ماساژ می‌تواند برای کودکان دارای اوتیسم بسیار مفید باشد. این روش یک درمان پذیرفته‌ شده و نوآورانه برای کودکان و حتی بزرگسالان مبتلا به اوتیسم است. در‌حال ‌حاضر، ماساژ درمانی اوتیسم توسط درمانگران استفاده می‌شود. در این صفحه قرار است پاسخ این سوال که ماساژ درمانی اوتیسم چیست؟ را بیابید و انواع روش‌های انجام آن را بیاموزید. همچنین در مورد مزایا و خطرات آن خواهید خواند.

ماساژ درمانی اوتیسم چیست؟

ماساژ حس عمقی را فراهم می‌کند، که می‌تواند به تنظیم سیستم حسی کودک کمک کند. همچنین یک راه غیرکلامی دوست‌داشتنی برای افزایش ارتباط است. یک باور رایج این است که همه کودکان مبتلا به اوتیسم، لمس‌کردن را دوست ندارد. هرچند بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم از لمس‌های ملایم بیزارند؛ اما می‌توان آن‌ها را با دو دستی بغل کردن یا پتو آرام کرد.
بر اساس تحقیقات انجام‌شده، کودکان پس از دریافت ماساژ اضطراب کمتری دارند. همچنین، ماساژ درمانی اوتیسم برای افزایش تمرکز آن‌ها مفید است و می‌تواند دلبستگی و اعتماد را تقویت کند. در ادامه مزیت‌های بیشتری از ماساژ درمانی اوتیسم آورده شده است.

هزینه ماساژ درمانی اوتیسم

مقایسه ماساژ درمانی اوتیسم با ماساژ معمولی چیست؟

ماساژ درمانی اوتیسم کاملا با ماساژهای معمولی متفاوت است. ماساژهای معمولی برای آرامش و با تمرین‌های عملی عضلانی اسکلتی انجام می‌شود؛ اما در ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسمی از تکنیک‌های عصبی و حسی استفاده می‌شود. این نوع ماساژ با توجه به اختلالات اسکلتی عضلانی بیمار و تکنیک‌های کاردرمانی در قالب ماساژ درمانی برای کودک انجام می‌شود.

نحوه انجام ماساژ درمانی اوتیسم چگونه است؟

چگونگی انجام ماساژ درمانی اوتیسم بسیار مهم است. قبل از ماساژ درمانی، ارزیابی حسی حرکتی انجام می‌شود تا مشخص شود که کودک در کدام قسمت و تا چه اندازه حساسیت شدید را تجربه می‌کند. به‌همین دلیل متخصصان تشخیص می‌دهند که اختلال حسی مربوط به حس لامسه، حس عمیق یا سایر حواس است. سپس بر اساس نتایج ارزیابی، تکنیک‌های ماساژ روی کودک انجام می‌شود.

سرعت، فشار و زمان انجام هر تکنیک در افراد مبتلا به اوتیسم متفاوت است؛ بنابراین بهتر است ماساژ درمانی را هر روز انجام دهید تا به نتیجه مناسب برسید. پس از گذشت مدت زمان معینی، تکنیک‌های ماساژ درمانی اعمال‌شده روی بیماران مجددا ارزیابی می‌شود. سپس مرحله جدیدی از ماساژ درمانی اوتیسم انجام می‌شود.

مسئله مهم این است که اکثر کودکان اوتیسم دارای اختلالات حسی و رفتاری هستند که مشکلات رفتاری دردسرسازی دارند؛ بنابراین در صورت عدم‌وجود اختلال رفتاری در بیماران به‌خصوص کودکان می‌توان با روش‌های اصلاح حسی رفتار آن‌ها را آرام‌تر کرد. با انجام این کار، فرمان‌پذیری و تربیت‌پذیری کودک هم افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، کودک دارای اختلال حسی، هرگز احساسی را درک نمی‌کنند؛ بنابراین سطح شناخت و هوشیاری آن‌ها کاهش می‌یابد. برای جبران این کمبود، مغز دستوراتی را اضافه می‌کند و در نتیجه، با کودکی روبرو می‌شوید که می‌دود، می‌پرد، خودش را گاز می‌گیرد و حرکات دیگری را انجام می‌دهد.

برای کودکان حساس با تغییرات حسی، واکنش‌های اضافی آن‌ها می‌تواند متعادل شود. ماساژ درمانی در واقع آمادگی این افراد برای تمرینات شناختی، آموزشی و حرکتی و سایر تمرینات است. مسئله مهم قبل از ماساژ درمانی اوتیسم، برقراری ارتباط صحیح با کودک است. اکثر کودکان مبتلا به اوتیسم به ماساژ درمانی به‌ویژه برای کودکان حساس واکنش نشان می‌دهند. هرگونه لمس برای آن‌ها آزاردهنده است؛ بنابراین طبیعی است که ابتدا در مقابل این لمس مقاومت کنند. به‌همین دلیل کارشناسان و متخصصان تمرینات حسی را به گونه‌ای برای این کودکان طراحی و اجرا می کنند که آستانه تحمل آن‌ها به تدریج افزایش یابد.


بیشتر بخوانید: ماساژ درمانی عضلات چیست


انواع ماساژ درمانی کودکان اوتیسم در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش های ماساژ درمانی اوتیسم بسیار زیاد است که می‌تواند به کودک مبتلا به اوتیسم کمک کند. در ادامه انواع ماساژ درمانی اوتیسم که در کلینیک ارتوپدی پزشک اول انجام می‌شود، معرفی شده است:

ماساژ به روش فشار عمیق برای کودکان اوتیسم

ماساژ با فشار عمیق، محبوب‌ترین نوع ماساژ برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم است. این روش همان‌طور که می‌تواند استرس یک مادر یا پدر پرمشغله را کاهش دهد، به همان اندازه روی کودک آن‌ها هم موثر است. ماساژ با فشار عمیق شامل ضربات محکم و طولانی با کف دست و انگشتان است. فشار عمیق را می‌توان از طریق در آغوش گرفتن یا فشار دادن ساده هم انجام داد. آغوش گرفتن یا فشار دادن حتی لازم نیست خیلی محکم باشد؛ کمی فشار هم می‌تواند فواید زیادی را داشته باشد.

برای کودکانی که ماساژ با فشار عمیق، بغل کردن یا فشار دادن را دوست ندارند؛ اگر والدین به آرامی دست‌های خود را روی شانه‌های فرزندشان بگذارند، می‌تواند کارساز باشد. تکنیک‌هایی مانند لباس و پتوهای وزنه‌دار هم مفید است و می‌تواند اضطراب کودکان را آرام کنند.

ماساژ به روش چیکونگ برای کودکان اوتیسم

ماساژ چیگونگ یک شکل باستانی از طب سنتی چینی است که برای کودکان مبتلا به مشکلات حسی، به‌ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم مناسب است. این روش در کتاب «ماساژ چیگونگ برای کودک مبتلا به اوتیسم» نوشته دکتر لوئیزا سیلوا معرفی شده است.

ماساژ چیگونگ به عنوان روشی آسان معرفی می‌شود و شامل نوازش و فشار دادن با دست روی لباس است و انجام آن حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. دکتر سیلوا لمس برای کودکان خردسال مبتلا به اوتیسم را بسیار مهم می‌داند. او تایید می‌کند که پس از حدود پنج ماه حرکات ماساژ درمانی برای کودکان اوتیسمی، آن‌ها اضطراب کمتر و خواب بهتری دارند و به احتمال زیاد ارتباط بهتری را با اطرافیان برقرار می‌کنند.

ماساژ درمانی داستانی برای کودکان اوتیسم

ماساژ داستانی یکی دیگر از روش‌های محبوب والدین برای ماساژ درمانی اوتیسم است؛ زیرا تجربه‌ ارتباط با فرزندشان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. بیان یک داستان ساده در ترکیب با حرکات ماساژ به کودکان کمک می‌کند تا آرام شوند، تحمل لمس آن‌ها بهتر شود، تمرکز آن‌ها افزایش پیدا کند و خواب و توانایی برقراری ارتباط اجتماعی بهبود می‌یابد. برای کودکانی که مشکلات ارتباطی دارند، باید ماساژ داستان را به‌صورت چهره به چهره انجام داد. با ترکیب کلمات و ضربات ماساژ، توانایی کودک در حفظ تماس چشمی بهتر می‌شود.

 چگونگی انجام ماساژ درمانی اوتیسم

ورزش‌های دهانی حرکتی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

یکی دیگر از روش ‌های ماساژ درمانی اوتیسم در کلینیک پزشک اول، ورزش‌های دهانی حرکتی برای کودکان است. این روش باعث افزایش توان و قدرت عضلانی در ساختارهای دهانی می‌شود که برای حرف‌زدن و آشامیدن بسیار ضروری هستند. برخی از این حرکات بسیار ساده هستند؛ اما برای کودکی که مراحل رشد دهانی حرکتی خود را به خوبی طی نکرده است، ضروری است.
یکی از حرکات دهانی حرکتی، دمیدن در حباب‌ساز است. هرچند این حرکت ساده و پیش ‌پاافتاده است؛ اما برای کنترل تنفس و جمع‌کردن لب بسیار مناسب است. استفاده از ساز دهنی هم یکی از روش‌های دهانی حرکتی است که مزایای روش قبل را برای کودک دارد؛ البته این روش سروصدای زیادی را ایجاد می‌کند. روش سوم، استفاده از نی است. در این روش روی مهارت مکیدن کار می‌شود.


خدمات ماساز درمانی در تهران در کلینیک پزشک اول


مزایای ماساژ درمانی اوتیسم

از آنجایی‌که کودکان از فعالیت‌هایی که قابل پیش‌بینی هستند لذت می‌برند، قراردادن ماساژ در زندگی روزانه کودک می‌تواند مزیت‌هایی زیادی داشته باشد. از جمله مزایای ماساژ درمانی اوتیسم برای کوکان عبارت‌اند از:

  • حساسیت را کاهش می‌دهد

برای کودکانی که در برابر لمس حالت دفاعی دارند، ماساژ، در صورت تحمل، می‌تواند به کاهش حساسیت آن‌ها کمک کند. شما می‌توانید لمس کردن محکم به لمس ملایم ترجیح دهید و برای اینکه لمس راحت شود از روغن استفاده کنید. اگر فرزندتان لمس با دست‌ را دوست ندارد، می‌توانید از وسایل دیگر مانند برس‌ها، غلتک‌ها یا دستگاه‌های لرزش استفاده کنید. در ماساژ درمانی برای بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اوتیسم به کودک خود احترام بگذارید؛ بنابراین اگر او مقاومت کرد یا ناراضی بود، ماساژ را متوقف کنید و یک روز دیگر دوباره امتحان کنید.

  • تنظیم‌کننده سیستم عصبی و آرام‌بخش است

ماساژ به تنظیم سیستم عصبی کمک می‌کند. ماساژ درمانی برای کودکان بیش فعال می‌تواند آرامش‌بخش باشد و همچنین او را به آرامش تشویق و به تمرکزش کمک می‌کند. یک کودک فعال شاید نتواند برای ماساژ کامل بدن ثابت بماند؛ اما حتی کار روی یک اندام می‌تواند مفید باشد.

  • باعث افزایش آگاهی فیزیکی می‌شود

ارتباط واقعا مهم است. اگر کودک شما می‌تواند زبان را بفهمد، در طول ماساژ با او صحبت کنید و به او بگویید چه کار می‌کنید. این یک روش عالی برای آموزش‌دادن به آن‌ها در مورد بدنشان و کمک به افزایش آگاهی از احساساتی است که دارند. شناخت بهتر بدن به حرکت و هماهنگی کمک می‌کند، همچنین لمس محبت‌آمیز ماساژ می‌تواند برای عزت‌نفس مفید باشد.

  • بدن را از خواب بیدار می‌کند

برای کودکانی که خیلی به لمس حساس نیستند، ماساژ درمانی اوتیسم می‌تواند به بیدارشدن بدن و ماهیچه‌های آن‌ها کمک کند. همچنین با افزایش آگاهی بدن، مهارت‌های هماهنگی و حرکتی را بهبود می‌بخشد.

  • بین کودک و والدین (مراقب) ارتباط برقرار می‌کند

یکی از مزایای ماساژ درمانی ایجاد ارتباط دو طرفه بین کودک و والدین (مراقب) است. لمس آرام و آرامش‌بخش یک راه غیرکلامی عالی برای برقراری ارتباط با بین کودک و والدین است. این کار دلبستگی را تقویت می کند، هورمون‌های احساس خوب را ترشح می‌کند و به کودک کمک می‌کند تا احساس دوست داشتن و عزیزبودن را داشته باشد.

  • اختلالات خواب را بهتر می‌کند

به طور کلی اختلال در خواب یک مسئله رایج در بین مبتلایان به اوتیسم است. بر اساس آمارهایی که وجود دارد، 80 درصد از کودکان خردسال مبتلا به اوتیسم در خوابیدن مشکل دارند. اختلالات خواب ممکن است با حساسیت به نور، لمس و صدا مرتبط باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خواب کم، برخی از علائم اوتیسم مانند رفتارهای تکراری، بیش فعالی، مشکل در توجه و اختلال در مهارت‌های اجتماعی را بدتر می‌کند.

یکی از مزایای ماساژ درمانی اوتیسم، خواب آرام است. لمس غده پینه‌آل (صنوبری) را تحریک می‌کند و با ترشح سروتونین همراه است. این ماده شیمیایی برای تولید ملاتونین، که همان هورمون خواب است، بسیار حیاتی خواهد بود. همچنین ماساژ سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد.

  • ایمنی بدن را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به اوتیسم، دارای کمبود یک نوع آنتی‌بادی به نام ایمونوگلوبولین هستند. این مشکل، آن‌ها را در معرض مشکلات تنفسی و عفونت‌های گوارشی قرار می‌دهد. همچنین کودکان دارای اوتیسم در معرض افزایش خطر سطح پایین لنفوسیت‌های معروف به سلول‌های تی (T) و سلول‌های کشنده طبیعی قرار دارند.
در طول ماساژ، عصب‌های پوست که به غدد ذخیره‌کننده لنفوسیت متصل هستند تحریک می‌شوند. ماساژ لنفاوی می‌تواند مفید باشد؛ چراکه حرکت لنف را به غدد لنفاوی، جایی که سموم خنثی می‌شوند، افزایش می‌دهد.

  • اضطراب را کاهش می‌دهد

تقریباً 96 درصد از افراد مبتلا به اوتیسم دارای درجه‌هایی از حساسیت شدید به محرک‌های حسی هستند که حساسیت لامسه شایع‌ترین است. حساسیت بیش‌ازحد به لامسه باعث بیزاربودن از لمس در بیماران مبتلا می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث تنش عضلانی، فشارخون بالا، نقص ایمنی و مشکلات گوارشی شود. اما شایع‌ترین علامت بیزاری از لمس، اضطراب است.
هنگامی که کودک در تماس پوست با پوست قرار می‌گیرید، مغز ماده شیمیایی به نام اکسی‌توسین ترشح می‌کند. اکسی‌توسین اضطراب را کاهش می‌دهد و نقش مهمی در ارتباط اجتماعی دارد. این کار فرد مبتلا را تشویق می‌کند و از مزایای کاهش اضطراب آن بهره‌مند شود.

عوارض و خطرات ماساژ درمانی اوتیسم

در کنار جنبه‌های مثبت باید عوامل منفی ماساژ درمانی برای اوتیسم را در نظر بگیرید. گاهی ‌اوقات استفاده نادرست یا حتی بیش‌ازحد از ماساژ می‌تواند اثرات منفی روی شخص بگذارد. خطرات ماساژ درمانی اوتیسم می‌تواند شامل ناراحتی و درد به‌صورت موقت، تورم، کبودی، آلرژی به روغن‌های ماساژ باشد. باید از انجام ماساژ برای کودکانی که دارای پلاکت خون پایین هستند یا بیماری‌های قلبی و عروقی دارند، خودداری کنید. همچنین ماساژ را نباید روی بدن کسانی دچار شسکتگی، زخم باز، استخوان‌های ضعیف یا عفونت‌های پوستی هستند انجام داد.

ماساژ درمانی اوتیسم چیست؟

هزینه ماساژ درمانی اوتیسم در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه ماساژ درمانی اوتیسم به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل اصلی مدت زمان ماساژ درمانی است. معمولا برای ماساژ مدت زمان مشخصی وجود دارد و اگر درخواست افزایش تایم را داشته باشد، به‌تبع آن هزینه هم بیشتر می‌شود. کیفیت مواد مصرفی هم روی هزینه ماساژ درمانی موثر است. هرچقدر کیفیت متریال مورد استفاده بهتر باشد، روی قیمت ماساژ تاثیر دارد. به‌عنوان‌مثال، روغن‌های گیاهی اصل قیمت بالاتری نسبت به‌ روغن‌هایی مانند روغن بچه دارد. نوع ماساژ را هم در نظر داشته باشید. معمولا هزینه یک ماساژ خاص کمتر از ماساژهای ترکیبی است.

تجربه ماساژور هم روی هزینه ماساژ بسیار مهم است. کلینیک پزشک اول از باتجربه‌ترین ماساژورها برای انجام ماساژ درمانی اوتیسم استفاده می‌کند. پس با توجه به کیفیت مواد مصرفی و همچنین تجربه ماساژورها قیمت‌های ماساژ درمانی در پزشک اول بسیار مناسب است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با مشاوران و متخصصان ما در کلینیک تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: