درمان واریس زانو با لیزر ، اسکلروتراپی، جراحی

واریس یکی از مشکلاتی است که تقریبا 25 درصد بزرگسالان جهان گرفتار آن هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر چهار آمریکایی، یک نفر به این بیماری مبتلا هستند. در ایران نیز آمار ابتلا به واریس، به‌خصوص درمیان زنان و همینطور زنان باردار زیاد است. واریس بیشتر در قسمت پایینی پاها بروز پیدا می‌کند و با درد و تورم همراه است. کلینیک ارتوپدی پزشک اول با حاذق‌ترین متخصصان، علائم درد واریس زانو را از هرجهت بررسی کرده و درصورت وجود واریس، درمان مناسب را پیشنهاد داده و به اجرا درمی‌آورند.

واریس زانو و پشت زانو چیست؟

یکی از شایع‌ترین واریس‌ها، واریس زانو و پشت زانوست. خون وقتی از قلب به‌سمت ارگان‌های بدن حرکت می‌کند، با خود اکسیژن حمل می‌کند و هنگام بازگشت به قلب و شش‌ها دی‌اکسید کربن را همراه خود می‌برد تا دوباره تصفیه شده و به اکسیژن تبدیل شود. در این‌میان در رگ‌های وریدی، دریچه‌هایی وجود دارد که عمل خون‌رسانی از سمت پاها به قلب را یک‌طرفه می‌کنند. به دلایل مختلفی مثل زیاد ایستادن، کمبود تحرک، پیری و... این دریچه‌ها تضعیف شده و با هربار انقباض ماهیچه‌ها و عضلات برای پمپاژ خون به‌سمت بالا، مقداری خون بازگشته و در رگ‌ها جمع می‌شود. همین امر عامل واریس به‌خصوص واریس زانو و واریس پشت زانو است.

داروی واریس زانو

دلایل بروز واریس زانو

همانطور که گفتیم، اصلی‌ترین علت واریس در زنان و به طور کلی  علت واریس پشت زانو و خودِ زانو، تضعیف دریچه‌هایی است که به آن‌ها دریچه‌های لانه کبوتری می‌گویند؛ اما دلیل اختلال عملکرد این دریچه‌ها چیست؟

• سابقه خانوادگی
  • بالا رفتن سن
  • افزایش وزن
  • یبوست شدید
  • اختلالات هورمونی
  • ایستادن طولانی‌مدت
  • نشستن طولانی‌مدت
  • تغییرات هورمونی
  • انجام ورزش‌های سنگین و غیراصولی
  • رژیم‌های غیراصولی کاهش سریع وزن
  • برخی بیماری‌ها؛ ازجمله کم‌کاری تیرویید
  • تغذیه نامناسب؛ ازجمله خوردن بیش‌ازحد نمک، غذاهای کنسروی، الکل و...
  • سیگار کشیدن بیش‌ازحد

دقت داشته باشید که در برخی موارد، فرد با نوعی بیماری مادرزادی به‌نام واریس مادرزادی متولد می‌شود یااینکه این بیماری از زمان کودکی بروز پیدا می‌کند که باید هرچه سریع‌تر درمان شود، زیرا ممکن است باعث لخته شدن خون و عواقب خطرناک بعدی شود.

مشاهده هزینه درمان واریس دست در کلینیک پزشک اول

علائم بروز دردهای واریسی پشت زانو

معمولا نشانه های دردهای واریس زانو بسیار مشخص است و تقریبا به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد؛ هرچند که نباید واریس را با استریا یا همان ترک‌های زیرپوستی که به دلایلی مثل چاق و لاغر شدن پشت‌سرهم اتفاق می‌افتد، اشتباه گرفت. شایع‌ترین علائم واریس پشت زانو عبارتند از:

• درد شدید
  • خستگی بیش‌ازحد
  • سوزش در قسمت واریس‌دار
  • مشاهده رگ‌های آبی یا بنفش تیره
  • رگ‌های پیچ‌خورده، طنابی یا متورم
  • گرفتگی عضلات
  • علائم اگزمای پوستی مثل خشکی، قرمزی و خارش پوست
  • سندروم پاهای بی‌قرار
  • تورم پاها
  • خون‌ریزی
  • زخم باز

درمان واریس پشت زانو

عوارض بروز واریس پشت زانو و زانو

به طور معمول، واریس زانو و واریس پشت زانو علائم خطرناک و خطرآفرینی ندارند، اما همان نشانه‌های موجود باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره افراد می‌شود و آن‌ها را از بسیاری کارهای روزانه بازمی‌دارد. علاوه بر آن نشانه‌های ظاهری واریسِ پا، نازیبایی‌هایی را نیز روی پوست بدن ایجاد می‌کند که ممکن است، شخص از داشتن آن‌ها احساس ناراحتی یا خجالت کند. این فرد نمی‌تواند هر لباسی را که دوست دارد، بپوشد. ازطرفی در برخی موارد خاص، واریس زانو و پشت زانو درصورت عدم درمان، باعث بروز عوارض و خطرات جانبی می‌شود. برخی از عوارض بروز واریس زانو را در ادامه شرح می‌دهیم.

• ترومبوفلبیت: این پدیده همان انعقاد غیرضروری خون در رگ‌های وریدی است. اگر انعقاد خون بعد از مواردی مثل تصادف، جراحت و... اتفاق بیفتد، یکی از روش‌های محافظتی بدن برای جلوگیری از خونریزی زیاد به‌شمار می‌آید؛ اما درصورتی‌که به‌دلیل عواملی مثل واریس، خون در رگ‌ها لخته شود، مشکلات دیگری ایجاد می‌شود. ترومبولفیت به دو نوع سطحی و عمقی تقسیم می‌شود که نوع عمقی آن بسیار خطرناک است. این نوع می‌تواند باعث لخته شدن خون در ریه و حتی مرگ بیمار شود.
  • عفونت شدید: در مواردی که واریس پا باعث تورم، اگزمای پوستی و سپس جراحت‌های باز می‌شود، فرد ممکن است به عفونت دچار شود و این عفونت پیشرفت کند که در آن‌صورت به‌دلیل گردش و جریان خون، عفونت به بخش‌های دیگر بدن نیز سرایت می‌کند.
  • آمبولی ریه: آمبولی ریه یکی از عوارض نادر واریس پاست، اما توجه به این عارضه احتمالی، باعث پیگیری درمان واریس پا می‌شود. وقتی خون دررگ‌ها لخته شود و این لخته خون به‌جریان افتاده و به ریه‌ها برسد، آمبولی ریه اتفاق میفتد.
  • مشکلات قلبی: حرکت لخته‌های خون ناشی از واریس پا به‌سمت قلب، باعث بروز مشکلات و حملات قلبی، سکته و حتی مرگ بیمار می‌شود.

روش های درمان واریس زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

برای درمان واریس زانو روش‌های متعددی وجود دارد که اصولا هدف از این روش‌ها تسکین درد ناشی از واریس، بازگرداندن زیبایی پا و درمان مشکلات جانبی مثل زخم پا، تورم و... است. در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، متخصصان این حوزه با جدیدترین روش‌ های درمان واریس زانو، هم شما را از دردهای ناراحت‌کننده واریس نجات می‌دهند و هم زیبایی را به پاهای شما بازمی‌گردانند.

کاربرد رادیوفرکانسی در مسدود کردن وریدها

روش رادیوفرکانسی یا RF نوعی روش درمان واریس است که در آن رگ‌های مبتلا بااستفاده از امواج رادیوفرکانسی برداشته شده و مسدود می‌شوند. این روش نسبت به روش جراحی دارای مزایایی به شرح زیر است:

• نسبتا سریع‌تر و بی‌خطرتر است.
  • درد کمتری دارد.
  • کبودی کمتری دارد.
  • دوره بهبودی کوتاهی دارد که حدودا یک الی دو روز طول می‌کشد.
  • به داروی بیهوشی عمومی نیاز ندارد و فقط کمی داروی بی‌حسی موضعی در آن استفاده می‌شود.
  • زخم ناشی از روش درمانی صرفا یک شکاف کوچک است.
  • پیش از انجام این عمل، بیمار به آمادگی خاصی نیاز ندارد.
  • به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.
  • انجام آن حدود 30 الی 45 دقیقه طول می‌کشد.

البته این روش فقط برای درمان رگ‌های واریسی بزرگ در قسمت ران استفاده می‌شود. رگ‌های معمولی واریسی به‌هیچ‌عنوان نباید برداشته شوند، زیرا ممکن است فرد در آینده برای عمل قلب به آن‌ها نیاز داشته باشد.

درمان واریس زانو با لیزر

برخلاف روش رادیوفرکانسی، درمان واریس با لیزر برای حذف رگ‌های واریسی عنکبوتی کاربرد دارد. در این روش وریدهای کوچک با تاباندن لیزر ازبین می‌روند. درمان با لیزر نیاز به جراحی و شکافِ پا ندارد و گرمای لیزر ازروی پوست باعث حذف رگ واریسی می‌شود. تقریبا تمامی افرادی که واریس دارند، می‌توانند از این روش برای حذف رگ‌ها استفاده کنند؛ مگر افرادی که یک‌بار این روش را امتحان کرده و نتیجه نگرفته‌اند.

از بین بردن واریس زانو با فلبکتومی

این روش نیز کم‌تهاجمی بوده و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. در درمان واریس زانو با فلبکتومی که حدود 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد، پزشک ابتدا محل موردنظر را با محلول بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند، سپس سوراخ‌های بسیار ریزی به‌اندازه 2 الی 3 میلی‌متر روی سیاهرگ‌هایی ایجاد می‌کند که باید برداشته شوند؛ سپس یک قلاب را که همان قلاب فلبکتومی است، در سوراخ‌ها فرو کرده و سیاهرگ‌های واریسی را بیرون می‌کشد.

درمان واریس پشت زانو با اسکلروتراپی

درمان واریس زانو با اسکلروتراپی درواقع نوعی درمان بااستفاده از داروهای شیمیایی است که به بدن تزریق می‌شود. این روش کم‌تهاجمی، برای افرادی مناسب است که درمان‌های دیگر مثل درمان با لیزر روی آن‌ها جواب نداده است و بازگشت واریس داشته‌اند. اگر فرد به واریسی دچار شده باشد که مویرگ‌ها را درگیر کرده است و آن‌ها را به‌شکل تار عنکبوت درآورده است، پزشک متخصص در این روش، ماده‌ای به‌نام اسکلروزان را به داخل این مویرگ‌ها تزریق می‌کند و رگ‌ها کاملا با این ماده پر می‌شوند. سپس دیواره رگ‌ها واکنش نشان داده و مویرگ‌های واریسی روی هم قرار می‌گیرند، جذب بدن شده و ازبین می‌روند.

کاربرد وناسیل (Venaseal) در درمان واریس پشت زانو

اگر برای درمان واریس پشت زانو به‌دنبال یک روش غیرتهاجمی با کمترین دردسر و عوارض جانبی هستید، درمان واریس پشت زانو با وناسیل (Venaseal) یکی از جدیدترین ابداعات در این زمینه است.

علت واریس پشت زانو

کارکرد چسب وناسیل بدین ‌صورت است که رگ اصلی آسیب‌دیده را می‌بندد تا ورید سخت شده و سپس جذب شود و ازبین برود. این روش دارای گرید پزشکی بوده، بسیار امن است و مزایایی به شرح زیر دارد:

• نیازی به بی‌حسی ندارد.
  • طول دوره بهبودی آن بسیار کم است و بیمار بلافاصله پس از درمان می‌تواند به فعالیت‌های روزانه‌اش ادامه دهد.
  • نیازی به آمادگی یا مصرف داروی خاصی قبل از درمان ندارد.
  • نیازی به داروهای مسکن یا آرام‌بخش بعد از درمان ندارد.
  • خطر سوختگی ندارد.
  • نیاز به پوشیدن جوراب واریس پس از عمل ندارد.
  • قبل از عمل نیازی به باندپیچی و بستن پا ندارد.

روش درمانی نیز بدین‌صورت است که پزشک متخصص، برشی بسیار کوچک روی پا ایجاد می‌کند، سوند را وارد رگ می‌کند و چسب وناسیل را به رگ تزریق می‌کند؛ سپس به‌آرامی سوند را بیرون کشیده، با بانداژ، کمی به چسب تزریق‌شده درون رگ فشار می‌آورد و چسبی که وارد رگ‌ شده است، کار خودش را انجام می‌دهد و رگ را می‌بندد. معمولا به بیماران توصیه می‌شود که این روش را همراه با اسکلروتراپی و و استفاده از جوراب واریس به‌صورت ترکیبی انجام دهند.

جراحی واریس زانو

جراحی واریس زانو عملی تهاجی برای درمان این بیماری است که جزو رایج‌ترین روش‌ها هم محسوب می‌شود. در این روش که مختص ازبین بردن رگ‌های بزرگ واریسی است، بیمار بیهوش شده و شکافی در کشاله ران در پشت زانو ایجاد می‌شود. سیاهرگ توسط پزشک بسته شده و یک سیم نازک وارد سیاهرگ شده و آن را می‌بندد. این عمل جراحی حدودا یک ساعت طول می‌کشد و بیمار بلافاصله می‌تواند ترخیص شود؛ مگراینکه هردو پا به‌صورت یک‌جا درمان شوند. عمل جراحی واریس پشت زانو نیز مانند هر عمل دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد:

• خون‌ریزی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب به عصب‌های پا
  • آسیب به بافت لنفاوی
  • ترومبوز وریدی یا همان لخته شدن خون
  • آمبولی ریه

درمان واریس زانو چه مدت طول می کشد؟

طول درمان واریس زانو بسته به نوع درمان و عملی که روی بیمار انجام می‌شود و تشخیص آن هم برعهده پزشک متخصص است، متفاوت است. برخی از آن‌ها سرپایی است و نیاز به بستری و مراقبت‌های بعدی ندارند و برخی نیز با بی‌حسی یا بیهوشی همراه بوده و مراقبت بعد از عمل دارند.

مراحل درمان واریس زانو از پذیرش تا ترخیص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مراحل درمان واریس زانو از پذیرش تا ترخیص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول  بسیار آسان و بدون دردسر است. در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، شما پس از مراجعه به کلینیک، به پزشک موردنظر ارجاع داده می‌شوید. اصولا بهترین پزشک برای تشخیص، شناسایی و درمان واریس، متخصصان قلب و عروق هستند که به‌خوبی از وضعیت سلامت یا بیماری قلب و عروق شما آگاه بوده و می‌توانند بهترین راهکارهای درمانی را پیشنهاد دهند. در کلینیک ارتوپدی پزشک اول نیز پس از تشخیص پزشک مربوطه، نوبت درمان برای شما تعیین شده و باتوجه به نوع درمان، تهاجمی بودن یا نبودن آن، نیاز یا عدم نیاز به مراقبت‌های ویژه و... تحت مداوا قرار می‌گیرید.

هزینه درمان واریس زانو

روش های پیشگیری از واریس زانو

متاسفانه پیشگیری از واریس زانو در برخی موارد به‌طور قطعی ممکن نیست، اما روش‌هایی برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری، به‌ویژه در افراد جوان وجود دارد:

• ورزش منظم و اصولی
  • استفاده از کرم ضدآفتاب
  • پرهیز از ایستادن و نشستن به‌مدت طولانی
  • کنترل وزن و جلوگیری از افزایش بی‌رویه وزن
  • نپوشیدن کفش پاشنه‌بلند به‌مدت طولانی
  • پوشیدن جوراب‌های ضدواریس
  • تغذیه مناسب
  • ترک یا کم‌کردن سیگار

هزینه درمان واریس زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه درمان واریس زانو باتوجه به شدت بیماری، ناحیه آسیب‌دیده و نوع درمانی که پزشک مربوطه پیشنهاد می‌کند، متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت پزشک مغز متعلق به کلینیک ارتوپدی پزشک اول و تماس با بخش نوبت‌دهی از ساعت‌های حضور پزشکان و هزینه‌های حدودی درمان خود مطلع شوید.

سخن آخر

بیماری واریس یا varicose یک بیماری شایع، به‌خصوص درمیان افراد مسن و زنان است؛ اما این بدان معنی نیست که جوانان و مردان به‌هیچ‌وجه به واریس مبتلا نمی‌شوند. از آنجا که یکی از علل شایع ابتلا به واریس، ایستادن‌ها و نشستن‌های طولانی است، این پدیده درمیان مردانی که مشاغل سخت دارند نیز رایج است. درضمن یادتان باشد که ازنظر علمی داروی واریس زانو وجود ندارد، بلکه تمامی پمادها، کرم‌ها و اسپری‌ها صرفا برای کاهش دردهای موضعی و درمان موقتی این بیماری هستند. کلینیک ارتوپدی پزشک اول با گردآوری پزشکان حاذق و متخصص، این فرصت را دراختیار هم‌وطنان می‌گذارد تا با جدیدترین و مدرن‌ترین روش‌های درمانی مداوا شوند.

درمان واریس پا | درمان بیماری رگ های واریسی ساق و پشت پا با روش های مدرن توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس لگن و عروق لگنی با روش های مدرن مانند امبولیزاسیون ورید لگن یا PVE توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس کشاله ران با روش های مدرن مانند لیزر درمانی درون وریدی توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید
درمان واریس زنان | درمان واریس حاملگی با نوین ترین روش های درمان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول توسط مجرب ترین پزشکان | برای مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.