رگ‌به‌رگ شدن گردن؛ علائم، علل، روش‌های تشخیص و درمان

حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که بعد از انجام یک‌سری فعالیت‌ها به گردنتان فشار می‌آید و درد در آن قسمت آغاز می‌شود و حتی دامنه حرکتی گردنتان کم می‌شود و درد شدیدی را حس می‌کنید و حرکت گردنتان همراه با درد است. به این حالت رگ‌ به‌ رگ شدن گردن گفته می‌شود. ما در این مقاله بررسی می‌کنیم چرا این حالت اتفاق می‌افتد و به وجود می‌آید و ضمن معرفی علائم آن، بررسی می‌کنیم آیا درمان رگ‌ به‌ رگ شدن گردن در خانه امکان‌پذیر است یا خیر. لطفا با ما همراه باشید.

رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

رگ‌ به‌ رگ شدن گردن یعنی چه؟

رگ‌ به‌ رگ شدن گردن به آسیب‌دیدگی رباط‌های گردن گفته می‌شود که معمولا در اثر کشیده شدن بیش از حد یا فشار ناگهانی رخ می‌دهد. این اتفاق به‌خصوص در تصادفات رانندگی رخ می‌دهد. همچنین در اثر حرکات ناگهانی یا تمرینات سنگینی که روی گردن فشار بیاورد نیز اتفاق خواهد افتاد. در هنگام رخ دادن این آسیب، رباط‌های گردن که نقش پایداری در مفاصل را دارند، کشیده یا پاره می‌شود.

این نوع آسیب‎دیدگی دارای یک سری علائم شایع است. درد شدید، کاهش دامنه حرکتی گردن، سفتی و گاهی اوقات سردرد یا سرگیجه از علائم این آسیب‌دیدگی هستند. این علائم ممکن است بعد از چند روز یا حتی در همان لحظه بروز پیدا کنند. این اتفاق باعث بروز مسائل جدی نمی‌شود؛ ولی فعالیت روزانه شما را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.

بیشتر موارد رگ‌به‌رگ بدون مراجعه به پزشک برطرف می‌شود؛ ولی درمان‌هایی مثل استراحت، قرار دادن بسته یخ روی آن و مصرف داروهای ضدالتهاب می‌تواند علائم را کاهش دهد. این مشکل پس از چند روز یا هفته بهبود پیدا می‌کند؛ اما در‌صورت ادامه‌دار بودن درد بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

شدت رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

طبق معمول این آسیب دیدگی نیز مانند دیگر آسیب دیدگی‌ها میزان متفاوتی دارد. این موضوع بر اساس میزان آسیب به رباط‌ها یا عضلات گردن طبقه‌بندی می‌شود. این سطح‌بندی به خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی می‌شوند.

در موارد خفیف کشیدگی یا پارگی جزئی در بافت‌های گردن وجود دارد که باعث درد کمی در گردن می‌شود. این حالت معمولا با استراحت و درمان‌های خانگی مانند یخ‌گذاری و مصرف داروهای مسکن بهبود می‌یابد و طی چند روز یا یک هفته برطرف می‌شود.

در موارد متوسط، کشیدگی شدیدتر است و ممکن است دامنه حرکت گردن به‌شدت محدود شود. درد در این حالت شدیدتر است و حتی ممکن است نیاز به فیزیوتراپی یا درمان‌های طولانی‌تری داشته باشید.

در رگ‌به‌رگ شدن شدید ممکن است پارگی کامل در رباط‌ها یا عضلات رخ دهد. این اتفاق باعث درد شدید، تورم و ناتوانی در حرکت گردن می‌شود. در این حالت شما نیاز به مداخلات پزشکی بیشتر و جدی‌تری مانند استفاده از گردن‌بند، داروهای قوی‌تر و گاهی حتی عمل جراحی داشته باشید و نمی‌توانید به درمان رگ‌ به‌ رگ شدن گردن در خانه بسنده کنید.

در موارد متوسط تا شدید، مراجعه به پزشک برای تعیین درمان مناسب ضروری است. عدم توجه به این مشکلات باعث رخ دادن مشکلات بزرگ‌تر در گردن می‌شود.

شدت رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

علائم رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

علائم رگ‌ به‌ رگ شدن گردن نسبت به میزان آسیب دیدگی شما متفاوت است. فرقی ندارد که رگ‌ به‌ رگ شدن گردن سمت چپ باشد یا راست درهرصورت اتفاق رخ داده و درمان آن مشابه هستند. معمولا علائم به تدریج ظاهر می‌شوند و می‌توانند در اثر کشش یا فشار ناگهانی به عضلات و رباط‌های گردن ایجاد شوند. شایع‌ترین علامت این آسیب دیدگی درد شدید و مداوم در ناحیه گردن است. ممکن است این علامت بعد از چند ساعت از بروز آسیب بروز کند. این درد با تکان دادن سر معمولا تشدید می‌شود.

یکی دیگر از علائم رایج سفتی و گرفتگی عضلات گردن است. این حالت باعث محدود شدن دامنه حرکتی گردن می‌شود و همچنین فعالیت روزانه شما را مثل چرخاندن سر یا نگاه کردن به اطراف دشوار می‌کند. این سفتی به همراه احساس سنگینی در سر شما همراه خواهد بود.

تورم و حساسیت به لمس در ناحیه گردن نیز از دیگر علائم این آسیب است. این حالت همراه با سردرد و به‌ویژه در ناحیه پشت سر و شانه بروز داده می‌شوند. در مواردی که شدیدتر است ممکن است علائمی همچون سرگیجه یا حالت تهوع نیز به علت آسیب رسیدن به اعصاب یا بافت‌های عمیق رخ بدهد.

این علائم اگرچه جدی نیستند، اما می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی داشته باشند و نیازمند درمان مناسب و استراحت باشند.

علل رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

رگ‌ به‌ رگ شدن گردن به دلیل کشیدگی یا آسیب به عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌های گردن رخ می‌دهد و عوامل مختلفی می‌تواند این آسیب را تحریک کند. رایج‌ترین زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد تصادف خودرویی است و مخصوصا تصادف عقب به جلو که به آن ضربه شلاقی گفته می‌شود. در این حالت سر به طور ناگهانی به عقب و سپس به جلو حرکت می‌کند که باعث فشار بسیار زیادی به گردن می‌شود.

حرکات ناگهانی یا نادرست در طول فعالیت‌های ورزشی به‌ویژه در ورزش‌های تماسی مثل فوتبال یا کشتی از دیگر عوامل آسیب‌دیدن گردن است. همچنین حمل بارهای سنگین یا بلند کردن وسایل در وضعیت نادرست می‌تواند فشار زیادی به گردن وارد کند و باعث به رگ‌به‌رگ شدن آن شود.

وضعیت‌های بدنی نامناسب نیز از دیگر دلایل رایج است. نشستن طولانی‌مدت پشت کامپیوتر با سر به جلو خمیده یا خوابیدن در وضعیت نادرست می‌تواند باعث درگیر شدن عضلات گردن شود و در نهایت به رگ‌به‌رگ شدن منجر شود. همچنین زمین‌ خوردن ناگهانی نیز می‌تواند به آسیب‌دیدگی گردن منجر شود. تمام این عوامل با ایجاد فشار یا کشش ناگهانی به عضلات و رباط‌های گردن متاسفانه باعث آسیب و ایجاد درد می‌شوند.

علل رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

روش تشخیص رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

نحوه تشخیص رگ‌ به‌ رگ گردن معمولا از طریق معاینه فیزیکی انجام می‌شود. دکتر در مرحله اول تمامی سوابق پزشکی شخص را می‌گیرد. در ادامه اطلاعاتی درمورد علائم و فعالیت‌هایی که ممکن است باعث بروز آسیب شود را جمع‌آوری می‌کند. در مرحله معاینه پزشک بادقت حرکت گردن و قسمتی که آسیب دیده است را ارزیابی می‌کند تا میزان درد و دامنه حرکتی گردن را بررسی کند.

دربرخی موارد ممکن است پزشک برای اطمینان از اینکه آسیب به‌وجود آمده جدی است، از دستگاه‌های تصویربرداری مثل اشعه ایکس یا MRI استفاده کند. اشعه ایکس شکستگی‌ها یا آسیب‌هایی که به استخوان وارد شده است را نمایش می‌دهد، درحالی که MRI قادر است بافت‌های نرم مثل رباط‌ها و عضلات را بررسی کند. هنگامی که از این دو دستگاه استفاده کنیم، اطلاعات دقیق‌تری درباره شدت آسیب به‌دست می‌آوریم.

تشخیص صحیح و به‌موقع به پزشک کمک می‌کند تا برنامه درمانی مناسبی برای شخص آسیب‌دیده مشخص کند و سریع‌تر شخص بهبود یابد. تشخیص به‌موقع می‌تواند از بروز عوارض طولانی‌مدت جلوگیری کند و به بیمار در بهبودی سریع‌تر کمک کند.

روش‌ های درمان رگ‌ به‌ رگ شدن گردن

درمان‌های مختلفی برای رگ‌ به‌ رگ شدن گردن وجود دارد. همچنین این درمان‌ها بسته به میزان آسیبی که وارد شده است، می‌تواند متفاوت باشد. درموارد خفیف مشکل به وجود آمده خیلی حاد نیست و با روش‌ های درمان رگ‌ به‌ رگ شدن گردن در خانه نیز می‌توانید به بهبودی برسید. استراحت کردن اولین و مهم‌ترین اقدام است. بیماران باید از فعالیت‌هایی که باعث فشار آمدن حتی جزئی به گردن و درنتیجه تشدید درد شود، خودداری کنند. استفاده از بسته یخ در ساعات اولیه پس از آسیب می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک بسیاری کند.

درموارد متوسط، پزشک ممکن است قرص برای رگ‌ به‌ رگ شدن گردن تجویز کند. از سری داروی رگ‌به‌رگ شدن گردن ، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن را می‌توان نام برد.

درمواردی نیز می‌توانید از فیزیوتراپی استفاده کنید. فیزیوتراپی نقش مهمی در بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات گردن دارد. شما با استفاده از حرکات و تکنیک‌های مختلف روی گردن خود کار می‌کنید تا کم کم به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید.

درموارد نادری که آسیب شدید است، احتمال دارد که گردن شما نیاز به عمل جراحی داشته باشد. عمل جراحی مشکلات جدی‌تر که باعث درد و محدودیت حرکت شده‌اند را برطرف می‌کند.

درمان سریع رگ‌ به‌ رگ شدن گردن در مرحله خفیف، امکان‌پذیر است. در برخی موارد هم پزشک تزریق آمپول برای رگ‌ به‌ رگ شدن گردن را پیشنهاد می‌کند؛ اما درموارد دیگر با گذشت زمان درمان کامل اتفاق می‌افتد و بیمار باید صبور باشد.

حرکات اصلاحی برای تسکین درد گردن رگ ‌به ‌رگ شده

حرکات اصلاحی برای تسکین درد گردن رگ ‌به ‌رگ شده

حرکات اصلاحی می‌توانند در تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی گردن رگ‌به‌رگ شده کمک کنند .یکی از این حرکات ساده، حرکت چرخشی گردن است. در این حرکت شخص آسیب‌دیده به آرامی سر را به سمت راست و چپ می‌چرخاند و به مدت ۱۰ ثانیه در هر سمت تکرار می‌کند. این حرکت به افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش سفتی گردن کمک می‌کند.

حرکت دیگر، خم کردن گردن به جلو و عقب است. فرد با نشستن در وضعیت راحت و بدون فشار سر خود را به آرامی به سمت جلو و عقب خم می‌کند و هربار به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه می‌دارد. این حرکت به تقویت عضلات و کاهش درد کمک می‌کند.

انجام این حرکات به‌طور منظم و تحت نظر متخصص می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و کاهش درد شما کمک کند. اما رگ‌ به‌ رگ شدن گردن کودکان یا رگ‌ به‌ رگ شدن گردن نوزاد کمی متفاوت‌تر است. درصورت بروز این مشکل برای کودک و نوزاد به دکتر ارتوپدی مراجعه کنید و سرخود کاری انجام ندهید.

چگونه از رگ ‌به‌ رگ شدن گردن پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از رگ ‌به‌ رگ شدن گردن باید توجه بیشتری به وضعیت بدن و عادت‌های روزمره خود داشته باشید. یکی از مهم‌ترین نکات برای پیشگیری، حفظ وضعیت صحیح بدن در‌هنگام نشستن یا ایستادن است. استفاده از صندلی‌‌های ارگونومیک و تنظیم ارتفاع بدن و مانیتور کامپیوتر به‌صورتی که چشم‌ها هم سطح آن قرار بگیرد می‌تواند باعث کاهش فشار روی گردن شود.

یکی از نکات بسیار مهم، گرم کردن قبل از تمرین است. انجام حرکات کششی ملایم قبل و بعد از ورزش می‌تواند به تقویت عضلات گردن و پیشگیری از آسیب‌دیدگی کمک کند. در انجام ورزش‌های تماسی استفاده از کلاه ایمنی و تجهیزات حفاظتی مناسب و ضروری است تا از آسیب‌های ناگهانی جلوگیری کند.

رگ‌ به ‌رگ شدن گردن در خواب نیز یکی از اتفاق‌های شایع است. خوابیدن در وضعیت نامناسب مثل خوابیدن به پشت یا به پهلو با بالش مناسب می‌تواند فشار روی گردن را کاهش دهد. با رعایت این نکات، می‌توان از رگ‌به‌رگ شدن گردن پیشگیری کرد و سلامت گردن را حفظ کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از دلایل مختلف بروز رگ‌ به‌ رگ شدن گردن را نام بردیم و راه‌های درمانی آن را نیز برای شما معرفی کردیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید مشکل گردن خود را برطرف کرده و به سلامتی کامل خود دست پیدا کنید؛ اما فراموش نکنید که درصورت متوسط یا شدید بودن علائم حتما به دکتر ارتوپدی و متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
انقباض دوپویترن چیست؟ این بیماری مزمن باعث جمع شدن انگشتان دست می‌شود. در این مقاله به طور کامل به علل، علائم، تشخیص و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.
چرا تشخیص زودهنگام شکستگی استخوان ران اهمیت دارد؟ در این مطلب به بررسی علل رایج شکستگی استخوان ران، علائم آن و عوارض ناشی از این آسیب می‌پردازیم.
یوگا؛ راهکاری علمی برای تسکین درد دیسک کمر: با خواندن این مطلب به تأثیر شگفت‌انگیز تمرینات یوگا برای دیسک کمر و کاهش درد پی ببرید.
چه بخوریم تا استخوان‌هایمان قوی شود؟ با یک رژیم غذایی مناسب، از پوکی استخوان پیشگیری کنید و استخوان‌هایتان را تقویت کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: