ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی

اگر به تنگی کانال نخاعی مبتلا هستید احتمالا به دنبال راهی برای کاهش علائم و مدیریت دردهایتان هستید. ممکن است بسیاری از افراد این سوال در ذهنشان به وجود آید که آیا ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی مفید است یا خیر؟ خبر خوب اینکه ماساژ گزینه موثری برای کنترل درد ناشی از این عارضه است. ما در ادامه قصد داریم به چگونگی انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی اشاره کنیم و همچنین مزایا و معایب آن را بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها، مطالب را مطالعه کنید.

ماساژ درمانی برای تنگی کانال نخاعی

ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه انجام می شود؟

قبل از اینکه به سوال ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی چیست پاسخ دهیم لازم می‌دانیم کمی درباره خود این عارضه توضیح دهیم. مهره‌های ستون فقرات به‌‍گونه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند که فضای خالی برای قرارگیری نخاع ایجاد کنند. اگر این فضا به هر دلیل کوچک‌تر شود باعث ایجاد فشار اضافی روی نخاع می‌شود. این فشار اضافی علائمی مانند کمردرد‌، بی‌حسی، سوزن‌سوزن‌شدن پاها و در موارد شدید‌تر مشکلاتی مانند عدم کنترل مثانه و روده ایجاد می‌کند. درمان‌های دارویی و غیردارویی مختلفی برای این عارضه وجود دارد که ماساژ یکی از این درمان‌ها است.

ماساژ شامل مجموعه‌ای از حرکات است که بر بافت‌های نرم بدن تاثیر می‌گذارد و با افزایش خون‌رسانی، درد موجود در نقاط مختلف بدن را کاهش می‌دهد. ضربات طولانی، ورزدادن ملایم و سایر تکنیک‌های ماساژ گرفتگی عضلات اطراف ستون فقرات را کاهش می‌دهد؛ بنابراین فشار روی نخاع کمتر می‌شود. این کاهش فشار در نهایت به کاهش درد منجر می‌شود. اگر ماساژ با گرمادرمانی همراه شود تاثیر آن دوچندان می‌شود. ماساژ و گرمادرمانی با افزایش گردش خون، دیسک‌ها را آبرسانی می‌کنند که در نهایت باعث تسکین کمردرد می‌شود.

روش های ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

ماساژ‌هایی که به رفع اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند برای تنگی کانال نخاعی یا اسپینال استنوزیس مفید هستند. این ماساژ‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

• ماساژ سوئدی: یکی از بهترین روش های ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی ماساژ سوئدی است. ماساژ سوئدی یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها است که به ریلکس‌کردن و ریکاوری عضلات کمک زیادی می‌کند. در این نوع ماساژ، فشار ملایمی به نواحی مختلف بدن وارد می‌شود. این فشار با استفاده از حرکاتی مانند ضربه‌زدن، ورزدادن، پیچ‌دادن و ... به بدن وارد می‌شود. برای کاهش اصطکاک از روغن یا لوسیون ماساژ استفاده می‌شود.
  • ماساژ بافت عمیق: یکی از انواع ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی ماساژ بافت عمیق است. این ماساژ شامل اعمال فشار پایدار با استفاده از ضربات آهسته است. فشار عمیقی که در این ماساژ به بدن وارد می‌شد لایه‌های داخلی عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ماساژ به کاهش تنش در ماهیچه‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند و باعث کاهش فشار روی نخاع می‌شود. فشاری که در این ماساژ به بدن وارد می‌شود ناشی از فشار انگشتان دست ماسور است.

مزایای ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی

ماساژدرمانی دارای فواید بسیاری برای کنترل دردهای مزمن ناشی اسپینال استنوزیس است. مزایای ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی به شرح زیر است:

• افزایش جریان خون: ماساژ به‌طورکلی باعث افزایش گردش خون می‌شود که باعث تغذیه بافت‌ها و ماهیچه‌ها می‌شود. با افزایش گردش خون درد‌های کمر کاهش می‌یابد.
  • کاهش اسپاسم و گرفتگی عضلات: ماهیچه‌ها زمانی که تحت‌فشار باشند منقبض می‌شوند. ماساژ به کاهش انقباض و اسپاسم عضلانی کمک می‌کند. این کاهش انقباض در نهایت منجر به کاهش فشار و استرس روی نخاع می‌شود. با کاهش درد و کاهش گرفتگی عضلاتی دامنه حرکت کمرتان هم بهبود می‌یابد.
  • ارتقا سلامت کلی: اصولا ماساژ به ارتقای سلامت بافت نرم کمک می‌کند. همچنین باعث آگاهی بیشتر افراد نسبت به بدنشان می‌شود. به‌عبارت‌دیگر افراد به تاثیر سبک زندگی خود روی سلامت سیستم اسکلتی و عضلانی خود آگاه‌تر می‌شوند.

ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی چیست

• افزایش نشاط: اندورفین آزاد شده در حین ماساژ باعث نشاط و سرخوشی در افراد می‌شود. اندورفین‌ها که به‌نوعی هورمون هم محسوب می‌شوند هنگام بروز لذت و هیجان در بدن ترشح می‌شوند و به تسکین درد و بهبود خلق‌وخوی کمک می‌کنند. این فرایند می‌تواند به برطرف‌کردن اضطراب، افسردگی و استرس‌های مزمن کمک کند.
  • تسریع فرایند بهبودی: با کمک ماساژ درمانی برای تنگی کانال نخاعی در کنار سایر درمان‌های جدی‌تر می‌توان فرایند بهبودی را تسریع داد تا فرد در مدت‌زمان کوتاه‌تری به زندگی نرمال و طبیعی بازگردد.
  • پیشگیری از صدمات: با استفاده از ماساژ عضلات و مفاصل منعطف‌تر می‌شوند و در برابر صدمات ایمن می‌شوند. زیرا با داشتن عضلات و مفاصل سالم و منعطف احتمال آسیب بسیار کمتر است. علاوه بر این ماساژ به دورکردن ضایعات متابولیک در عضلات هم کمک زیادی می‌کند.
  • بهبود دامنه حرکتی: با کاهش تنش‌های ایجاد شده در عضلات، می‌توان دامنه حرکتی  بهتری را در مفاصل ایجاد کرد.

عوارض و خطرات تنگی کانال ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی

درصد زیادی از مردم، ماساژ را درمانی ایمن به‌حساب می‌آورند. اگرچه در بیشتر موارد هم همین‌طور است؛ اما در برخی موارد به‌خصوص در ماساژ بافت عمیق ممکن است عوارضی برای افراد ایجاد شود. در موارد نادری خطرات ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی می‌تواند جدی باشد.

عوارض خفیف و جزئی در ماساژ بسیار رایج است. اکثر افراد درد خفیفی را بعد از ماساژ تجربه می‌کنند که به آن (PMSM) ost-massage soreness and malaise هم گفته می‌شود. عوامل منفی ماساژ درمانی برای تنگی کانال نخاعی شامل موارد زیر می‌شود:

• ممکن است در برخی افراد دردهای جدیدی در ناحیه ستون فقرات ایجاد شود؛
  • ایجاد کبودی در محل ماساژ یکی از رایج‌ترین عوارض است؛
  • در موارد نادری ممکن است آسیب‌ها و دردهای مزمن شدید‌تر شوند؛
  • اگر ماسور تخصص لازم را نداشته باشد ممکن است حرکات ماساژ درمانی برای تنگی کانال نخاعی را به‌درستی انجام ندهد و باعث ایجاد فشار بیشتر روی سیستم عصبی و نخاع شود؛
  • رابدومیولیز (آزادشدن محتویات سلول‌های عضلانی به جریان خون) ممکن است اتفاق بیفتد. رابدومیولیوز در موارد شدید می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود؛
  • عملکرد ورزشی در برخی از افراد کاهش می‌یابد؛
  • هزینه ماساژدرمانی ممکن است برای برخی افراد زیاد باشد.

مدت ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی به میزان و شدت آسیب و درد بستگی دارد. تعداد جلسات درمانی هم باتوجه‌به میزان درد و واکنش بدن به ماساژ مشخص می‌شود. اگر دردهای کمر بعد از ماساژ به‌صورت معناداری افزایش یابند ممکن است پزشک ادامه درمان را متوقف کند.  به طور متوسط هر جلسه از ماساژ سوئدی و بافت عمیق 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. اگر پزشک استفاده از صندلی ماساژ را تجویز کند این زمان به 10 تا 30 دقیقه کاهش می‌یابد. صندلی‌های ماساژ برای گرفتگی‌ها خفیف و دردهای جزئی کمر می‌تواند بسیار مناسب باشد.

مدت زمان ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی

هزینه ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

ماساژدرمانی کلینیک ارتوپدی پزشک اول یکی از مجهزترین مراکز درمانی در ایران و تهران است. تمامی حرکات توسط افراد متخصص و آموزش‌دیده انجام می‌شود. انجام ماساژ توسط افراد متبحر خیالتان را از بابت عوارض نادر و جدی ماساژ راحت می‌کند. همچنین لازم به ذکر است ازآنجایی‌که مرکز درمانی ما قادر به ارائه طیف وسیعی از خدمات دررابطه‌با مشکلات اسکلتی و عضلانی است، می‌توانید هم‌زمان با ماساژ از سایر خدمات هم استفاده کنید تا در زمان و هزینه‌تان صرفه‌جویی کنید.

نگران هزینه ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی نباشید. تمامی هزینه‌ها در تناسب با کیفیت خدماتی است که دریافت می‌کنید. برای اطمینان از مناسب‌بودن هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم خدمات و قیمت مرکز ما را با سایر کلینیک‌ها مقایسه کنید. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره‌تلفن‌های ما تماس بگیرید. منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم.

برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
ماساژ درمانی پارکینسون یکی از شیوه های مفید کاهش دردها و اسپاسم های عضلانی است. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.