زانو درد یکی از معضلاتی است که امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد را در سنین مختلف به خود مبتلا کرده است. همچنین با توجه به اینکه زانو یکی از اصلی‌ترین اندام‌های بدن در انجام اکثر کار‌های روزمره است، انتخاب یک روش درمانی مناسب بسیار حائز اهمیت است. یکی از این روش‌ها، ماساژ درمانی زانو است. در ادامه به پاسخ پرسشِ ماساژ درمانی زانو چیست؟ که ممکن است برای بسیاری از افراد بوجود آید، می‌پردازیم. همچنین در ادامه به ارائه اطلاعات کاملی در خصوص انواع روش‌های ماساژ درمانی، مزایا و معایب آن و همچنین عوامل منفی ماساژ درمانی برای زانو خواهیم پرداخت.

ماساژ درمانی زانو چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد زانو درد شوند. استفاده بیش از حد از زانو، انجام نادرست فعالیت‌ها و ورزش‌های مربوط به زانو، نداشتن فعالیت کافی، استفاده بیش از حد از پله و... از اصلی‌ترین عوامل بوجود آورنده بیماری‌های مربوط به زانو به حساب می‌آیند. بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به زانو با درد نسبتاً زیادی همراه هستند. بنابراین در این موارد بایستی به فکر روش‌های درمانی برای از بین بردن درد زانو باشیم. یکی از معروف‌ترین روش‌های درمان بیماری‌ها و آسیب‌های مربوط به زانو، ماساژ درمانی زانو است.

ماساژ درمانی برای زانو

این روش درمانی که توسط پزشکان متخصص و مجرب انجام می‌شود، از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است و باعث کاهش میزان درد تا حد بسیار زیادی می‌شود. ماساژ درمانی زانو در روش‌های مختلفی با توجه به نوع بیماری و میزان درد صورت می‌گیرد. البته نکته قابل توجه این است که این روش لزوماً برای درمان استفاده نمی‌شود. به این ترتیب بسیاری از افراد می‌توانند به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های رایج زانو، هر چند مدت یک بار با توجه به توصیه پزشک به ماساژ درمانی بپردازند.

ماساژ درمانی زانو برای درمان چه آسیب‌هایی کاربرد دارد؟

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، عوامل بسیار زیادی می‌توانند باعث ایجاد درد و آسیب در نواحی اطراف زانو و خود زانو در افراد مختلف شوند. ممکن است این عوامل، آسیب‌های ناگهانی همچون برخورد ضربه محکم، تصادف شدید، ورود فشار عمیق و... باشند. همچنین ممکن است این درد حاصل عادت‌های اشتباه در مدت طولانی یا انجام حرکات ورزشی به صورت نادرست باشد‌. علاوه بر موارد ذکر شده، قرار گرفتن در معرض سرما در بازه‌های زمانی طولانی، استفاده از کفش‌های نامناسب، استفاده بیش از حد از پله، درگیر بودن بیش از اندازه زانو در طول روز و... از اصلی‌ترین عوامل آسیب‌های زانو به حساب می‌آیند.

عدم پیشگیری از موارد فوق باعث می‌شود تا پس از گذشت مدت زمان نسبتاً کوتاهی، آسیب‌ها و بیماری‌های مختلف مربوط به زانو در افراد بوجود بیایند. تعداد بسیار زیادی از این بیماری‌ها به کمک ماساژ درمانی زانو قابل درمان هستند. به منظور استفاده از این روش برای درمان لازم است تا به شناخت بیماری‌هایی که توسط ماساژ درمانی قابل درمان هستند، بپردازید. پارگی رباط صلیبی قدامی و پارگی مینیسک زانو از اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که توسط ماساژ درمانی، طی مدت زمان طولانی قابل درمان هستند. همچنین بیماری زانوی دوندگان که یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در بین ورزشکاران است به کمک ماساژ درمانی زانو نیز قابل درمان است. به علاوه آسیب‌های تاندونی، کیست بیکر، بی‌ثباتی کشکک زانو و کجی آن نیز از جمله مواردی هستند که به کمک این روش به طور کامل درمان می‌شوند.

لازم به ذکر است که اعلام هرنوع بیماری زمینه‌ای و ارائه شرح حال کامل در آن خصوص به پزشک معالج بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا انجام ماساژ درمانی زانو ممکن است برای افراد مبتلا به بعضی از بیماری‌های خاص بسیار خطرناک باشد. از نمونه این موارد می‌توان به وجود تومور، وجود رگ‌های مصنوعی، ترومبوز، بیماری‌های مربوط به انعقاد خون همچون هموفیل، بورسیت، روماتیسم مفصلی، نقرس و... اشاره کرد.

همچنین واضح و بدیهی است که استفاده از این روش درمانی در هنگام وجود زخم‌های باز، شکستگی استخوان، سرمازدگی و سوختگی عضلات، پارگی کامل تاندون، پارگی بافت‌های عضلانی، عفونت‌های داخلی و خارجی بسیار مضر است و باعث بدتر شدن وضعیت بیمار می‌شود. بنابراین در صورت درگیر بودن به هریک از بیماری‌های ذکر شده بایستی از انجام هریک از روش‌های ماساژ درمانی زانو اجتناب کنید. در صورتی که ضمن درگیری به بیماری‌های فوق از خفیف بودن آن‌ها اطمینان داشتید نیز بایستی کل روند درمان تحت نظر پزشک متخصص خودتان صورت بگیرد.


تماس با متخصص ماساژ درمانی در تهران


روش‌های ماساژ درمانی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول روش‌های مختلفی برای از بین بردن مشکلات و بیماری‌های مربوط به زانو، با استفاده از ماساژ درمانی زانو انجام می‌شود. به این ترتیب ماساژ درمانی برای ورم زانو و ماساژ درمانی برای کشکک زانو از اصلی‌ترین نوع‌های درمان به حساب می‌آیند. در ادامه به بررسی انواع ماساژ درمانی زانو و همچنین چگونگی انجام ماساژ درمانی زانو می‌پردازیم. به علت تفاوت‌های انواع ماساژ درمانی زانو شناخت روش‌های مختلف آن بسیار حائز اهمیت است.

ماساژ درمانی سوئدی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های ماساژ درمانی زانو، روش سوئدی است که امروزه در اکثر کلینیک‌های درمانی به خصوص کلینیک ارتوپدی پزشک اول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی به واسطه متمرکز کردن انرژی در بخش‌های خاصی از بدن صورت می‌گیرد. به علاوه مالش‌های طولانی مدت با فشار‌های متفاوت، از اصلی‌ترین روش‌های ماساژ در ماساژ درمانی سوئدی به شمار می‌رود. همچنین در این روش متد‌های مختلفی برای ماساژ دادن از جمله ضربه زدن، ماساژ دادن مداوم نواحی خاص به صورت دایره‌ای، تکان دادن و ایجاد لرزش با دست و... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماساژ درمانی آروماتراپی

ماساژ درمانی آروماتراپی نیز یکی در از روش‌های ماساژ درمانی زانو به حساب می‌آید که شباهت بسیار زیادی به روش سوئدی دارد. به طوری که حرکات ماساژ درمانی برای زانو در این روش کاملاً شبیه روش سوئدی است. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش ماساژ درمانی زانو، استفاده از انواع روغن‌های گیاهی در روش آروماتراپی است. استفاده از این روغن‌های گیاهی معطر و خوشبو، ضمن افزایش کیفیت درمان، باعث افزایش آرامش شخص بیمار نیز می‌شوند. اسطوخودوس و رز از معروف‌ترین گیاهانی هستند که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حین استفاده از این گیاهان معطر، سرعت ریلکسیشن و شل شدن عضلات بدن بیمار دو چندان می‌شود؛ که این امر تأثیر بسزایی در افزایش سرعت روند درمان خواهد داشت. جالب است بدانید که روش آروماتراپی که یکی از معروف‌ترین روش‌های ماساژ درمانی زانو است، علاوه بر درمان بیماری‌های مربوط به زانو تأثیر بسزایی در از بین رفتن سردرد، بیماری‌های گوارشی و کمر درد خواهد داشت.

ماساژ درمانی با سنگ داغ

یکی دیگر از روش‌های ماساژ درمانی برای بهبود آسیب‌های زانو، با استفاده از سنگ داغ صورت می‌گیرد. این روش درمانی همان طور که از اسم آن مشخص است، به کمک سنگ‌هایی که دارای دمای نسبتاً بالایی هستند، انجام می‌شود. در این روش معمولاً سنگ‌های آتشفشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌؛ زیرا این سنگ‌ها توانایی نگهداری و حفظ دما تا مدت زمان طولانی را خواهند داشت. به این ترتیب تعدادی از این سنگ‌ها را در نقاط خاصی از بدن بیمار قرار می‌دهند که این امر باعث می‌شود تا عضلات در آن ناحیه به آهستگی شل شود تا درمانگر بتواند به درمان زانو از طریق ماساژ درمانی زانو بپردازد. البته توجه داشته باشید که اگر به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی مبتلا هستید، پیش از هرچیز به مشورت با دکتر متخصص خود بپردازید.

هزینه ماساژ درمانی زانو

مزایای ماساژ درمانی زانو

با توجه به تمام موارد ذکر شده، گستره مزایای ماساژ درمانی زانو بسیار بزرگ است. اول از همه، این روش بدون استفاده از مواد شیمیایی یا عمل جراحی به درمان بیماری‌های زانو می‌پردازد.

همچنین از دیگر مزایای این روش می‌توان به افزایش جریان خون، پاکسازی مفصل از مواد زائد، بهبود بافت‌های عضلانی آسیب دیده، کاهش میزان درد زانو، افزایش میزان انعطاف‌پذیری زانو، افزایش توانایی حرکتی و... اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که این روش درمانی از کمترین عوارض نسبت به دیگر روش‌های درمانی برخوردار است. به طوری که گستره خطرات ماساژ درمانی زانو بسیار محدود است‌.

عوارض و خطرات ماساژ درمانی زانو

واضح و بدیهی است که هر روش درمانی حتی بهترین و پیشرفته‌ترین متد‌های درمانی نیز علاوه بر مزایای منحصر به فرد، ممکن است عوارض و خطراتی را به همراه داشته باشند. اما ماساژ درمانی برای بیماری‌های زانو در صورتی که توسط پزشک متخصص صورت بگیرد، مشکل خاصی برای سلامتی شخص بیمار ایجاد نمی‌کند. از اصلی‌ترین عوارض و خطرات ماساژ درمانی برای زانو می‌توان به رقیق شدن بیش از حد خون، بدخیم شدن سرطان و گسترش تومور در صورت وجود، ملتهب شدن شکستگی‌های استخوانی و پارگی‌های عضلانی، ایجاد مشکل برای بانوان باردار و... اشاره کرد.

مدت زمان ماساژ درمانی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان ماساژ درمانی زانو یکی از اصلی‌ترین سؤالاتی است که ممکن است برای هر شخصی که تحت درمان قرار می‌گیرد به وجود آید. در پاسخ باید بگوییم که با توجه به این که ماساژ درمانی زانو قابلیت درمان گستره بسیار زیادی از بیماری‌های مربوط به زانو را دارد، نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای این روش درمانی تعیین کرد. به طوری که مدت زمان درمان برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف و میزان دردشان متفاوت است. اما به صورت حدودی می‌توان گفت برای بسیاری از افراد با درد نسبتاً کمتر، ممکن است روند درمان در حدود چند ماه باشد.

هزینه ماساژ درمانی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

از دیگر سؤالاتی که ممکن است برای افراد به وجود آید، هزینه ماساژ درمانی زانو است. هزینه این روش درمانی با توجه به تعداد جلسات و مدت زمان آن‌ها تعیین می‌شود. بنابراین هرچه وضعیت بیماری و درد زانو بدتر و وخیم‌تر باشد که در نتیجه بیمار به تعداد جلسات بیشتری برای درمان نیاز داشته باشد، ملزم به پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود.

همچنین بخوانید
برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی پارکینسون یکی از شیوه های مفید کاهش دردها و اسپاسم های عضلانی است. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: