پارگی لابروم را جدی بگیرید: عواقب و راه‌های درمان

پارگی لابروم یکی از آسیب‌های شایع در مفاصل، به ویژه در مفاصل شانه و لگن است. درواقع لابروم نواری است که دور مفاصل پیچیده شده است و به عملکرد صحیح و باثبات مفصل کمک می‌کند؛ در نتیجه آسیب این بخش محدودیت‌های خاصی در حرکت افراد ایجاد خواهد کرد.

این پارگی ممکن است در اثر ضربه و یا حرکات تکراری بیش از اندازه رخ بدهد. در این بخش علائم، عوارض و روش‌های تشخیص و درمان این بیماری را بررسی خواهیم کرد، تا پایان ما را همراهی کنید.

پارگی لابروم

پارکی لابروم چیست؟

پارگی لابروم به معنای آسیب‌دیدن بافت لابروم است که ممکن است به‌صورت جزئی یا کامل باشد. از شایع‌ترین نقاط بدن که دچار این بیماری می‌شود، می‌توان به لگن و شانه اشاره کرد. این مشکل حرکات فرد را محدود کرده و منجر به درد می‌شود.

ازآنجایی‌که بیشتر افراد با درد پارگی لابروم شانه به پزشک مراجعه می‌کنند، برایشان سوال است که لابروم شانه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که لابروم نوعی غضروف است و در مفصل شانه یافت می‌شود. شانه مفصلی است که در آن بازو به بدن اتصال می‌یابد و شکل و ماهیتی مشابه توپ و کاسه دارد. استخوان بازو (بازو) توپی را در شانه تشکیل می‌دهد و به سوکت که بخشی از تیغه شانه است، می‌رسد.

لابروم یا همان حلقه نازک از بافت نرم به استخوان کمک می‌کند تا در جای خود باقی بماند. نقش مهم این بافت در ثبات مفاصل شانه و لگن و عملکرد صحیح آن‌ها بسیار حیاتی است.

انواع پارگی لابروم

انواع پارگی لابروم علائم شبیه به هم دارند که تشخیص نوع پارگی را سخت می‌کند. در این راستا باید حتما با دکتر ارتوپدی مشورت کرد تا نوع دقیق پارگی مشخص و روش درمان مناسب آن اتخاذ شود. بااین‌حال در این بخش توضیحاتی درباره انواع پارگی لابروم ارائه کرده‌ایم.

  1. پارگی کامل: این نوع پارگی نخستین نوع پارگی شناخته می‌شود و در آن هیچ اتصالی بین لابروم و استخوان باقی نمی‌ماند و از هم جدا می‌شوند. این معمولاً با آسیب به شانه همراه است که در آن شانه دررفته شده است. در بسیاری از موارد فرد با شکایت درد در لگن یا شانه به پزشک مراجعه می‌کند و مشخص می‌شود که دچار پارگی لابروم لگن یا شانه شده است. این نوع از پارگی برای بسیاری از افراد قابل تشخیص نیست.
  2. پارگی لابروم جزئی: در این نوع پارگی، بافت لابروم تنها بخشی از خود را از دست می‌دهد و معمولاً درد و علائم خفیف‌تری دارد.
  3. پارگی نوع سوم: در اصطلاح به این نوع از پارگی، پارگی نوع سوم نیز می‌گویند. در این نوع پارگی که درد بسیار بیشتری به بیمار تحمیل می‌کند، تاندونی که در دو سر بازو وجود دارد، به انتهای بالایی کاسه شانه متصل شده و مشکل ایجاد می‌کنند.
  4. پارگی درون خود لابروم: این نوع پارگی عموماً شایع نیست و در تشریح آن می‌توان بیان کرد که با گذشت زمان و به‌مرور احتمال دارد که لبه لابروم دچار فرسایش یا ساییدگی شود به صورتی که لبه لابروم صاف نباشد. از طرفی به‌ندرت علائمی ایجاد می‌کند. با بالا رفتن سن افراد پارگی درون خود لابروم در مفصل شانه بسیاری از بزرگسالان دیده می‌شود.

انواع پارگی لابروم

علائم پارگی لابروم

علائم پارگی لابروم لگن و شانه تقریباً در بسیاری از افراد یکسان است و بیماران با دغدغه و دردهای مشابه به پزشک مراجعه می‌کنند. هر چند که ممکن است نوع پارگی که پیش‌تر بررسی کردیم، در میزان این علائم مؤثر باشد. علائم پارگی لابروم شامل موارد زیر است:

  • درد در شانه
  • بی‌ثباتی حرکتی در راه‌رفتن و تکان دادن شانه
  • قفل شدگی شانه و لگن
  • احساس گرفتی عضلات
  • احساس ساییدگی دست دادن دامنه حرکتی و قدرت در دست
  • درد زیاد در هنگام انجام فعالیت‌های روتین

علل پارگی لابروم

آسیب دیدگی این بافت نرم اطراف شانه و لگن یعنی لابروم علل گوناگونی دارد. معمولاً لابروم بر اثر ضربه شدید یا حرکت مداوم در یک جهت، دچار آسیب می‌شود.

ضربه سنگین و مستقیم به شانه یا لگن، افتادن روی دست درحالی‌که دست صاف است، کشیدن چیز سنگین روی زمین و احساس کشش در بافت شانه، آویزان ماندن از دست به‌طوری‌که فشار زیادی به شانه‌ها وارد شده باشد و در نهایت ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری و پرتاب وزنه که مدام حرکات سنگین و مشابه کششی را انجام می‌دهند، معمولاً دچار پارگی لابروم گلنوئید می‌شوند.

علل پارگی لابروم

عوارض پارگی لابروم

در حالت کلی عوارض پارگی لابروم بسته به‌شدت و محل آن متفاوت است و عوارض متعددی دارد که عبارت‌اند از:

  • درد مزمن: درد مداوم مفاصل آسیب دیده از عوارض این بیماری است. در اکثر اوقات این درد تحرک روزانه را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
  • بی‌ثباتی در حرکت: بی‌ثباتی در حرکات مفاصل هم از عوارض آسیب لابروم است و ریسک در رفتگی شانه را افزایش می‌دهد.
  • ضعف عضلانی: درد و بی‌ثباتی ناشی از پارگی لابروم می‌تواند باعث درد و ضعف عضلانی شما شود. این مسئله عملکرد کلی عضلات را نیز کاهش می‌دهد. آسیب مداوم مفاصل در صورت عدم درمان و مدیریت آن ساییدگی و پارگی اضافی در مفصل شانه و لگن را ایجاد می‌کند که به طور بالقوه منجر به سایر بیماری‌ها مانند آرتروز می‌شوند.
  • تأثیر ذهنی و عاطفی: مطمئناً زندگی با درد مزمن همراه با تحرک محدود به دلیل پارگی در بافت لابروم تأثیر روانی ناخوشایندی روی افراد خواهد داشت.

روش‌ های تشخیص پارگی لابروم

برای تشخیص و درمان به موقع و سریع بهتر است هر فردی که احساس تنش و درد در بازو خصوصا هنگام انجام فعالیت‌های روتین زندگی خود دارد بهتر است به پزشک فوق تخصص شانه مراجعه کند. در این شرایط پزشک با معاینه شرایط عمومی بازو و درخواست برخی از آزمایش‌های لازم، سعی می‌کند تشخیص دقیقی برای مشکل بیمار داشته باشد.

  1.  عکس‌برداری با اشعه ایکس یکی از راه‌های تشخیص پارگی لابروم در شانه است. از طرفی ممکن است پزشک برای تسلط بیشتر روی ناحیه دردمند درخواست عکس‌برداری MRI نیز داشته باشد.
  2. در برخی موارد، پزشک ممکن است از روش آرتروسکوپی برای مشاهده داخل مفصل استفاده کند.

به منظور تشخیص بهتر، تست پارگی لابروم شانه هم گرفته می‌شود. انواع این تست‌ها با حضور فیزیوتراپ متخصص اجرا می‌شوند تا سطح حرکتی و درد فرد مشخص شود. این تست انواع مختلفی دارد.

  1. تست اول : crank test بیمار در حالت نشسته قرار می‌گیرد و پزشک بازوی او را در حالت ۹۰ درجه به سمت جلو و سپس به آرامی به سمت چپ و راست می‌چرخاند.
  2. تست دوم :Anterior slide test بیمار باید در حالت نشسته قرار بگیرد و پزشک با فشاردادن به بازوی او در حالی که آن را به جلو می‌کشد، تست می‌کند.
  3. تست سوم jerk test: بیمار در حالت نشسته قرار می‌گیرد و پزشک بازوی او را به سمت جلو و سپس به سمت عقب حرکت می‌دهد.

در تمام این تست‌ها شنیدن صدای کلیک و یا جیرجیر نشان‌دهنده پارگی لابروم است.

درمان پارگی لابروم

روش‌ های درمان پارگی لابروم

پارگی لابروم به دو روش قابلیت درمان دارد که در این راستا پزشک متخصص با درنظرگرفتن میزان آسیب‌دیدگی و درد تصمیم‌گیری لازم را انجام می‌دهد.

درمان پارگی بدون جراحی

برای درمان پارگی لابروم شانه بدون جراحی می‌توان از فیزیوتراپی و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد. البته استراحت هم تا حد زیادی درد را کاهش خواهد داد.

جراحی

بازسازی لابروم و در موارد حادتر عمل باز شانه برای درمان پارگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته آرتروسکوپی شانه روش غیرتهاجمی دیگری است که جراح با استفاده از دوربین‌های کوچک تنها بخش‌های آسیب دیده را جراحی می‌کند.

ورزش‌های اصلاحی پارگی لابروم

ورزش‌های اصلاحی نقش مهمی در بازتوانی پس از پارگی لابروم دارند. این ورزش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • تقویت عضلات اطراف مفصل:  تمرینات مخصوصی که برای تقویت عضلات شانه یا لگن اجرا می‌شوند.
  • کشیدگی: تمرینات کششی که مختص افزایش دامنه حرکتی هستند.
  • حرکات کنترل شده: تمریناتی که به حفظ ثبات مفصل کمک می‌کنند.

هرچند که این حرکات اصلاحی باعث تقویت لابروم شانه می‌شوند، اما باید توجه داشته باشید که این ورزش‌ها باید توسط فیزیوتراپ بر اساس نوع و شدت پارگی تجویز شوند وگرنه اثر منفی خواهند داشت.

ورزش‌های اصلاحی پارگی لابروم

پیشگیری از پارگی لابروم

متأسفانه راه دقیقی برای پیشگیری از پارگی لابروم وجود ندارد. افرادی که در معرض فشار و کشش زیاد هستند، مانند ورزشکاران معمولاً در معرض این مشکل هستند و به آن دچار می‌شوند؛ اما تقویت عضلات، استفاده از ابزارهای پیشگیری و در نهایت انجام ندادن حرکات شدید تکراری از مواردی هستند که متخصصان برای پیشگیری از این عارضه پیشنهاد می‌کنند.

سخن آخر

پارگی لابروم یک آسیب جدی است که می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی فرد بگذارد. شناسایی علائم، تشخیص دقیق و انتخاب روش درمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، توجه به تقویت عضلات و اجتناب از حرکات تکراری می‌تواند خطر ابتلا به این آسیب را کاهش دهد. همچنین بهتر است هنگام مشاهده علائم اولیه درد نسبت به تشخیص و درمان اقدام کنید تا مشکلات جدی‌تری ایجاد نشود.

همچنین بخوانید
آیا از درد زانو و مشکلاتی مانند زانوی پرانتزی یا ضربدری رنج می‌برید؟ جراحی استئوتومی زانو می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در این مقاله، به بررسی کامل کاربردها، مزایا و عوارض این جراحی می‌پردازیم.
سرخوردگی مهره کمر چیست و چه عوارضی دارد؟ این بیماری که به لغزش مهره نیز معروف است، می‌تواند باعث درد شدید کمر و پا شود. در این مقاله، با علائم و درمان آن آشنا شوید.
با انواع جراحی لگن آشنا شوید. از تعویض مفصل ران تا جراحی‌های پیچیده‌تر لگن، را در این مقاله بخوانید و دلایل جراحی، روش‌ها و عوارض جانبی را بررسی کنید.
چگونه از شر شانه یخ زده خلاص شویم؟ این مقاله به بررسی روش‌های مختلف درمان شانه یخ‌زده می‌پردازد و راهکارهایی برای تسکین درد و در خانه ارائه می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: