درمان واریس پا

واریس یکی از مشکلات زجرآور دوران بزرگسالی است که اغب در پاها دیده می‌شود. واریس‌ها انواع مختلفی دارند و در ناحیه‌های مختلفی از پا ظاهر می‌شوند. شایع‌ترین نوع واریس، واریس پا است که در پشت زانو مشاهده می‌شود. نحوه شکل گیری واریس در تمامی انواع آن به یک صورت است، اما برای درمان آن‌ها ممکن است از روش‌های متفاوتی استفاده شود. واریس جزو بیماری‌هایی است که به سادگی درمان می‌شود. اگر مایل به کسب اطلاعاتی همچون درمان واریس پا هستید و اینکه روشهای درمان واریس پا چگونه هستند، حتما این صفحه را تا انتها مطالعه کنید؛ زیرا  علاوه بر درمان، راجع به علائم واریس پا، نحوه رفع واریس پا و عوارض واریس پا نیز صحبت شده است.

واریس عنکبوتی پا

واریس پا چیست؟

به زبان ساده، واریس به سیاهرگ‌های متورم شده بر اثر لخته‌های خون می‌گویند که از روی پوست قابل مشاهده است. هرچند که واریس‌ها انواع مختلفی دارند و رنگ آن‌ها نیز یکسان نیست، اما به طور کلی می‌توان گفت که همان رگ ‌های عنکبوتی پا که به رنگ قرمز یا آبی در پشت زانو مشاهده می‌شوند، واریس پا هستند. به دلیل اینکه این رشته رگ‌های متورم شده همانند یک تار عنکبوت مشاهده می‌شوند، به آن‌ها واریس عنکبوتی پا نیز گفته می‌شود.

اما اینکه چرا واریس اینقدر مهم است، از آن‌جا است که این بیماری در بین بزرگسالان بسیار شایع است و می‌توان آن را در پشت زانوهای اکثر افراد بزرگسال که در سال‌های گذشته مشغول کار بوده‌اند، مشاهده کرد و دلیل آن هم فشار وارده بالاتنه به پاها و همچنین استراحت نکردن به دلیل ایستادن در طول روز بوده است. به طور کلی جای نگرانی برای درمان واریس پا نیست، زیرا روش‌ها و متدهای پیشرفته‌ای در صنعت پزشکی ارائه شده‌‌اند که درمان رگ ‌های واریسی پا را قطعی کرده‌اند.

دلایل بروز واریس پا

برای متوجه شدن علت واریس پا در بزرگسالان، باید دید که چه چیزی در بین اکثر آن‌ها مشترک است. دلیل اصلی بروز واریس پا، ایستاده بودن به مدت طولانی در طی سالیان سال است. این افراد زمانی که به سن 40 سالگی می‌رسند، نشانه‌ های دردهای واریس پا را حس می‌کنند که بسیار زجرآور است. از دیگر دلایل بروز این بیماری عبارت‌اند از:

مصرف بالای کلسترول

مصرف بالای کلسترول باعث می‌شود که خون، بیشتر در معرض لخته شدن باشد. لخته شدن خون در سیاهرگ‌ها از دلایل اصلی واریس پا در کشاله و پشت زانو است. سعی کنید همراه با مصرف غذاهای روغن دار، ورزش کنید و از غذاهای گیاهی در وعده‌های روزانه خود استفاده کنید. برای افراد بزرگسال، بهترین رژیم غذایی به گونه‌ای است که در آن سبزیجات به فراوانی حضور داشته باشند یا از روغن برای پخت غذاها استفاده نشود. به شما پیشنهاد می‌کنیم از تابه‌های رژیمی استفاده کنید تا مصرف روغن بالا نباشد.

نداشتن تحرک در سنین بزرگسالی

اکثر افراد بزرگسال پس از بازنشستگی، دیگر تحرک کافی را ندارند و همین باعث می‌شود تا کلسترول خون و خطر ایجاد لخته در آن‌ها به شدت بالا باشد. حتما روزی 1 ساعت نرمش کنید و پیاده روی خود را فراموش نکنید.

لباس نامناسب برای جریان خون

لباس‌های تنگ باعث ایجاد فشار روی رگ‌های پا می‌شوند. زمانی که شما از شلوار تنگ استفاده کنید، باعث می‌شوید تا کار برگشت دادن خون به سمت قلب شما توسط سیاهرگ‌های پا، بسیار سخت شده و تورم ایجاد شود. این تورم، همان واریس پا است که در سیاهرگ‌هایی که بر اثر فشار زیاد و لخته خون متورم شده‌اند به وجود می‌آید.

نداشتن استراحت در زمان کار

برای داشتن انگیزه و همچنین سلامتی بیشتر، سعی کنید در بین ساعات کاری خود همیشه چند دقیقه را به استراحت کردن بپردازید. ایستاده بودن برای مدت زمان طولانی علاوه بر آسیب به ستون فقرات، باعث ایجاد واریس پا می‌شود و اغلب کسانی که به این بیماری دچار شده‌اند، کارگران و افراد زحمت‌کشی بوده‌اند که ساعات زیادی را درحالت ایستاده مشغول کار بوده‌اند.

تماس با بهترین متخصص واریس در تهران

علائم بروز درد‌های واریسی پا

از علائم درد واریس پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس خارش در پشت زانوها در هنگام راه رفتن اشاره کرد که در ابتدا شاید برای بیمار مهم نباشد، ولی این خارش در ادامه تبدیل به دردهای زجرآوری می‌شود که راه رفتن را بسیار سخت می‌کند.
  • مشاهده رگ‌های متورم شده در پشت و کناره‌های زانو، از ابتدایی‌ترین علائم دردهای واریس است که در ادامه زخم‌هایی را برای شما به وجود می‌آورند و بسیار درد آور هستند، ولی نیاز نیست که راجع به آن‌ها نگران باشید؛ زیرا درمان زخم واریس پا به صورت تضمینی امکان پذیر است.
  • احساس خستگی و سنگینی زیاد پاها در هنگام راه رفتن اشاره کرد. می‌توان گفت که این نوع درد، همان گرفتگی واریس پا است و درمان گرفتگی واریس پا همراه با درمان واریس، صورت می‌گیرد.

عوارض بروز واریس پا

واریس پا اگر درمان نشود، عوارض بسیار شدیدی به همراه دارد و این عوارض شوخی بردار نیستند و حتما باید با آن‌ها مقابله کرد. برای درمان این بیماری روش‌هایی گوناگونی وجود دارد که تمامی عوارض همراه با آن را نیز شامل می‌شوند. این عوارض دائمی نیستند؛ ولی اگر درمان نشوند، همراه با ناراحتی زیاد برای بیمار خواهند بود.

هزینه عمل جراحی واریس پا

دلیل اینکه این عوارض ناراحتی زیادی به همراه دارند، شکل نازیبایی است که روی پای شما دارند و همچنین درد غیرقابل تحملی که در طول روز بیمار باید متحمل شود. از ابتدایی‌ترین عارضه واریس پا زخم‌های سطحی پوست هستند و عفونت‌هایی را به همراه دارند. البته درمان عفونت واریس پا همراه با لیزر درمانی و روش‌های دیگر با درمان واریس پا صورت می‌گیرد؛ اما تا زمانی که شما آن را درمان نکنید، بسیار زجرآور خواهد بود. سوختگی پوست و همچنین پوسیده شدن سطح پوست از عوارض اصلی واریس پا در بلند مدت است که در صورت عدم درمان، حتما رخ می‌دهند. البته عوارض بیشتری همراه با واریس پا برای بیمار رخ می‌دهند، ولی این 3 عارضه‌ای که نام بردیم اصلی‌ترین آن‌ها در بلند مدت هستند.

روش ‌های درمان واریس پا در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، ما درمان قطعی واریس پا را تضمین می‌کنیم؛ زیرا متدهای متفاوتی را برای درمان هر نوع واریس پا در اختیار داریم. به طور کلی برای درمان بیماری واریس پا از 6 روش استفاده می‌شود که با توجه به نوع واریس، بهترین نوع روش درمان برای بیمار انتخاب می‌شود. به عنوان مثال، برای درمان واریس کف پا از روش اسکلروتراپی نمی‌توان استفاده کرد، اما استفاده از لیزر انتخاب عاقلانه‌ای است؛ پس روش درمان واریس پا شما بستگی به نوع واریس شما دارد. در بین روش‌های درمانی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، درمان واریس پا با آمپول نیز امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است؛ پس تمامی روش‌های درمانی مدرن برای واریس پا در کلینیک پزشک اول موجود هستند و طبق نظر پزشک، بهترین شیوه درمان برای بیمار انتخاب خواهد شد.

درمان واریس با لیزر EVLA

درمان واریس پا با لیزر، یکی از جدیدترین روش‌هاست که در آن بیمار نیازی به جراحی ندارد. در این روش، درمان واریس مویرگی پا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و بیمار بدون اینکه نیاز به پشت سر گذاشتن دوران پس از جراحی داشته باشد، واریس‌های خود را درمان می‌کند. روش درمانی با لیزر به این صورت است که رگ‌های مسدود شده، سوزانده می‌شوند تا دیگر جریان خونی درون آن‌ها وجود نداشته باشد. برای اطلاع از هزینه لیزر واریس پا با مشاوران و متخصصان ما کلینیک پزشک اول ارتباط برقرار کنید.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یا همان داروی واریس پا، یکی از روش‌های فوق پیشرفته برای درمان واریس شدید پا به شمار می‌رود. درمان واریس عنکبوتی پا به وسیله اسکلروتراپی به این صورت است که با استفاده از چندین محلول، یک فوم ساخته می‌شود و با تزریق آن به درون رگ‌های واریسی، آن‌ها بازگشایی می‌شوند و نیازی به جراحی آن‌ها نیست.

کاربرد فرکانس رادیویی

فرکانس رادیویی برای درمان واریس ساق و پشت پا مناسب است؛ زیرا در این روش از یک موج رادیویی که گرمای زیادی به همراه دارد، برای سوزاندن و همچنین بازگشایی رگ‌های واریس دار استفاده می‌شود. این روش با استفاده از امواج رادیویی انجام می‌شود و نیازی به جراحی ندارد. از خوبی‌های این روش می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از دوره درمان، دیگر نیازی به اقدام برای درمان واریس ندارید و وضعیت پای شما به سلامت قبلی برگشته است.

فلبکتومی آمبلیوپاتی

آمبلیوپاتی یک روش درمان واریس است که در آن یک عمل جراحی بسیار کوچک رخ می‌دهد، اما با عمل جراحی واریس پا کاملا متفاوت است. در این روش، پزشک با استفاده از ابزارهای خود، رگ‌های واریس دار را از زیر پوست جدا می‌کند؛ اما به سراغ رگ‌های اصلی نمی‌رود. به همین دلیل بیمار نیازی به بیهوشی ندارد و خیلی سریع با یک بی حسی ساده، درمان او انجام می‌شود.

انعقاد بالا و تخلیه رگ

از عمل جراحی تخلیه رگ برای درمان واریس عمقی پا استفاده می‌شود. در این روش، پزشک رگ‌های واریسی بیمار را به صورت کامل تخلیه خواهد کرد و از مدار بدن خارج می‌کند. این روش سختی بیشتری نسبت به لیزر و آمبلیوپاتی دارد، اما برای رگ‌های عمقی واریسی ضروری است.

جراحی ورید آندوسکوپی

جراحی ورید، اصلی‌ترین روش درمان جراحی واریس پا است که از گذشته در حال انجام بوده و سابقه طولانی دارد. در این روش، وریدهای اصلی از بدن خارج می‌شوند و به صورت کامل سیستم خونرسانی بازگشایی می‌شود. این روش نیازمند استراحت‌های طولانی پس از انجام عمل است و عوارضی را هم به همراه دارد که با مشورت پزشک متخصص در کلینیک پزشک اول، می‌توانید در جریان آن‌ها باشید.

درمان واریس پا چه مدت طول می‌ کشد؟

وابسته به نوع درمان شما این زمان متغیر است. زیرا هرکدام از روش‌های درمانی کاملا با یکدیگر متفاوت و نیازمند پروسه درمانی مختص به خود هستند. به طور کلی درمان واریس پا از 2 هفته تا 5 هفته طول می‌کشد. روش‌های درمان واریس، دوره درمانی متفاوتی با یکدیگر دارند، به این دلیل که بعضی از روش‌های درمانی واریس پا نیازی به دوره استراحت پس از درمان ندارند؛ ولی دیگر روش‌ها بیمار را ملزم به 1 تا 2 هفته استراحت پس از درمان خواهند کرد.

مراحل درمان واریس پا از پذیرش تا ترخیص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، شما مراحل درمان واریس پا از پذیرش تا ترخیص را سپری می‌کنید. این مراحل شامل تشخیص نوع واریس، انتخاب بهترین نوع درمان و در نهایت ترخیص شما از کلینیک می‌شود. در طول این پروسه درمانی، پزشک با شما همراه خواهد بود و برای عوارضی که واریس برای شما به همراه داشته است، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

پیشگیری از واریس پا

روش‌ های پیشگیری از واریس پا

برای پیشگیری از واریس پا باید نکات زیر را درنظر بگیرید:

• از مصرف روغن زیاد جلوگیری کنید.
  • حتما در طول روز ورزش کنید و تحرک کافی در حدود 2 ساعت داشته باشید.
  • از لباس‌های تنگ استفاده نکنید و به هیچ عنوان با لباس‌های تنگ در طول روز ایستاده نباشید.

تمامی این دلایل از واریس پا جلوگیری می‌کنند، اما برای واریس پا که بر اثر ژنتیک رخ می‌دهد، نمی‌توان کاری کرد بجز اینکه به سراغ درمان آن رفت. بیماری واریس پا به سادگی قابل پیشگیری است و شما با انجام تغییراتی در روتین روزانه خود می‌توانید مطمئن شوید که در بزرگسالی به واریس پا دچار نخواهید شد. اگر کار از پیشگیری کردن گذشته است، جای هیچگونه نگرانی برای شما وجود ندارد؛ زیرا با یک تماس با کلینیک ارتوپدی پزشک اول، می‌توانید برای خود یک قرار ملاقات با دکتر رزرو کنید و برای درمان واریس پا اقدام کنید. پیشگیری کردن از بیماری‌ها باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و بسیار مطمئن‌تر، به صرفه‌تر و سالم‌تر است.

هزینه درمان واریس پا در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

واریس جزو بیماری‌های ساده به شمار می‌رود، اما خطرات واریس پا جدی است؛ از این رو باید هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کرد. هزینه درمان واریس پا، وابسته به پروسه درمانی شما است. اشاره داشتیم که برای درمان واریس 6 روش وجود دارد و هزینه هرکدام از این روش‌ها با دیگری متفاوت است و مدت زمان درمان هر روش نیز تفاوت دارد که باعث می‌شود هزینه‌ها افزایش یا کاهش یابد. همچنین برای درمان واریس ‌های شدید، نیاز به روش‌های جراحی است که هزینه عمل جراحی واریس پا با توجه به روش‌های انجام شده، متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به درمان واریس پا حتما با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس حاصل کنید.

درمان واریس لگن و عروق لگنی با روش های مدرن مانند امبولیزاسیون ورید لگن یا PVE توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس کشاله ران با روش های مدرن مانند لیزر درمانی درون وریدی توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید
درمان واریس زانو با روش های مدرن مانند درمان واریس پشت زانو با وناسیل (VenaSeal) توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس زنان | درمان واریس حاملگی با نوین ترین روش های درمان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول توسط مجرب ترین پزشکان | برای مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.