احتمالاً در مورد طب سوزنی سنتی شنیده‌اید که از سوزن‌های کوچک برای تحریک نقاط سراسر بدن استفاده می‌کند. اما نوع دیگری از طب سوزنی وجود دارد که فقط روی گوش شما تمرکز می‌کند و به آن طب سوزنی گوش یا اوریکولوتراپی می‌گویند. این یک روش درمانی مکمل است که برای درمان بیماری‌های مزمن و مشکلات غیرقابل درمانی مثل اضطراب، آلرژی و ... به کار می‌رود. در این صفحه راجع به طب سوزنی گوش و روش‌های آن خواهید خواند. همچنین با مزایا و خطرات طب سوزنی گوش آشنا می‌شوید.

روش سوزنگذاری برای گوش

طب سوزنی برای گوش

متخصصان طب سنتی چینی، معتقدند سلامتی شما به جریان انرژی چی در بدن بستگی دارد. این انرژی در طول مسیرهای نامرئی که در سراسر بدن یافت می‌شوند، حرکت می‌کند و مسدود یا مختل شدن این جریان، می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر منفی بگذارد. هدف طب سوزنی، بازیابی جریان صحیح چی و رفع هرگونه انسداد یا اختلال است. متخصصان طب سوزنی می‌گویند که با واردکردن سوزن‌های ظریف در نقاط خاصی از بدن، می‌توانند جریان چی را دوباره متعادل کرده و شما را درمان کنند.

طب سوزنی گوش که اوریکولوتراپی نیز نامیده می‌شود، شبیه طب سوزنی سنتی است؛ اما با این تفاوت که فقط روی نقاط مخصوصی از گوش شما تمرکز می‌کند. برخی شواهد علمی وجود دارند مبنی بر اینکه این نوع طب سوزنی می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از مشکلات و بیماری‌ها مفید باشد، به ویژه هنگامی که با سایر درمان‌ها ترکیب شود. برای اینکه نتایج موثری از درمان دریافت کنید، حتما باید به یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز و با تجربه مراجعه کنید.

هنگام انجام طب سوزنی برای اعصاب گوش جلسه را در حالت نشسته سپری خواهید کرد. البته جلسات طب سوزنی ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد و متخصصین طب سوزنی نیز ممکن است از روش‌های مختلفی استفاده کنند. برخی احتمالا از ترکیبی از نقاط طب سوزنی استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر در درجه اول روی نقاط اصلی تمرکز کنند. اما به طور کلی، مسئول طب سوزنی ابتدا با بررسی علائمی که شما را آزار می‌دهند، شروع می‌کند.

در این مرحله چند سؤال در مورد عادات خواب، سابقه پزشکی قبلی یا فعلی، مشکلات سلامت روان، نوع رژیم غذایی و عادات گوارشی از شما می‌پرسد. پس از مشخص‌شدن نوع مشکل و علائم آزاردهنده، درمانگر نقاطی را از گوش شما مشخص می‌کند و سپس سوزن‌ها را روی نقاط مشخص، فرو می‌کند که ممکن است برای مدت کوتاهی دردناک باشد. با قراردادن سوزن‌ها، بین 10 تا 20 دقیقه آرام می‌نشینید یا دراز می‌کشید و در نهایت سوزن‌ها بدون احساس درد برداشته می‌شوند.

روش های سوزن گذاری گوش در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

متخصصان طب سوزنی ادعا می‌کنند که بیش از 200 نقطه مجزا در گوش وجود دارد و هرکدام در هنگام انجام طب سوزنی بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر دارند. نقشه برداری صحیح از گوش بسیار حیاتی است؛ زیرا برخی از این نقاط تأثیرات بسیار متفاوتی بر نقاط مختلف بدن دارند. در سال 1990، سازمان بهداشت جهانی (WHO) فهرستی استاندارد از 39 نقطه گوش ارائه کرد. از این 39 نقطه استاندارد، 10 نقطه اصلی اغلب در روش سوزنگذاری برای گوش استفاده می‌شود. برخی از رایج‌ترین نقاط مورد استفاده در گوش عبارتند از:

• نقطه اتونومیک که بر سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد.
  • نقطه شنمن که اضطراب را کاهش می‌دهد.
  • نقطه کلیه که بر اندام‌های داخلی تأثیر می‌گذارد.
  • نقطه کبد که مسئول جریان خون است.
  • نقطه ریه که با تنفس سروکار دارد.

خطرات طب سوزنی گوش

برخی درمانگرها ممکن است از روش‌های متفاوتی استفاده کنند، برای مثال برخی از متخصصان طب سوزنی از تصویر جنین معکوس، مانند هفته 34 بارداری، استفاده می‌کنند و آن را روی گوش ترسیم می‌کنند. این به این دلیل است که نقاط فشار در قسمت پایین گوش با شرایطی که روی سر تأثیر می‌گذارد، سروکار دارند و وسط گوش روی اندام‌های داخلی و قسمت بالای گوش بر ستون فقرات و پایین تنه کنترل دارد.

فواید و مزایا طب سوزنی گوش

یکی از مزایای طب سوزنی گوش این است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‎ها که معمولا درمان آن‌ها سخت است، کاربرد دارد. متخصصان این روش را برای درمان مشکلاتی مثل دردهای مزمن مانند کمردرد و میگرن، انواع آلرژی، اضطراب، افسردگی، بیخوابی، عوارض جانبی شیمی درمانی، اضافه وزن و چاقی، اختلال مصرف مواد، اختلالات گوارشی و عوارض پس از جراحی توصیه می‌کنند.

برخی از متخصصان همچنین معتقدند که می‌توان از این نوع طب سوزنی برای درمان مواردی مانند اسپاسم عضلانی، التهاب و وزوز گوش استفاده کرد. اکثر افراد ممکن است در طول درمان طب سوزنی به دلیل ترشح طبیعی سروتونین، اندورفین و دوپامین از مغز، آرامش عمیقی را تجربه کنند و حتی ممکن است، احساس خواب آلودگی کنند. به همین دلیل، اغلب توصیه می‌شود پس از درمان استراحت کنید. همچنین هنگامی که درمان کامل شد، سوزن‌ها خارج‌شده و دور ریخته می‌شوند. به همین خاطر این روش کاملا بهداشتی است.

عوارض و خطرات طب سوزنی گوش

وقتی طب سوزنی گوش توسط یک متخصص طب سوزنی آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود، نسبتاً ایمن است. ولی اگر طب سوزنی به درستی انجام نشود یا سوزن‌ها استریل نباشند، ممکن است در معرض خطر عوارض جانبی جدی مثل عفونت باشید. البته طب سوزنی برای اعصاب گوش خطری ایجاد نمی‌کند.

برخی از افراد پس از یک جلسه عوارض طب سوزنی گوش مانند حالت تهوع، سرگیجه، درد یا حساسیت در اطراف نواحی درگیر را تجربه می‌کنند. همچنین طب سوزنی برای همه افراد مناسب نیست، اگر باردار هستید، از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، به یک اختلال انعقاد خون مانند هموفیلی مبتلا هستید یا از ضربان ساز قلب استفاده می‌کنید، طب این روش درمان مناسبی برای شما نیست.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی گوش

درباره مدت زمان تاثیر طب سوزنی گوش مطالعات علمی زیادی انجام شده ‌است و همچنان انجام این مطالعات ادامه دارد. به نظر می‌رسد، این روش درمانی، در درمان موفقیت‌آمیز طیف وسیعی از بیماری‌ها کاربرد دارد. البته تاثیرگذاری آن به موارد متعددی مثل شدت بیماری نیز بستگی دارد.

برای اطلاع از خدمات طب سوزنی در تهران کلیک کنید.

خدمات طب سوزنی گوش در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اگر پزشک به شما توصیه کرده است از درمان‌های جایگزین استفاده کنید یا از انجام روش‌های درمانی معمول نتیجه‌ای دریافت نکرده‌اید، طب سوزنی گوش می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. این روش، یک درمان جایگزین است که می‌تواند به درمان مشکلات رایج سلامتی، از درد مزمن گرفته تا مشکلات گوارشی کمک کند. برای استفاده از فواید طب سوزنی گوش حتما به یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز مراجعه کنید.

هزینه طب سوزنی گوش

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، طب سوزنی گوش انجام می‌شود. اولین جلسه درمان شما می‌تواند بسته به اینکه مشکل شما چیست، بین 20 دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. ابتدا درمانگر با پرسیدن یک سری سوالات راجع به الگوی خواب، زندگی جنسی و سطح استرس شما شروع می‌کند تا وضعیت پزشکی شما را درک کند. شما هم می‌توانید از درمانگر خود سوالاتی راجع به چگونگی فرآیند درمان، تعداد جلسات موردنیاز و مدت زمان هر جلسه بپرسید.

سپس درمان آغاز می‌شود، با توجه به نوع مشکل شما، نقاط موردنظر مشخص می‌شوند و سوزن‌های ظریف و یکبار مصرف وارد پوست گوش شما می‌شوند. از آنجا، درمانگر از سوزن‌های یکبار مصرف استریل شده برای کار روی نقاط فشار انتخابی استفاده می‌کند، این سوزن‌ها بسیار نازک هستند. بنابراین هنگام واردشدن آن‌ها، احساس درد نمی‌کنید. سوزن‌ها در طول مدت درمان در پوست باقی می‌مانند و پس از آن خارج می‌شوند.

هزینه خدمات طب سوزنی گوش در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

با کمک طب سوزنی وزوز گوش و سایر بیماری‌های مزمن مثل آلرژی، میگرن، کمردرد و ... درمان می‌شود. این روش فواید زیادی به دنبال دارد؛ اما عوارض جانبی زیادی ندارد. البته انجام این روش برای همه افراد مناسب نیست. هزینه طب سوزنی گوش به نوع مشکل، شدت علائم و تعداد جلسات موردنیاز شما بستگی دارد. همچنین مهارت و تجربه درمانگر و موقعیت مکانی نیز از دیگر عوامل اثرگذار هستند. برای اطلاع از هزینه‌ها و مشاوره بیشتر شما می‌توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

طب سوزنی کمر در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در کاهش درد و آزادسازی اعصاب گرفتار توسط دیسک کمر | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی دست در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های دست | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی مغز در تهران | انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
ارائه خدمات طب سوزنی پا در تهران | کاربرد انواع روش های درای نیدلینگ در تسکین و درمان انواع بیماری های پا | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید