آب‌ درمانی آرتروز یا همان هیدروتراپی آرتروز یکی از زیرشاخه‌های هیدروتراپی است که برای کاهش التهاب و همینطور درد مفاصل ناشی از این بیماری به‌کار می‌رود. این درمان اغلب به‌عنوان درمان فرعی و کمکی درکنار درمان اصلی که همان مصرف داروست، توسط پزشک متخصص توصیه شده و  زیرنظر مربی-درمانگر اجرا می‌شود. در این صفحه،  در مورد هیدروتراپی آرتروز، مزایا و معایب و انواع آن خواهید خواند؛ بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که آب درمانی آرتروز چیست ، مطالعه این متن را از دست ندهید.

آب درمانی انواع آرتروز

آب درمانی آرتروز چیست و چگونه انجام می شود؟

آرتروز نوعی بیماری مفصلی محسوب می‌شود که با تورم مفاصل و بافت‌های بدن همراه است. اکثر افرادی که به بیماری آرتروز مبتلا می‌شوند، دردهای شدید مفصلی را تجربه می‌کنند که تاثیر زیادی روی زندگیشان می‌گذارد. درمان‌های مختلفی برای آرتروز وجود دارد که باعث کاهش درد بیمارها می‌شود؛ یکی از معروف‌ترین این درمان‌ها هیدروتراپی (Hydrotherapy) یا همان آب ‌درمانی برای آرتروز است. هیدروتراپی باعث تنظیم و سهولت جریان خون در بدن بیمار شده و از تورم و درد می‌کاهد.

این روش بسیار قدیمی که در طب سنتی هم جایگاه ویژه‌ای دارد، امروزه در پزشکی مدرن هم رسوخ کرده است. هیدروتراپی آرتروز تفاوت مهمی با اسپا درمانی دارد؛ در اسپا درمانی، شخص با دراز کشیدن و نشستن در آب گرم، ریلکس کرده و به بدنش استراحت می‌دهد و ازطرفی از مزایای مواد معدنی موجود در آب بهره می‌برد، اما هیدروتراپی آرتروز معمولا با انجام حرکات ورزشی متناسب همراه است که چگونگی انجام آب درمانی آرتروز براساس تجویز پزشک متخصص مشخص می‌شود.

برای شروع درمان هیدروتراپی آرتروز قبل از هرچیز لازم است که به متخصص مراجعه کنید. می‌توانید این کار را ازطریق کلینیک ارتوپدی پزشک اول انجام دهید. وقتی پزشک، تعداد جلسات لازم و نوع هیدروتراپی را به شما گفت، بسته به اینکه باید در کلینیک انجام شود یا خودتان هم با مراجعه به استخر می‌توانید تمرین کنید، محل مناسب را انتخاب کنید. پیش از ورود به آب، گرما و همینطور کیفیت آن را بررسی کنید. نگران مهارت شنایتان نباشید؛ هیدروتراپی به شنا نیاز ندارد. اگر پزشکتان برای شما دارو هم تجویز کرده است، هیدروتراپی را جایگزین دارو نکنید و آن را یک درمان فرعی درنظر بگیرید. قبل از هر اقدامی، شرایط خاصتان را با مربی-درمانگر درمیان بگذارید.

کاربرد هیدروتراپی در درمان انواع آرتروز

آرتروز بیماری بسیار گسترده‌ای است و بالغ بر 100 نوع شرایط مختلف شناخته‌شده تحت ‌عنوان آرتروز دسته‌بندی شده‌اند. بسیاری از علائم دربین این شرایط مشترک هستند، اما هرکدام تفاوت‌هایی هم دارند. برخی از انواع رایج و معروف آرتروز، ورم مفاصل یا osteoarthritis، روماتیسم مفاصل یا آرتریت روماتیسمی یا همان rheumatoid arthritis، آرتریت پسوریاتیک یا psoriatic arthritis و درد بافت عضلانی یا فیبرومیالژیا یا همان fibromyalgia هستند.

هیدروتراپی را می‌توان برای هریک از این بیماری‌ها به‌کار برد، اما تعیین نوع آب درمانی انواع آرتروز باتوجه به نوع بیماری‌ها و شدتشان برعهده پزشک متخصص است.

روش های آب درمانی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

از آنجا که افراد مبتلا به آرتروز، به‌علت مشکلات مفصلی و درد زیاد، دایره حرکتی کوچکی دارند و نمی‌توانند تحرک زیادی داشته باشند، معمولا درمان‌هایشان نیز با حرکات کنترل ‌شده‌ای همراه است تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

ازجمله انواع آب درمانی آرتروز منفعلانه‌تر و با حرکات کمتر که در کلینیک ارتوپدی پزشک اول هم زیرنظر متخصصان و افراد حرفه‌ای انجام می‌شود، عبارتند از:

نشستن در جکوزی آب داغ

در این نوع هیدروتراپی آرتروز، فرد بیمار حدود 5 الی 20 دقیقه در آب گرم می‌نشیند تا به‌اصطلاح مفاصل خشکش نرم شوند. این کار باعث آرامش و بهبود حالت روحی فرد هم می‌شود.

مدت زمان آب درمانی آرتروز

هیدروماساژ

یکی دیگر از روش های آب درمانی آرتروز، هیدروماساژ یا ماساژ آب گرم است. این روش معمولا با نشستن یا دراز کشیدن در یک وان واترجت همراه است که آب گرم با فشاری متناسب به درون وان پمپاژ می‌شود. هدف از این کار ایجاد فشار به مفاصل خشک و دردناک است.

بالنئوتراپی

بالنئوتراپی یا حمام‌درمانی، کمی با مدل اصلی هیدروتراپی متفاوت است و با اسپادرمانی هم اشتراکاتی دارد، زیرا در آن به‌جای استفاده از آب لوله‌کشی از آب‌های معدنی و گل استفاده می‌کنند.

خدمات آب درمانی کلینیک پزشک اول

مزایای آب درمانی آرتروز

حتما تابه‌حال متوجه شده‌اید که حرکت در زیر آب سخت‌تر از حرکت در بیرون از آن است؛ زیرا آب باعث ایجاد مقاومت می‌شود و همین امر ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند. این تنها یکی از مزایای آب درمانی برای آرتروز است. به‌طور کلی مزایای آب درمانی آرتروز عبارتند از:

• کم کردن درد: آب گرم و ماساژ در آن باعث آرامش جسمی و روانی در بیماران می‌شود و درنتیجه درد را کم می‌کند.
  • بهبود سلامت قلب: وقتی خون در بدن با سرعت و مقدار مناسب به گردش دربیاید، قلب نیز به‌خوبی پمپاژ کرده و سلامتی‌اش بهبود پیدا می‌کند.
  • کاهش فعالیت و اثرگذاری بیماری آرتروز: با کاهش التهاب و تورم مفاصل، نرم شدنشان و همینطور افزایش قدرت ماهیچه‌ها کم‌کم از درد کاسته شده و نشانه‌های بیماری هم کمتر یا حتی محو می‌شوند.
  • بهبود حال روحی: با کم شدن تاثیر بیماری بر بدن و کاهش درد، حال روحی و روانی بیمار هم بهبود می‌یابد.
  • کاهش فشار روی مفاصل: سایش بین مفاصل و ازطرف دیگر جاذبه زمین، فشار زیادی به مفاصل بیماران مبتلا به آرتروز وارد می‌کند که باعث درد شدید می‌شود. غوطه‌ور شدن در آب، هم از فشار جاذبه زمین می‌کاهد و هم سایش مفاصل را کمتر می‌کند و درنتیجه از فشار وارده به مفاصل کاسته می‌شود.
  • بهبود دایره حرکت اعضای مختلف بدن: از آن‌جا که فشار و مقاومت آب باعث سخت‌تر شدن حرکات آب درمانی برای آرتروز و افزایش قدرت ماهیچه‌ها می‌شود، به‌تدریج با نرم‌تر شدن ماهیچه‌های خشک، دایره حرکتی اعضای بدن هم بیشتر می‌شود.
  • کاهش التهاب، تورم و درد: تحقیقات نشان می‌دهد که هیدروتراپی، تاثیر شدیدی بر التهاب و تورم مفاصل که مهم‌ترین عارضه آرتروز است، دارد و به‌همین دلیل از درد بیمار مبتلا به این بیماری نیز می‌کاهد.
  • افزایش گردش خون: گردش خون در بیماران مبتلا به آرتروز دچار مشکل می‌شود، زیرا بافت‌های داخلی بدن، متورم و ملتهب شده و جلوی گردش خون مناسب گرفته می‌شود. هیدروتراپی با کاهش التهاب، این مشکل را به حداقل می‌رساند.

مطالعه دانستنی های فیزیوتراپی آرتروز

عوارض و خطرات آب درمانی آرتروز

عوامل منفی آب درمانی برای آرتروز بسیار کم بوده و به‌همین دلیل هیدروتراپی آرتروز یکی از کم‌خطرترین درمان‌های موجود برای بیماران مبتلا به این بیماری است؛ به‌شرط اینکه همراه با رعایت اصول، به‌طور صحیح و زیر نظر پزشک متخصص یا مربی-درمانگر حرفه‌ای انجام شود. در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، تمامی این مزایا درکنار هم جمع شده‌اند تا درمانی بی‌خطر و پرثمر نصیب حال بیماران شود. درضمن هیدروتراپی برای افرادی که شرایط خاصی مثل بیماری قلبی، آسم، فشار خون بالا، عفونت، فوبیای آب و... دارند، مناسب نیست یا حداقل باید با شرایط ویژه انجام شود؛ بنابراین مهم است که حتما پیش از شروع درمان، پزشک خود را در جریان تمامی امور قرار دهید. برخی از خطرات آب درمانی آرتروز عبارتند از:

• گرمازدگی؛
  • هایپرتنشن یا افزایش فشار خون؛
  • بیماری‌های مربوط به آب مثل انگل و قارچ؛ بنابراین انتخاب محل بهداشتی بسیار مهم است؛
  • آسم؛
  • ازدست دادن کنترل روده و مثانه؛

هزینه آب درمانی آرتروز

مدت زمان با آب درمانی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

معمولا جلسات آب درمانی برای بهبود آرتروز به‌گونه‌ای تنظیم می‌شوند که علاوه بر تاثیرگذاری، فشار زیادی به بیمار وارد نشود؛ بنابراین مدت زمان آب درمانی آرتروز به شدت بیماری و توان بیمار بستگی دارد، اما حدودا بین 15 الی 30 دقیقه طول می‌کشد.

هزینه آب درمانی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه آب درمانی آرتروز به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ ازجمله نوع آرتروز، شدت بیماری، نوع آب‌درمانی، محل کلینیک و...، اما نیازی نیست که نگران هزینه ها باشید؛ با مراجعه به سایت یا محل کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌توانید با هزینه مناسب، بهترین خدمات درمانی را با پزشکان متخصص تجربه کنید. یادتان باشد که اگر هیدروتراپی صرفا شامل نشستن یا دراز کشیدن در آب گرم است، می‌توانید آن را در منزل و به‌تنهایی هم انجام بدهید، اما اگر لازم بود تا حرکاتی در آب انجام شود یا نیاز به ماساژ در آب داشتید، این کار حتما باید تحت‌نظر مربی-درمانگر حرفه‌ای در یک کلینیک معتبر مانند کلینیک ارتوپدی پزشک اول انجام شود، زیرا اشتباهی کوچک می‌تواند عواقب بدی به‌همراه داشته باشد.

آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.