اگر در ناحیه عضلات احساس خشکی، گرفتگی یا درد می‌کنید، ماساژ درمانی برای گرفتگی عضلات به شما کمک می‌کند. ماساژ درمانی، بافت عضلانی را شل می‌کند که باعث کاهش انقباضات دردناک و اسپاسم می‌شود. همچنین ماساژ درمانی بر کاهش فشار عصبی نیز تاثیر دارد. برای درک این موضوع، ماهیچه‌های منقبض را در نظر بگیرید؛ انقباض ماهیچه‌ها باعث فشرده شدن اعصاب اطراف می‌شود. وقتی این ماهیچه‌ها شل می‌شوند، اعصاب دیگر فشرده نمی‌شوند و می‌توانند مواد مغذی مناسب را دریافت کرده و کارآمدتر عمل کنند.

اعصاب می‌توانند کار عادی خود را برای انتقال پیام به مغز و از مغز به ارگان‌ها انجام دهند که عملکرد اندام‌ها و عضلات را بهبود می‌بخشد. در این صفحه توضیح می‌دهیم ماساژ درمانی عضلات چیست؟ و به چه صورت انجام می‌شود؛ همچنین برایتان از مزایای ماساژ درمانی عضلات و عوارض آن نیز خواهیم گفت.

ماساژ درمانی برای عضلات اسپاسمی

ماساژ درمانی عضلات چیست و چگونه انجام می شود؟

یکی از انواع ماساژ درمانی عضلات، ماساژ بافت عمیق است. این نوع ماساژ برای افرادی که دارای فعالیت‌های بدنی شدید مانند دویدن هستند یا افرادی که دارای آسیب یا درد مزمن هستند، مناسب‌تر است. اما اگر آستانه درد پایینی دارید یا به دنبال تسکین عضلات منقبض هستید، ماساژ سوئدی ملایم‌تر بوده و ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

ماساژ بافت عمیق و ماساژ سوئدی دو نوع مختلف ماساژ درمانی هستند. در هر دو از برخی ضربات یکسان استفاده می‌شود اما کاربردهای متفاوتی دارند و در مورد میزان فشار وارد شده، بسیار متفاوت هستند. در اینجا تفاوت‌های کلیدی بین ماساژ بافت عمیق و ماساژ سوئدی را بیان می‌کنیم.

• ماساژ بافت عمیق، عمدتا برای درمان دردهای مزمن و معضلات و آسیب‌های مرتبط با ورزش استفاده می‌شود؛ اما ماساژ سوئدی برای افزایش آرامش و کاهش تنش ماهیچه ناشی از فعالیت‌های روزانه مانند نشستن پشت میز کامپیوتر کاربرد دارد.
  • میزان فشار هم در هر دو متفاوت است. ماساژ سوئدی ملایم‌تر است و تنش بسیار کمتری نسبت به ماساژ بافت عمیق دارد. در هر دو ماساژ از ضربات و انگشت‌ها استفاده می‌شود، اما ممکن است در ماساژ بافت عمیق برای افزایش فشار از آرنج هم استفاده شود.
  • البته ناحیه‌هایی را هم که هدف می‌گیرند متفاوت است. در ماساژ بافت عمیق هدف لایه‌های درونی عضلات است. برای درمان عضلات و آسیب‌های تاندون، درد و سفتی در ماهیچه‌ها و بافت‌های همبند استفاده می‌شود. در ماساژ سوئدی هدف لایه‌های سطحی است عضلات است. روی نقاطی صورت می‌گیرد که بیشترین تنش‌ها وجود دارد؛ این نقاط می‌توانند گردن، شانه‌ها یا کمر باشند.

قبل از ماساژ بافت عمیق، ماساژ درمانگر از شما در مورد نواحی دارای مشکل می‌پرسد. این نوع ماساژ ممکن است روی کل بدن با فقط یک ناحیه از بدن صورت گیرد. پس از آماده شدن از شما خواسته می‌شود به پشت یا شکم، زیر یک ملحفه دراز بکشید. سطح لباس پوشیدن شما بر اساس راحتی شما است؛ اما ناحیه‌ای که روی آن کار می‌شود، باید در معرض دید قرار بگیرد. ماساژ درمانگر در ابتدا با لمس آرام‌تر، عضلات شما را گرم می‌کند. پس از گرم شدن، او شروع به کار کردن روی مناطق مشکل‌دار می‌کند. او فشارهای مختلفی را روی نواحی وارد می‌کند که باعث درمان شما می‌شود.

ماساژ درمانی عضلات برای درمان چه آسیب‌ هایی کاربرد دارد؟

یکی از روش‌ های ماساژ درمانی عضلات، ماساژ بافت عمیق است که عمدتا برای درمان مشکلات اسکلتی عضلانی مانند کشیدگی‌ها و آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود. در این نوع ماساژ، فشار مداوم همراه با ضربات آهسته اعمال می‌شود. هدف از این نوع ماساژ هم هدف قرار دادن لایه‌های داخلی عضلات و بافت‌های همبند است. این کار به کاهش تنش در ماهیچه و بافت کمک می‌کند. همچنین با افزایش جریان خون و کاهش التهاب موجب بهبودی سریع‌تر می‌شود.

روش ‌های ماساژ درمانی عضلات در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش‌های ماساژ درمانی عضلات شامل ماساژ بافت عمیق و ماساژ سوئدی می‌شود. اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است به تشخیص پزشک بستگی دارد. مثلا نوع ماساژ درمانی برای عضلات اسپاسمی، ماساژ بافت عمیق است. متخصصان و ماساژدرمانگران در کلینیک ارتوپدی پزشک اول با بررسی شرایط و مشکلاتی که برای آن جهت استفاده از ماساژ مراجعه کرده‌اید، بهترین روش ماساژ درمانی را پیشنهاد می‌دهند. در کلینیک، بهترین و خبره‌ترین پزشکان و ماساژدرمانگران با سال‌ها سابقه و تجربه گرد هم آمده‌اند تا بتوانند با به کارگیری علم، تخصص و تجربه، بهترین روش درمانی را برای بهبود وضعیت جسمی و سلامتی شما به‌کار گیرند.

چگونگی انجام ماساژ درمانی عضلات

مزایای ماساژ درمانی عضلات

مزایای ماساژ درمانی عضلات زیاد است. حرکات ماساژ درمانی برای گرفتگی عضلات هم فواید فیزیکی و هم فواید روانی دارد. ماساژ بافت عمیق برخلاف سایر تکنیک‌های ماساژ که بر آرامش تمرکز دارند، به درمان درد عضلانی و بهبود سفتی کمک می‌کند. البته این نوع ماساژ از نظر ذهنی هم به شما کمک می‌کند. در یک تحقیقی که سال ۲۰۱۴ با حضور ۵۹ شرکت کننده انجام شد، مشخص شد که ماساژ بافت عمیق، به کاهش درد در افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک می‌کند. نویسندگان، اثرات آن را مشابه اثرات داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن بیان کردند. همچنین افراد گزارش دادند ماساژ بافت عمیق به موارد زیر کمک کرده است:

• آسیب‌های ورزشی؛
  • فیبرومیالژیا: این نوع اختلال باعث ایجاد درد به صورت پراکنده در تمامی نقاط بدن می‌شود.
  • مشکلاتی همانند مشکلات خواب، خستگی و خلقی به وجود می‌آورد.
  • فاشیای پلانتار: این اختلال باعث ایجاد درد در پاشنه پا می‌شود.
  • افزایش فشار خون؛
  • سیاتیک؛
  • آرنج تنیس بازان: یک عارضه التهابی است و باعث ایجاد احساس درد در ناحیه خارجی آرنج می‌شود.

عوارض و خطرات ماساژ درمانی عضلات

همانطور که روش‌های درمانی ممکن است با عوارض همراه باشد، ماساژ درمانی عضلات نیز از این قاعده مستثنی نیست و امکان بروز عوارض هنگام و حتی پس از درمان نیز وجود خواهد داشت. به عنوان مثال یکی از عوامل منفی ماساژ درمانی برای عضلات، داشتن مقداری درد برای چند روز پس از گرفتن ماساژ بافت عمیق است و عاملی طبیعی محسوب می‌شود. در این زمان شما می‌توانید از یک پد گرم کننده یا یک بسته سرد پیچیده شده در حوله استفاده کنید. این کار به تسکین درد شما کمک می‌کند.

یکی از خطرات ماساژ درمانی عضلات، فشاری است که وارد می‌شود. اگر چه ماساژ درمانی به طور کلی بی‌خطر است؛ اما این فشارهای محکم ممکن است برای همه ایمن نباشد. اگر دارای مشکلات زیر هستید، قبل از ماساژ بافت عمیق با دکتر خود صحبت کنید:

• سابقه لخته شدن خون یا اختلال لخته شدن خون دارید.
  • داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید.
  • اختلال خونریزی دارید.
  • سرطان دارید یا تحت درمان سرطان با استفاده از شیمی درمانی یا پرتو درمانی هستید.

هر فرد مبتلا به پوکی استخوان یا سرطان که به استخوان‌ها سرایت کرده است، باید از ماساژ بافت عمیق خودداری کند، زیرا فشار محکم ممکن است باعث شکستگی شود. همچنین اگر باردار هستید، باید از ماساژ بافت عمیق خودداری کنید. شما می‌تواند انواع دیگر ماساژ ملایم‌تر مانند ماساژ سوئدی را امتحان کنید. اگر زخم باز یا عفونت پوستی از هر نوعی دارید، باید برای جلوگیری از ابتلا به عفونت جدید یا بدتر شدن عفونت موجود، ماساژ را به زمان دیگری موکول کنید.

ماساژ درمانی برای گرفتگی عضلات

مدت زمان ماساژ درمانی عضلات در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان استفاده از ماساژ با توجه به شرایط بیمار ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، مدت زمان ماساژ درمانی عضلات ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز است. ماساژ به آرامی انجام می‌شود و روی نقاط ماشه عضلانی به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه تمرکز می‌شود. روی این نقاط فشار وارد خواهد شد؛ اما تهاجمی نبوده و باعث ایجاد کبودی نمی‌شود. ماساژ درمانی به شل شدن بافت عضلات کمک می‌کند. البته ممکن است وابسته به نیازهای شما مدت زمان جلسات متفاوت باشد. مثلا زمان مورد نیاز ماساژ درمانی برای بهبود اسپاسم عضلات با مشکلات دیگر متفاوت است. بنابراین برای مطمئن شدن از زمان مدت جلسات بهتر است با متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول صحبت کنید.

هزینه ماساژ درمانی عضلات در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

وابسته به اینکه بیمه شما هزینه ماساژ درمانی عضلات را پوشش می‌دهد یا نه، هزینه این روش درمانی متفاوت است. هزینه درمانی به عوامل مختلفی مانند تعداد جلسات و زمان لازم برای ماساژ درمانی بستگی دارد. ضمن اینکه تجربه، تخصص و مهارت ماساژدرمانگر نیز در هزینه تاثیرگذار خواهد بود. جهت دریافت اطلاعات دقیق درباره هزینه‌ها، می‌توانید به کلینیک مراجعه کرده یا با مشاوران ما در کلینیک تماس گرفته و درباره چگونگی انجام ماساژ درمانی عضلات و زمان جلسات سوالات خود را مطرح کنید.

برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید