ممکن است نام رفلکسولوژی را شنیده باشید، نوعی از درمان که با اعمال سطوح مختلف فشار به نواحی خاص، روی پاهای شما تمرکز می‌کند. رفلکسولوژی که به ماساژ درمانی پا معروف است به بسیاری از مسائل پزشکی و سلامتی افراد، از فشار سینوسی گرفته تا درد زایمان کمک می‌کند. با این اوصاف این روش شاید یک ماساژ پاشنه پا و یک ماساژ درمانی برای بیماری ‌های پا به نظر برسد؛ اما باید گفت که این روش درمانی برای بیماری‌های مختلف است و بسیاری از افراد برای درمان بیماری‌هایی که دارند، طبق دستور پزشک از این روش استفاده می‌کنند. باتوجه‌به ابهام کاربرد ماساژ درمانی در این صفحه به سؤال ماساژ درمانی پا چیست؟ پاسخ داده می‌شود.

ماساژ درمانی کف پا

ماساژ درمانی پا چیست و چگونه انجام می شود؟

رفلکسولوژی زمانی اتفاق می‌افتد که به نقاط خاصی از پا فشار وارد شود. بر اساس تحقیقات قسمت‌های مختلف پا با اندام‌ها و قسمت‌های مختلف بدن ارتباط دارد. برای مثال، اینطور به نظر می‌رسد که نیشگون‌گرفتن نوک انگشتان پا به سینوس‌ها کمک می‌کند، درحالی‌که فشار وارده به پاشنه پای شما به درد کمر و عصب سیاتیک کمک می‌کند. در واقع بسیاری از رفلکسولوژیست‌ها از نمودار پا استفاده می‌کنند تا به بدانند که در چه قسمت‌هایی از بدن باید فشار وارد کنند تا به ناحیه موردنظر بدن که منبع درد و بیماری است کمک کنند.

همچنین نقاط فشاری روی دست‌ها و گوش‌های شما وجود دارد که برخی از رفلکسولوژیست‌ها ممکن است در طول جلسه آن‌ها را هم هدف قرار دهند؛ بنابراین ماساژ درمانی بر سیستم عصبی بدن شما متمرکز است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که اعمال فشار یا حتی لمس‌کردن نواحی پا، سیستم عصبی مرکزی شما را آرام می‌کند و باعث آرامش می‌شود؛ بنابراین صرفاً کاربرد ماساژ درمانی برای بهبود آسیب ‌های کف پا نیست، بلکه این روش هم ماساژ درمانی برای بیمارهای پا و هم دیگر بیماری‌ها است.

حالا که متوجه شدید که کار این روش درمانی کهن چیست؟ نوبت به چگونگی انجام ماساژ درمانی پا می‌رسد. می‌توان گفت که یک رفلکسولوژیست از دستان خود برای اعمال فشار به نواحی خاصی از پای شما بر اساس جایی که درد و ناراحتی دارید استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: آب درمانی مچ پا در تهران

ماساژ درمانی پا برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم ماساژ درمانی پا فقط مربوط به بیماری‌های پا نیست. به طور مثال ماساژ درمانی کف پا به درمان بیماری‌های دیگر هم کمک خواهد کرد. در زیر به بیماری‌های که ماساژ پا به درمانشان کمک می‌کند، اشاره شده است.

• بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی؛
  • سرماخوردگی یا عفونت‌های باکتریایی؛
  • مشکلات سینوسی؛
  • کمردرد؛
  • عدم تعادل هورمونی؛
  • بیماری‌های گوارشی؛
  • درد آرتریت؛

روش های ماساژ درمانی پادر کلینیک ارتوپدی پزشک اول

حرکات ماساژ درمانی برای پا از اهمیت زیادی برخوردار است. اینکه دقیقاً از چه روش های ماساژ درمانی پا و از چه حرکاتی برای درمان بیمارهای مختلف باید استفاده کرد. در زیر به انواع ماساژ درمانی پا در کلینیک ارتوپدی پزشک اول اشاره می‌شود:

ماساژ سوئدی: این روش درمانی باعث ایجاد آرامش در سیستم عصبی می‌شود و درمانی برای عضلات مختلف بدن است.

ماساژ دیب تیشو (بافت‌های عمیق): در این روش درمانی، رفلکسور به لایه‌های داخلی ماهیچه ضربه وارد می‌کند. این نوع از ماساژ برای دردهای مزمن بسیار کاربرد دارد.

ماساژ ورزشی: اگر بعد از ورزش، دچار گرفتگی عضلات شدیدی شده باشید، بدون شک این روش سفتی و آسیب وارد شده به عضلات را از بین می‌برد.

ماساژ نقطه‌ای (ماشه‌ای):  به اسپاسم‌های عضلانی کوچک در بافت نقاط ماشه‌ای گفته می‌شود که در ماساژ ماشه‌ای رفلکسور بر روی این نقاط کار می‌کند.

هزینه ماساژ درمانی پا

میوفاشیال ریلیز (مایوفاشیال):  بافت همبندی در زیرپوست بدن وجود دارد که شریان، عصب، استخوان، ماهیچه‌ها و ... را می‌پوشاند. به این بافت همبند فاشیا شبکه‌ای می‌گویند. با ماساژی که بر روی این شبکه انجام می‌شود، شما با درمان و رهایی از درد مواجه خواهید شد.

ماساژ لنفاوی: این ماساژ یکی از روش‌های درمانی برای بهبود عملکرد سیستم لنفاوی است و مناسب افرادی است که از بیماری‌هایی مثل آرتریت رنج می‌برند.

ماساژ قبل از تولد: در دوران بارداری، مادر همواره اضطراب‌های مختلف را تجربه می‌کند، برای کمک به آرامش مادر بهتر است از روش درمانی بی‌خطری چون ماساژ درمانی استفاده کرد.

مزایای ماساژ درمانی پا

علاوه بر اینکه ماساژ درمانی برای بیمارهای پا مفید است، بلکه مزایای مختلف دیگری هم دارد. در زیر به مزایای ماساژ درمانی پا اشاره شده است:

• استرس و آرامش: یکی از مزایای کلیدی مرتبط با رفلکسولوژی، آرامش و مدیریت استرس است. این آرامش با اعمال فشار به نقاط خاصی از پا به دست می‌آید. در واقع ماساژ درمانی به افزایش جریان خون در بدن و به کاهش استرس و اضطراب و کاهش فشارخون کمک می‌کند.
  • مدیریت درد: شاید به تأثیرات آن بر استرس و آرامش مربوط باشد، ماساژ درمانی به مدیریت درد حاد و مزمن کمک می‌کند. به طور مثال یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ماساژ درمانی به طور قابل‌ توجهی درد پس از جراحی پیوند کلیه را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می‌دهد. همچنین در یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۹ رفلکسولوژی پا به طور قابل‌توجهی درد و اضطراب را در بین کودکان مبتلا به درد مزمن کاهش داد.
  • هضم: یکی از نقاط بازتابی که روی پاهای شما وجود دارد به معده شما متصل است؛ بنابراین وقتی این نقطه خاص تحریک شود، جریان خون به معده شما را افزایش می‌دهد و به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. پس با حرکات ماساژ درمانی برای پا به روند هضم کمک خواهید کرد.
  • خستگی چشم: رفلکسولوژی می‌تواند به کم‌کردن برخی از استرس‌هایی که فقط از طریق فعالیت‌های روزانه به چشم‌هایمان وارد می‌کنیم، کمک کند. این نقاط فشار که در ماساژ روی آنها تمرکز می‌شود، به شل‌شدن ماهیچه‌های سفت ناشی از نگاه ‌کردن به صفحه ‌نمایش در طول روز کمک می‌کند.
  • بهبود خواب: باتوجه‌به اینکه ماساژ درمانی ممکن است در کمک به آرامش و کاهش استرس مفید باشد، جای تعجب نیست که برخی می‌گویند، ممکن است به خواب آرام‌تر کمک کند؛ چرا که رفلکسولوژی باعث حرکت انرژی و بهبود گردش خون کلی می‌شود، بنابراین داشتن یک خواب آرام شبانه بعد از ماساژ درمانی بسیار شایع است.
  • دیابت: هرچند که خیلی هم مشخص نشده است که آیا رفلکسولوژی پا برای دیابت مفید است یا خیر؛ اما این یک موضوع تحقیقاتی است که به طور مداوم روی آن کار می‌کنند. در مواردی هم تحقیقات با موفقیت به نتیجه رسیده است.

عوارض و خطرات ماساژ درمانی پ

هر درمانی علاوه بر مزیت‌هایی که بر جای می‌گذارد، خطراتی نیز دارد. یعنی عوامل منفی ماساژ درمانی برای پا ممکن است در طول روند مشخص شود. در زیر به خطرات ماساژ درمانی پا اشاره می‌‌شود.

• بی‌حالی؛
  • حالت تهوع؛
  • گریه‌کردن یا احساس گریه‌کردن؛
  • سبکی سر؛
  • احساسات قوی؛

هرچند که خطرات ماساژ درمانی معمولاً گذرا است و متخصصین معتقدند که بخشی از روند درمان است؛ اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم، رفلکسولوژی برای همه مناسب نیست. در زیر به عوامل منفی ماساژ درمانی برای پا اشاره می‌کنیم. اینکه چه کسانی منع استفاده از این روش را دارند عبارت‌اند از:

• افرادی که با مسائل گردش خون دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بهتر است که از این روش استفاده نکنند.
  • نقرس: افراد مبتلا به نقرس هم به‌خاطر نوع بیماری که دارند از این روش منع شده‌اند.
  • لخته‌شدن خون: اگر سابقه لخته‌شدن خون دارید و در کنارش تصمیم به ماساژ درمانی پا گرفته‌اید، بهتر است از تصمیم خود صرف ‌نظر کنید.
  • آسیب‌های خاص پا؛ مانند رگ‌به‌رگ شدن، کشیدگی یا شکستگی‌ها، شانس استفاده از ماساژ درمانی را کمتر می‌کنند.
  • اگر شرایط پوستی دردناک مانند تاول یا اگزما شدید یا پسوریاش هستید، بهتر است تا زمان برطرف شدن این مشکلات پوستی، دست نگه دارید.
  • بیماری‌های پوستی مسری؛ مانند گال و آبله‌مرغان، یکی دیگر عوامل منع استفاده از رفلکسولوژی است.
  • در صورت داشتن برخی از علائم دیابت، از جمله زخم‌های التیام نیافته یا نورپاتی محیطی، بهتر است که از انجام ماساژ درمانی صرف‌ نظر کنید.

با این اوصاف همیشه قبل از شروع یک درمان جدید با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

ماساژ پاشنه پا

مدت زمان درمان با ماساژ درمانی پا در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان ماساژ درمانی پا در کلینیک ارتوپدی پزشک اول به نوع بیماری و روش ماساژ بستگی دارد. به طور مثال کسی که به یک بیماری داخلی مبتلا است، ممکن است طبق نظر پزشکان متخصص نیاز باشد ۱۲ جلسه ماساژ درمانی دریافت کند. یا کسی که دچار استرس شده است، تعداد جلسات درمانی کمتر یا بیشتری را باید تجربه کند تا به درمان کامل برسد؛ اما به طور کل باید بدانید صرفاً با یک یا دو جلسه مشکل شما رفع نخواهد شد؛ بنابراین ماساژ درمانی پا به‌صورت مداوم و تحت‌ نظر پزشک باعث رفع مشکلات می‌شود.

خدمات آب درمانی در تهران کدامند؟

هزینه ماساژ درمانی پادر کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه ماساژ درمانی پا به عوامل مختلفی مثل نوع ماساژ، خدمات این روش درمانی، تعداد جلسات و ... متفاوت است. برای اینکه به طور کامل از جزئیات روش و قیمت جلسات آشنا شوید می‌توانید با مشاوران ما در کلینیک ارتوپدی تماس بگیرید. متخصصین جزئیات فرایند ماساژ درمانی پا را به‌صورت کامل برای مراجعین توضیح می‌هند تا قیمت موردنظر مشخص شود.

برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید