها را تا جایی که در شانه‌ها احساس کشش می‌کنید، خم کنید. این تمرین را بین 15 تا 30 ثانیه در 3 ست انجام دهید.

توجه کنید که تمرینات ورزش برای tos متفاوت است؛ اما برای اطمینان از اجرای صحیح آن‌ها، حتماً به دکتر ارتوپد متخصص مراجعه کنید.

عوارض سندروم قفسه سینه

عوارض سندروم قفسه سینه

 طبیعتاً زمانی که اعصاب و رگ‌های خونی بر اثر کمبود فضا دچار فشردگی شوند، عملکرد دیگر قسمت‌های بدن هم دچار مشکل می‌شود و درنتیجه عوارض مختلفی را نشان می‌دهد. مثلاً ممکن است که فرد تغییر رنگ یا تورم بسیار دردناک را در بازوهای خود احساس کند؛ البته در این شرایط حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

از طرفی یکی دیگر از عوارض سندروم دهانه توراکس، لخته‌شدن خون یا آنوریسم است که  روش‌های درمانی متفاوتی دارد. همچنین اگر علت بیماری توراکس از نوع نوروژنیک باشد، امکان آسیب‌های طولانی‌مدت برای فرد وجود دارد؛ از همین رو بیمار درد یا ناتوانی عضلانی مکرر را تجربه می‌کند.

پیشگیری از سندروم قفسه سینه

درست است که علت بیماری توراکس متفاوت است و در اکثر مواقع بر اثر شرایط خاص به وجود می‌آید؛ اما روش زندگی هم تأثیر زیادی بر بروز سندروم خروجی قفسه سینه دارد.

اگر احساس می‌کنید که در بازوها، گردن، شانه یا قفسه سینه احساس درد خفیف دارید، به‌هیچ‌عنوان حرکات تکراری ورزشی انجام ندهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که از بلندکردن اجسام سنگین جدا خودداری کنید.

از طرفی احتمال ابتلا به این سندروم، برای افراد با اضافه‌وزن بیشتر است؛ از همین رو به فکر کاهش وزن خود باشید. توجه کنید که حتی در صورت عدم مشاهده علائم سندرم خروجی قفسه سینه، کیف و کیسه‌های سنگین را روی شانه‌های خود نیندازید. همچنین بهتر است که حرکات کششی و تمرینات ورزشی برای قوی کردن و انعطاف‌پذیر کردن عضلات شانه انجام دهید.

جمع‌بندی

درمان به‌موقع و اصولی سندروم خروجی قفسه سینه، یکی از مهم‌ترین موارد در بهبود بیماران است؛ اما توجه کنید که هرچه مرکز درمانی ارتوپدی تخصصی‌تر و مجهزتری را انتخاب کنید، درمان بیماری مؤثرتر خواهد بود.

بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم که برای درمان انواع بیماری‌های مربوط به ارتوپد و فیزیوتراپی، به کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید. این کلینیک از پزشکان متخصص و دستگاه‌های تخصصی استفاده می‌کند و تمامی تمرکز خود را بر درمان بیماری‌های مربوط به ارتوپد قرار می‌دهد. در صورت مشاهده خدمات این مجموعه، می‌توانید به سایت پزشک اول مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
آیا از درد زانو و مشکلاتی مانند زانوی پرانتزی یا ضربدری رنج می‌برید؟ جراحی استئوتومی زانو می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، به بررسی کامل کاربردها، مزایا و عوارض این جراحی می‌پردازیم.
سرخوردگی مهره کمر چیست و چه عوارضی دارد؟ این بیماری که به لغزش مهره نیز معروف است، می‌تواند باعث درد شدید کمر و پا شود. در این مقاله، با علائم و درمان آن آشنا شوید.
با انواع جراحی لگن آشنا شوید. از تعویض مفصل ران تا جراحی‌های پیچیده‌تر لگن، را در این مقاله بخوانید و دلایل جراحی، روش‌ها و عوارض جانبی را بررسی کنید.
چگونه از شر شانه یخ زده خلاص شویم؟ این مقاله به بررسی روش‌های مختلف درمان شانه یخ‌زده می‌پردازد و راهکارهایی برای تسکین درد و در خانه ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: