آب درمانی تنگی کانال نخاع

آب درمانی یکی از روش‌های مکمل درمان بیماری‌های مختلف مانند آرتروز، سوختگی و تنگی کانال نخاع است. پزشک معالج با توجه به نوع بیماری فرد و توانایی‌های او، در کنار استفاده از دارو، آب درمانی را برای سرعت بخشیدن به روال بهبودی بیمار پیشنهاد می‌دهد. تنگی کانال نخاع یکی از مشکلاتی است که اعصاب حرکتی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آب درمانی تنگی کانال نخاع یکی از روش‌هایی است که به بهبودی این مشکل کمک می‌کند. اما آب درمانی تنگی کانال نخاع چیست و چه مزیت‌هایی برای این نوع بیماری دارد؟ سوالاتی است که پاسخ آن را در این صفحه خواهید یافت.

اصول آب درمانی تنگی کانال نخاع

آب درمانی گردن چیست و چه اصولی دارد؟

از میان مهره‌های ستون فقرات، رشته‌های عصبی عبور می‌کنند که هر کدام به عصب کوچک‌تری تقسیم شده و به گردن، دست و پاها متصل می‌شوند. مهره‌های ستون فقرات در اثر پیری یا ضربه، ممکن است دچار ساییدگی و تنگی کانال نخاع شوند. تنگی کانال نخاع باعث شده به رشته‌های عصبی فشار وارد شود و در نتیجه فرد درد بسیاری را در هنگام حرکت احساس می‌کند. با توجه به محل ساییدگی مهره‌ها و مکانی که رشته‌های عصبی تحت فشار قرار گرفتند، محل درد در بدن متفاوت است و افراد این درد را در دست، کتف، پاها یا گردن خود احساس می‌کنند. در صورتی که ساییدگی و تنگی در مهره‌های گردن رخ دهد، دست‌ها، گردن یا کتف از جمله مکان‌هایی است که درگیر گرفتگی و درد می‌شوند. اگر شدت ساییدگی و آسیب در مهره‌ها زیاد باشد، فرد باید جراحی شود.

پزشکان انجام حرکات ورزشی را در کنار استفاده از داروها به افرادی که دچار تنگی کانال نخاعی هستند، توصیه می‌کنند. انجام ورزش‌های خاص به افزایش قدرت ماهیچه‌ها و تقویت و انعطاف‌پذیری گردن کمک کرده و مانع از پیشرفت این مشکل در افراد می‌شود.  انجام حرکات ورزشی برای این گروه از افراد به دلیل فشار زیادی که رشته‌های عصبی تحمل می‌کنند، سخت و دردناک است. به همین علت پزشکان آب درمانی برای بیماری تنگی کانال نخاع را تجویز می‌کنند. حتی برای افرادی که عمل جراحی برای درمان تنگی کانال نخاع انجام می‌دهند، تکمیل روال بهبودی پس از جراحی، دوره‌های آب درمانی توسط پزشک تجویز می‌شود.

زمانی که فرد در آب قرار می‌گیرد، فشاری که وزن بدن به مهره‌ها وارد می‌کند به خاطر فشار آب کاهش پیدا می‌کند. به همین علت فرد به راحتی می‌تواند حرکات ورزشی را انجام دهد؛ چرا که عصب‌ها دیگر تحت فشار نیستند. باید در نظر داشت این روش درمانی، اصول خاصی دارد. آب درمانی باید زیر نظر فیزیوتراپ و دکتر متخصص انجام شود و حرکات ورزشی باید توسط آن‌ها آموزش داده شود. با رعایت اصول آب درمانی تنگی کانال نخاع، روال بهبودی برای فرد سریع‌تر طی خواهد شد.

آب درمانی برای بهبود تنگی کانال نخاع، روش‌های مختلفی دارد که با توجه به سابقه پزشکی، یکی از انواع آن برای فرد تجویز می‌شود. هدف کلی از انجام آب درمانی برای تنگی کانال نخاع، کمک به روند توانبخشی و بازگشت توانایی‌های جسمی بیمار است. حرکات آب درمانی برای تنگی کانال نخاع نه تنها به بهبود وضعیت قرارگیری مهره‌های ستون فقرات و کاهش فشار رشته‌های عصبی کمک می‌کند، بلکه موجب افزایش قدرت ماهیچه‌ها و عضلات کنار ستون فقرات می‌شود. هدف از تقویت ماهیچه‌های کنار ستون فقرات، کمک و حمایت کردن این ماهیچه‌ها از ستون فقرات است که در نتیجه باعث آسان‌تر شدن انجام حرکات روزمره برای فرد می‌شود.

روش های آب درمانی تنگی کانال نخاع در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش‌ های آب درمانی تنگی کانال نخاع متفاوت است و پزشک معالج با توجه به نوع مشکل و سابقه پزشکی بیمار، روش مناسب را تجویز می‌کند. در هریک از انواع آب درمانی تنگی کانال نخاع، بیمار باید نکات مهمی را رعایت کند. چگونگی انجام آب درمانی تنگی کانال نخاع توسط فیزیوتراپ‌های متخصص به بیمار آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آب درمانی لگن چیست

مدت زمان آب درمانی تنگی کانال نخاع

آب درمانی تنگی کانال نخاع می‌تواند شامل انجام ورزش‌های مخصوص در استخر آب باشد. در این روش، فرد در آب ورزش‌های کششی و مخصوص را انجام می‌دهد. در برخی موارد این ورزش‌ها با دستگاه‌های ورزشی مخصوص مانند تردمیل یا دوچرخه آبی انجام می‌شود. مربی یا فیزیوتراپ بر انجام حرکات ورزشی نظارت می‌کند و بیمار را در تمام مدت زیر نظر دارد. برای انجام هیدروتراپی تنگی کانال نخاع، سطح آب حداقل بالای سینه باشد تا ستون فقرات و ماهیچه‌های اطراف آن در آب قرار بگیرند.

یکی دیگر از روش‌های هیدروتراپی، حمام با آب گرم است. در این روش به وسیله دوش آب گرم یا نشستن در وان آب گرم، دردهای عضلانی کاهش پیدا می‌کند. در این حالت از آب درمانی تنگی کانال نخاع، از مواد معدنی برای تاثیر بهتر، استفاده می‌شود. استفاده از سونای خشک گرم یا سرد، یکی دیگر از روش‌های هیدروتراپی است. دمای سونا و مدت زمانی که فرد باید در آن بماند، توسط پزشک یا فیزیوتراپ مشخص می‌شود.

مزایای آب درمانی تنگی کانال نخاع

هیدروتراپی برای درمان تنگی کانال نخاع، به بهبود مشکلات بسیاری که بیمار درگیر آن است، کمک می‌کند. افرادی که دچار دیسک گردن می‌شوند، انجام حرکات روزمره برایشان سخت و دشوار می‌شود. دلیل این موضوع، تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های بدن با حرکت کردن مهر‌ه‌ها است. با این حال، انجام ورزش به عنوان یکی از بهترین راه‌های درمان و کمک به بهبودی این بیماری شناخته می‌شود. برخی از افراد که تنگی کانال نخاعی برای آن‌ها پیشرفته شده است، مجبور به انجام جراحی می‌شوند. بعد از انجام جراحی، دکتر برای تکمیل روال بهبودی بیمار، انجام فیزیوتراپی و آب ‌درمانی را با توجه به پرونده پزشکی او تجویز می‌کند.

یکی از مزایای آب درمانی تنگی کانال نخاع، حرکت دادن بدن و راه رفتن آسان در آب نسبت به خشکی است. فشار آب باعث کم شدن وزن فرد در آب می‌شود. در واقع آب همانند نوعی حمایتگر، بدن را احاطه و به فرد کمک می‌کند بدن خود را حرکت دهد؛ در حالی که فشار کمتری به مهر‌ه‌ها وارد می‌شود. با انجام حرکات و تمرین‌های ورزشی در آب، تعادل افراد بهبود پیدا می‌کند. فرد راحت‌تر می‌تواند حرکات کششی مخصوص را انجام دهد. با انجام ورزش در آب، انعطاف‌پذیری و عملکرد عضلاتی که به حمایت ستون فقرات کمک می‌کنند، بیشتر می‌شود. در نتیجه به مرور زمان این عضلات به کاهش یافتن فشار ستون فقرات کمک می‌کنند. علاوه بر مزیت‌هایی که آب درمانی بر جسم فرد دارد، روی سلامت روحی فرد بیمار نیز تاثیرگذار است. بر خلاف سطح خشکی، در آب، فرد درد و سفتی عضلات و مهره‌ها را در هنگام حرکت و ورزش حس نمی‌کند. کاهش درد در هیدروتراپی تنگی کانال نخاع، باعث کاهش اضطراب و افزایش آرامش در فرد می‌شود.

عوارض و خطرات آب درمانی تنگی کانال نخاع

عوامل منفی آب درمانی برای تنگی کانال نخاع را قبل از شروع درمان باید در نظر گرفت. چرا که ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای افراد شود. آب درمانی حتما باید توسط پزشک متخصص با توجه به پرونده پزشکی فرد تجویز شود. برای گروهی از افراد، خطرات آب درمانی تنگی کانال نخاع، بیشتر از مزایای آن است. به عنوان مثال افرادی که دچار صرع شدید هستند، به خاطر احتمال غرق شدنشان، آب درمانی توصیه نمی‌شود.

هزینه آب درمانی تنگی کانال نخاع

تعداد جلسات آب درمانی و مدت زمانی که افراد در آب گرم قرار دارند، نباید بیشتر از مدت زمانی باشد که دکتر یا فیزیوتراپ تعیین کرده است. تعداد جلسات زیاد و ماندن در استخر آب گرم به صورت طولانی مدت، عوارضی به همراه دارد. به عنوان مثال حضور بیش از حد در استخر آب گرم یا دمای بالاتر از حد مجاز آب، ممکن است باعث گرمازدگی فرد شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، باید دمای آب، PH، و تمیزی محیط توسط فیزیوتراپ کنترل شود.

مدت زمان آب درمانی تنگی کانال نخاع در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان آب درمانی تنگی کانال نخاع، باید توسط پزشک معالج یا فیزیوتراپ با توجه به پرونده پزشکی تعیین شود. اصولا بعد از گذراندن یک دوره چند جلسه‌ای در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، وضعیت جسمی و میزان آسیب‌های بهبود یافته بیمار، توسط پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک معالج با در نظر گرفتن این موارد برای ادامه دادن یا اتمام این روش درمانی تصمیم می‌گیرد.

تماس برای خدمات آب درمانی تهران در کلینیک پزشک اول

هزینه آب درمانی تنگی کانال نخاع در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه آب درمانی تنگی کانال نخاع در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، به نوع هیدروتراپی و تعداد جلساتی که برای یک دوره درمانی باید گذرانده شود بستگی دارد. به همین علت در ابتدا باید نوع هیدروتراپی و تعداد جلسات آن توسط پزشک یا فیزیوتراپ برای فرد مشخص شود. از این رو شما می‌توانید با کلینیک تماس بگیرید تا از هزینه دقیق این روش درمانی مطلع شوید.

آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.