ماساژ درمانی پارکینسون

اولین علائم بیماری پارکینسون لرزش دست‌ها، سفتی عضلات و اختلال در راه‌رفتن است که به‌مرور شدید‌تر می‌شود. حتی ممکن است زوال عقل هم گریبان مبتلایان به این بیماری را بگیرد. ماساژ درمانی پارکینسون با هدف اثرگذاری بر بافت‌های نرم بدن انجام می‌شود؛ بنابراین می‌تواند دردها و گرفتگی‌های ناشی از این بیماری را کاهش دهد. اگر برایتان سوال شده که ماساژ چگونه به مبتلایان پارکینسون کمک می‌کند پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه قصد داریم چگونگی انجام ماساژ درمانی پارکینسون، مزایا و معایب آن را بیان کنیم.

ماساژ و تاثیر آن بر بیماری پارکینسون

ماساژ درمانی پارکینسون چیست و چگونه انجام می شود؟

به نظر می‌رسد قبل از اینکه به سوال ماساژ درمانی پارکینسون چیست پاسخ دهیم، ارائه توضیحاتی درباره خود پارکینسون خالی‌ازلطف نباشد. پارکینسون اختلالی پیش‌رونده است که از سیستم عصبی مرکزی ناشی می‌شود. یکی از اولین علائم این بیماری لرزش اندام‌ها، سفتی عضلات و کندی در راه‌رفتن است. این بیماری قابل‌درمان نیست؛ اما با کمک روش‌ها و داروهای مختلف می‌توان شدت علائم آن را کاهش داد. ماساژ هم یکی از همین روش‌ها است.

حرکات ماساژ درمانی برای پارکینسون مطابق تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. برخی از این تکنیک‌ها ملایم هستند و با هدف تحریک ترشح اندورفین (مسکن‌های طبیعی) و ایجاد حس آرامش و تندرستی انجام می‌شوند. در مقابل تکنیک‌هایی هم وجود دارد که قوی‌تر هستند. این تکنیک‌ها معمولا با هدف کاهش گرفتگی عضلات، بهبود انعطاف مفاصل و درنهایت افزایش دامنه حرکتی تجویز می‌شوند. هدف از ماساژ درمانی برای بهبود آسیب های پارکینسون، کاهش استرس با تحریک ترشح اندورفین و رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات برای افزایش انعطاف و دامنه حرکتی است.

ماساژ درمانی پارکینسون برای کنترل و کاهش چه آسیب هایی کاربرد دارد؟

در بیماری پارکینسون سلول‌های توده سیاه (بخشی از میان‌مغز) از بین می‌روند و در نتیجه تولید دوپامین کاهش می‌یابد. دوپامین یک انتقال‌دهنده عصبی است که باعث تعادل حرکات بدن می‌شود. با کاهش دوپامین و همچنین ازبین‌رفتن نورون‌ها در سایر بخش‌های مغز، علائم زیر به وجود می‌آید:

• لرزش؛
  • سفتی عضلات؛
  • اختلال در حرکات ارادی؛
  • اختلال در راه‌رفتن و تعادل؛
  • اختلال در گفتار و بلع؛
  • یبوست؛
  • افسردگی.

ماساژ درمانی برای پارکینسون به‌عنوان درمان مکمل در کاهش یبوست، کاهش درد، سفتی عضلات و کاهش افسردگی موثر است.

مراجعه به متخصص ماساژ درمانی در تهران

روش های ماساژ درمانی پارکینسون در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش های ماساژ درمانی پارکینسون در کلینیک ارتوپدی پزشک اول باتوجه‌به میزان پیشرفت بیماری و شدت علائم متفاوت است. پرکاربردترین انواع ماساژ برای مبتلایان به این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

• ماساژ سوئدی: یکی از رایج‌ترین انواع ماساژ درمانی پارکینسون، ماساژ سوئدی است که به آن ماساژ کلاسیک هم گفته می‌شود. این ماساژ جزء ماساژ‌های ملایم است که در افزایش آرامش موثر است و شامل ماساژ کل بدن است. همچنین در کاهش گرفتگی‌های خفیف عضلانی هم موثر است. ماساژ سوئدی با افزایش جریان خون و تحریک پایانه‌های عصبی به کاهش علائم مبتلایان پارکینسون کمک می‌کند.
  • ماساژ بافت عمیق: حرکات ماساژ بافت عمیق، مشابه ماساژ سوئدی است؛ اما با فشارهای بیشتر. در این ماساژ بافت‌های عمقی‌تر بدن تحریک می‌شوند. ماسور در این روش، عضلات را لایه‌به‌لایه ماساژ می‌دهد و در هر مرتبه فشار را افزایش می‌دهد تا بافت‌های عمقی‌تر را تحریک کند. برای اعمال فشار بیشتر از انگشتان دست، مشت‌کردن و حتی ساعدها یا آرنج‌ها استفاده می‌شود. این ماساژ برای بازکردن گره‌های عضلانی و کاهش گرفتگی و سفتی در مبتلایان به پارکینسون موثر است و انعطاف بدنی‌شان را افزایش می‌دهد.
  • ماساژ تایلندی: برخلاف ماساژ‌های غربی در ماساژ تایلندی نیازی به درازکشیدن روی تخت نیست. در این ماساژ شما روی زمین دراز می‌کشید و ماسور با استفاده از حرکاتی مانند کشش اندام‌های مختلف و تکان‌دادن آن‌ها باعث افزایش انعطاف، بهبود گردش خون و کاهش استرس می‌شود. این ماساژ مطابق آموز‌ه‌های باستانی برای جریان انرژی روی کل بدن تمرکز دارد. این ماساژ سفتی و درد مفاصل را کاهش می‌دهد. همچنین کندی حرکت در بیماران مبتلا به پارکینسون را کم می‌کند.
  • ماساژ شیاتسو: منشا این تکنیک از ژاپن است. این ماساژ مبتنی بر فشار‌دادن قسمت‌های خاصی از بدن برای کاهش درد، تنش و خستگی است. در این ماساژ برای فشاردادن از کف دست، آرنج و حتی گاهی اوقات از پاها استفاده می‌شود تا دردها تسکین یابد. ماساژ درمانی بیماران پارکینسونی به روش شیاتسو در کاهش یبوست و کاهش تنش‌های عضلانی‌ مفید است. همچنین باعث بهبود حرکت آن‌‌ها هم می‌شود.

ماساژ درمانی بیماران پارکینسونی

مزایای ماساژ درمانی پارکینسون

اصلی‌ترین مزایای ماساژ درمانی پارکینسون در بهبود علائم این بیماری است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

• کاهش استرس، اضطراب و افسردگی؛
  • کاهش درد؛
  • کاهش یبوست؛
  • بهبود انعطاف‌پذیری؛
  • رفع کندی حرکات؛
  • بهبود گردش خون و حذف مواد زائد و سموم؛
  • بهبود کیفیت خواب؛
  • دفع سموم و مواد زائد؛
  • افزایش شادابی و نشاط به‌واسطه ترشح اندورفین.

باتوجه‌به مزایای بالا به نظر می‌رسد نباید ماساژ و تاثیر آن بر بیماری پارکینسون را نادیده بگیریم.

عوارض و خطرات ماساژ درمانی پارکینسون

ازآنجایی‌که ماساژ جزء درمان‌های ایمن محسوب می‌شود عوارض و خطرات ماساژ درمانی پارکینسون هم کم است. بااین‌حال گزارش‌های نادری از عوارض جانبی جدی مانند لخته‌شدن خون، آسیب عصبی یا شکستگی استخوان وجود دارد.

به‌طورکلی ماساژهایی با فشار‌های شدید مانند ماساژ بافت عمیق برای افراد مسن و مبتلا به پوکی‌استخوان پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا امکان آسیب به بافت‌های عصبی و استخوان‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از بروز عوامل منفی ماساژ درمانی برای پارکینسون لازم است درمانگر درباره شرایط بیمار اطلاعات کافی داشته باشد. موارد منع مصرف ماساژ برای این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

• فشارخون بالا: اگر مبتلایان به پارکینسون مبتلا به فشارخون بالا باشند معمولا ماساژ توصیه نمی‌شود. زیرا با افزایش گردش خون در حین ماساژ ممکن است مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند؛
  • درجه حرارت بالای بدن یا تب: ماساژ با افزایش گردش خون منجر به بالارفتن دمای بدن می‌شود؛ بنابراین در افراد مبتلا به تب توصیه نمی‌شود؛
  • لخته خون: ماساژ می‌تواند باعث جابه‌جایی لخته خون در افراد مبتلا به این عارضه شود. جابه‌جایی لخته خون و حرکت آن به سمت قلب یا مغز می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛
  • مبتلایان به بیماری کلیه و کبد: ماساژ با افرایش گردش خون و افزایش حرکت مواد زائد در بدن به کبد و کلیه فشار بیشتری را وارد می‌کند؛ بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و کلیوی لازم است قبل از ماساژ با پزشکشان مشورت کنند؛
  • فشارخون پایین: داروهای مخصوص پارکینسون ممکن است به کاهش فشارخون منجر شوند. اگر فشارخون فرد بیمار پایین باشد احتمال بروز سرگیجه بعد از ماساژ وجود دارد؛
  • التهاب: ماساژ در افراد دارای هرگونه التهاب باعث شدید‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

مدت زمان ماساژ درمانی پارکینسون در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان ماساژ درمانی پارکینسون باتوجه‌به شدت علائم، نوع ماساژ و شرایط جسمانی فرد متفاوت است. برای تجویز بهترین زمان لازم است افراد توضیحات کاملی درباره شرایط جسمی و سابقه پزشکی خود ارائه دهند. مدت هر جلسه از ماساژ به طور متوسط 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد؛ اما این زمان می‌تواند از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد.
برای تعیین تعداد جلسات ماساژ درمانی Parkinson's disease عوامل مختلفی دخیل هستند. از جمله این عوامل می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

• سن؛
  • شدت علائم؛
  • وضعیت سلامت جسمی و روحی بیمار؛
  • میزان واکنش بدن به ماساژ در طول جلسات.

ماساژ درمانی Parkinson's Disease

هزینه ماساژ درمانی پارکینسون در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اتاق‌های ماساژ در کلینیک ارتوپدی پزشک اول یکی از بهترین اتاق‌های ماساژ موجود در ایران و تهران است. تمامی امکانات لازم برای افراد فراهم شده تا بهترین نتیجه بعد از ماساژ حاصل شود. حرکات مختلف ماساژ توسط افراد متخصص انجام می‌شود تا عوارض آن به حداقل برسد.

هزینه ماساژ درمانی پارکینسون متناسب با امکانات موجود در کلینیک است. این اطمینان را می‌دهیم که میزان هزینه متناسب با خدماتی است که دریافت می‌کنید. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها توصیه می‌کنیم با شماره‌های ما تماس بگیرید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.

برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید