فیوژن ستون فقرات: ترمیم و تثبیت ستون فقرات آسیب‌دیده

آرتریت یا آرتروز کمر یکی از بیماری‌های رایج در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی است که خوشبختانه برای درمان آن روش‌های مؤثر و مفیدی وجود دارد که در این میان جراحی فیوژن ستون فقرات یکی از روش‌های درمانی مهم شناخته می‌شود. اگر بخواهیم به بیان ساده جراحی فیوژن کمری را توضیح دهیم؛ باید بگوییم که در جراحی فیوژن همجوشی ستون فقرات رخ می‌دهد و طی این جراحی دو یا چند استخوان به ستون فقرات باهدف پایداری بیشتر متصل می‌شوند. به‌طورکلی این فرایند می‌تواند مزایای متعددی برای شخص داشته باشد که در ادامه این مقاله سایت پزشک ارتوپد آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فیوژن ستون فقرات

انواع فیوژن مهره‌ ای

عمل جراحی فیوژن کمر نام فرایندی است که به کمک آن می‌توان بیماری‌های متعددی را نظیر آرتروز، بیماری دژنراتیو دیسک، فتق دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و... را درمان کرد. باتوجه‌به اینکه چند عمل جراحی فیوژن ستون فقرات وابسته به نوع بیماری وجود دارد در این بخش مقاله سعی کرده‌ایم تا آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

فیوژن بین‌ تنی کمری ترانس‌ فورامینال (TLIF)

 TLIF یا فیوژن بین‌تنی کمری ترانس‌فورامینال نوعی عمل فیوژن کمر است که در آن قسمت تحتانی ستون فقرات درمان و اصلاح می‌شود. در طی این جراحی ممکن است قسمت قدامی کمر (جلو) با استفاده از یک دستگاه بین بدن و پیوند استخوان دیسک تثبیت شود و یا قسمت خلفی (عقب) با استفاده از میله‌ها، پیچ‌های پدیکول و پیوند استخوان ثابت شوند. به‌طورکلی شیوه فیوژن بین‌تنی کمری ترانس‌فورامینال به این صورت است، اما گاهی ممکن است پزشک از روش کم تهاجمی‌تری نظیر MIS-TLIF برای درمان و اصلاح قسمت تحتانی ستون فقرات استفاده کند.

فیوژن میانی کمری جانبی (LLIF)

در این روش درمانی که با کمترین میزان تهاجم انجام می‌شود، کمر بیمار در کمترین زمان روبه‌بهبودی می‌رود. به این روش همجوشی بین بدنی جانبی (XLIF) نیز گفته می‌شود. به‌طورکلی از این روش می‌توان برای درمان کمردردهای شدید، روماتیسم ستون فقرات، آرتروز مهره کمر و... استفاده کرد.

فیوژن میانی کمر خلفی (PLIF)

ازآنجایی‌که در فیوژن میانی کمر خلفی (PLIF)پزشک به ستون فقرات دسترسی بیشتری دارد، ازاین‌روی می‌توان از این نوع فیوژن در جهت درمان بیماری‌های مختلفی نظیر آرتروز و روماتیسم استفاده کرد. کم تهاجم بودن این نوع از فیوژن و دوره نقاهت اندک ازجمله مهم‌ترین مزایای جراحی فیوژن ستون فقرات محسوب می‌شود.

فیوژن میانی کمر خلفی

فیوژن میانی کمری قدامی (ALIF)

اگرچه طیف وسیعی از بیماری‌های کمر با فیوژن میانی کمری قدامی (ALIF) درمان می‌شوند، اما به‌طورکلی از این روش درمانی برای برداشتن دیسک آسیب‌دیده، فتق دیسک و بیماری دژنراتیو دیسک استفاده خواهد شد. به طور معمول در این روش درمانی کم تهاجم بیمار می‌تواند دربازهای مشخص سلامتی خود را به دست آورد.

دیسککتومی و فیوژن قدامی دهانه رحم (ACDF)

این شیوه جراحی کاملاً شبیه به ALIF است، اما عموماً در این روش بیماری‌های مختص گردن به کمک تکنیک‌های کم تهاجم درمان خواهند شد. و بهتر است حتما به بهترین فوق تخصص ستون فقرات مراجعه شود تا مراحل تشخیص و درمان با کم‌ترین مشکل با کمک پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی روز دنیا انجام شود. برقراری ارتباط موثر بین بیمار و پزشک، از جمله مهم‌ترین نکات برای درمان است که تاثیر شگرفی در ایجاد حس اعتماد و همراهی بیمار در طول مسیر درمان دارد.

جراحی فیوژن چگونه انجام می‌ شود؟

مهره‌های کمر استخوان‌های کوچکی هستند که ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. به‌طورکلی این مهره‌ها روی‌هم قرار می‌گیرند و توسط دیسک‌های بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند. یکی از وظایف این مهره‌ها و استخوان‌ها محافظت از نخاع است. همان‌طور که می‌دانید نخاع اطلاعات مغز را به سایر نقاط ارسال می‌کند. در برخی موارد و براثر سبک زندگی اشتباه ممکن است مهره‌های کمر بیش از اندازه در مقابل یکدیگر حرکت کنند؛ در چنین مواردی اعصاب، رباط‌ها و ماهیچه‌های اطراف کمر کشیده شده و باعث درد می‌شوند. در چنین مواردی جراحی ستون فقرات یا فیوژن باعث می‌شود تا مهره‌ها حرکت نکنند و احساس درد در بیمار مهار شود.

در طی جراحی فیوژن ستون فقرات ممکن است جراح از روش‌های مختلفی برای نزدیک‌تر شدن مهره‌ها به هم استفاده کند. به‌عنوان‌مثال، با فیوژن مستقیم بین بادی جانبی، جراح می‌تواند به مهره‌ها دسترسی پیدا می‌کند و یا در برخی موارد پزشک با فیوژن بین بادی کمری ترانس فوامینال، از پشت به ستون فقرات دسترسی یافته و جراحی را آغاز کند. به‌طورکلی جراحی فیوژن کمری درواقع یک روش برای اتصال دائمی ۲ یا چند استخوان (مهره) ستون فقرات است. در این روش جراحی ستون فقرات با کمترین میزان تهاجم برش خورده و اتصالات انجام می‌شود.

در انتها نیز باید متذکر شد که برای فیوژن کمر داروی (بیهوشی عمومی) به شخص داده می‌شود و یک یا چندبرش کوچک برای دسترسی به ستون فقرات ایجاد می‌شود. در طی این عمل جراح به‌آرامی عضلات پشت بیمار را با یک ابزار مخصوص از بین می‌برد. سپس دیسک بین مهره‌ها را برمی‌دارد تا عمل فیوژن را آغاز کند، اکنون ۲ مهره یا تعداد بیشتری از مهره‌ها را به هم نزدیک می‌کند. در این شیوه درمانی، پزشک از استخوان یا مواد دیگری مانند تیتانیوم برای فضایی که بین دیسک‌ها قرار دارند، استفاده می‌کند.

جراحی فیوژن

مزایای جراحی فیوژن

خوشبختانه جراحی فیوژن مزایای متعددی نظیر کاهش ساییدگی و پارگی نخاع را به دنبال دارد، به طور معمول این روش درمانی دارای حداقل تهاجم است و از دیگر مزایای مهم آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

تسکین درد

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد در جراحی فیوژن ستون فقرات با ایجاد فضای بیشتر، فشار قابل‌توجهی از روی اطراف نخاع و ریشه‌های عصبی، برداشته خواهد شد که همین امر منجر می‌شود تا درد عصبی در بیمار کمتر شده و پس از دوره نقاهت بیمار مانند گذشته یک زندگی طبیعی را تجربه کند.

اصلاح ستون فقرات

یکی دیگر از مزایای فیوژن کمر کاهش فشار و اصلاح هرگونه تغییرات غیرطبیعی در ستون فقرات است. به‌طورکلی در این روش جراح با اصلاح مهره‌های کمر ستون فقرات را اصلاح‌کرده و نواقصی نظیر کجی، آسیب دیسک و... را درمان می‌کند.

عوارض جراحی فیوژن

در کنار تمام مزایای گفته‌شده در سطر فوق نمی‌توان عوارض عمل فیوژن کمر را نادیده گرفت، به‌طورکلی این روش درمانی نیز دارای عوارض و معایبی است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایجاد التهاب در بدن شخص اشاره کرد. همچنین از دیگر عوارض جراحی فیوژن ستون فقرات می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. ایجاد زخم
  2. ایجاد ضعف در پاها
  3. بروز بیماری‌های مزمن
  4. خم‌شدن کمر
  5. قرارگرفتن تمام وزن روی باسن در صورت عدم ورزش و اضافه‌وزن

مراجعه به بهترین مرکز درمانی ستون فقرات و دریافت اقدامات درمانی زیر نظر دکتر ارتوپدی متخصص و حاذق، قطعا روند درمان و گرفتن نتیجه مناسب را سرعت می‌بخشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما به کلینیک فوق تخصصی پزشک ارتوپد در تهران مراجعه کنید و بهترین خدمات درمانی را دریافت کنید.

مراقبت‌ های بعد از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات

مراقبت‌ های بعد از عمل جراحی فیوژن ستون فقرات

آنچه نقش مؤثری را درروند بهبودی سریع ایفا می‌کند، مراقبت‌ های بعد از عمل فیوژن ستون فقرات است که سبب می‌شود بیمار با پیروی از یک برنامه خاص سریع‌تر به جریان زندگی بازگردد و سلامتی خود را به دست آورد. ازاین‌روی در ادامه این بخش مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از عمل جراحی فیوژن مورد بررسی قرار گرفته است.

مراقبت در هفته اول

اکثر افراد ۲ تا ۴ روز پس از جراحی فیوژن ستون فقرات کمری می‌توانند از بیمارستان به خانه بازگردند و در زمان بازگشت به خانه نیز بهتر است برخی از موارد نظیر استفاده از بریس تا حداقل ۳ ماه، مصرف دارو، حفظ رژیم غذایی و... را جدی بگیرند. به‌طورکلی بیمار چند هفته پس از عمل می‌تواند رانندگی را از سر بگیرد و کارهای سبک را در محل کار خود را انجام دهد.

مراقبت در ۳ الی ۶ ماه اول

در این بازه استخوان جدید، ستون فقرات را در آن بخش بی‌حرکت می‌کند. پیچ‌ها، قفس‌ها، صفحات و میله‌هایی که در طول جراحی برای تثبیت در ناحیه قرار داشتند باید محافظت شوند، ازاین‌روی بهتر است در این بازه بیمار از بریس‌های مخصوص محافظت از کمر استفاده کند.

مراقبت در ۱۲ الی ۱۸ ماه بعد از عمل

استخوان‌ها طی ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از جراحی به بلوغ و استحکام ادامه می‌دهند. بسیاری از افراد حدود ۱۲ ماه بعد از فیوژن می‌توانند به همه فعالیت‌ها، حتی ورزش‌های شدید؛ مانند وزنه‌برداری یا کارهای ساختمانی بازگردند.

در کنار تمام موارد فوق، شرایط بیمار در محیط خانه باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند به‌خوبی استراحت کند، باتوجه‌به این موضوع موارد زیر می‌تواند ایده خوبی برای شرایط پس از عمل باشد.

  1. بیمار باید وسایل روزمره را در دسترس قرار دهد تا در کمترین زمان وسایل ضروری خود را بیابد. این موضوع سبب می‌شود تا میزان خم‌شدن بیمار در این بازه به حداقل برسد.
  2. افراد خانواده یا بیمار باید قبل از عمل برای وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی کنند. بهتر است برای به‌حداقل‌رساندن ایستادن و حرکت در محیط آشپزخانه و تهیه وعده‌های غذایی از وسایلی نظیر مایکروویو یا غذاهایی قابل فریز استفاده شود.
  3. بیمار حتماً باید برای انجام کارهای سخت و سنگین شستن لباس از دیگران کمک بخواهد.
  4. ورزش بعد از عمل فیوژن کمر تا چندین هفته خصوصا ورزش‌های سنگین پیشنهاد نمی‌شود.
  5. افراد مبتلا به بیماری‌هایی نظیر چاقی و یا اعتیاد باید در دوره نقاهت سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند و مصرف مواد مخدر را کاملاً قطع کنند.
  6. برای بهبود سریع‌تر بهتر است بیمار تا مدتی از پله به‌منظور رفت‌وآمد استفاده نکند.
  7. در طول بازه نقاهت بیمار باید به‌منظور بهبود سریع‌تر برای انجام کارهای مختلف با پزشک معالج خود مشورت کند.

درمان بیماری‌های مرتبط با استخوان به شرطی امکان‌پذیر است که ضمن ابتدا تشخیص نوع بیماری درست باشد و پس از آن پزشک متخصص بتواند بهترین نوع درمان ارتوپدی را برای بیمار انتخاب و اجرا کند. ازاین‌رو مهم است که به کدام مرکز درمانی یا کدام متخصص ارتوپدی مراجعه می‌کنید. حتما در انتخاب بهترین مرکز ارائه‌دهنده انواع درمان ارتوپدی، تحقیقات و دقت لازم را به‌کار ببرید.

هزینه عمل جراحی فیوژن

چه کسانی نباید جراحی فیوژن انجام دهند؟

زندگی بعد از عمل فیوژن کمر برای بیماران مبتلا به آرتروز مشروط بر رعایت نکته‌های پزشک، آسان‌تر و جذاب خواهد بود، اما این را در نظر بگیرید که ستون فقرات یک اندام متحرک است و فیوژن یک تداخل برگشت‌ناپذیر در مکانیسم ستون فقرات است. هدف فیوژن، تثبیت ستون فقرات است که این موضوع برای بیماران آلوده به مواد مخدر، اشخاصی با وزن بالا، بیمارانی با مشکل انعقاد خون و... مشکل‌ساز باشد. به‌طورکلی همه افراد مبتلا به آرتروز یا روماتیسم کمر می‌توانند از فیوژن استفاده کنند، اما بهتر است این افراد در این بخش ابتدا بیماری اولیه خود را درمان کرده و سپس برای فیوژن کمر اقدام کنند.

هزینه عمل جراحی فیوژن

اگرچه که هزینه عمل فیوژن کمر می‌تواند وابسته به عوامل مختلفی نظیر موقعیت جغرافیایی، پزشک معالج، نوع بیمه و... متغیر باشد، اما به‌طورکلی هزینه عمل جراحی فیوژن از ۶۰۰۰۰ دلار آغاز می‌شود و این هزینه می‌تواند بر اساس عوامل مختلف تا ۱۰۰,۰۰۰ دلار نیز تخمین زده شود. اگر تصمیم به عمل دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به کلینیک فوق تخصصی ارتوپد پزشک اول مراجعه کنید تا ضمن اطمینان از هزینه مناسب، خیالتان نیز بابت درمان‌‎شدن زیر نظر بهترین و مجرب‌ترین پزشکان متخصص ارتوپدی، راحت باشد.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، در جراحی فیوژن ستون فقرات دو یا چند مهره در ستون فقرات به هم متصل می‌شوند که در اثر اتصال این چند مهره ساختار ستون فقرات حفظ و تقویت می‌شود. همچنین فیوژن ستون فقرات می‌تواند درد، بی‌حسی، ضعف عضلانی و... را نیز درمان کند. به‌طورکلی ضعف در هر نقطه از ستون فقرات می‌تواند به نخاع یا اعصاب نخاعی که از آن منشعب می‌شود، فشار وارد کند.

فشار بر نخاع یا اعصاب می‌تواند سیگنال‌هایی را که از طریق آن‌ها عبور می‌کنند را مختل کند. در چنین شرایطی فیوژن ستون فقرات می‌تواند این اختلالات را درمان کند. اما باوجود تفاسیر فوق ضعف، التهاب، عفونت و... ازجمله مهم‌ترین عوارض عمل فیوژن کمر محسوب می‌شوند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت.

از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، بسیار خرسندیم و تمایل داریم تجربیات شما مخاطب گرامی را درزمینه انجام ورزش بعد از عمل فیوژن کمر و دوره نقاهت پس از جراحی فیوژن بدانیم.

همچنین بخوانید
آیا از درد زانو و مشکلاتی مانند زانوی پرانتزی یا ضربدری رنج می‌برید؟ جراحی استئوتومی زانو می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، به بررسی کامل کاربردها، مزایا و عوارض این جراحی می‌پردازیم.
سرخوردگی مهره کمر چیست و چه عوارضی دارد؟ این بیماری که به لغزش مهره نیز معروف است، می‌تواند باعث درد شدید کمر و پا شود. در این مقاله، با علائم و درمان آن آشنا شوید.
با انواع جراحی لگن آشنا شوید. از تعویض مفصل ران تا جراحی‌های پیچیده‌تر لگن، را در این مقاله بخوانید و دلایل جراحی، روش‌ها و عوارض جانبی را بررسی کنید.
چگونه از شر شانه یخ زده خلاص شویم؟ این مقاله به بررسی روش‌های مختلف درمان شانه یخ‌زده می‌پردازد و راهکارهایی برای تسکین درد و در خانه ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: