یکی از روش‌های درمانی بسیار موثر برای درد‌های مزمن، آب یخ درمانی است که فواید بسیاری دارد و به بدن در موارد بسیار زیادی کمک خواهد کرد. استفاده از آب برای درمان بیماری‌ها تاریخ بسیار طولانی مدتی دارد که در آن استفاده از آب سرد و گرم برای درمان بیماری‌ها پیشنهاد شده است. امروزه از این روش درمانی در بسیاری از موارد از جمله ورزش‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود، زیرا نتایج آن در کوتاه مدت نمایان می‌شوند. حتی افراد سالم نیز باید این روش را در برنامه خود قرار دهند، زیرا علاوه بر اینکه برای درمان بیماری‌ها مفید است، بلکه سیستم بدن را بهبود می‌بخشد و فعالیت بدنی شما را ارتقا خواهد داد.

تاثیری که آب سرد روی بدن دارد در صورت تداوم انجام آن، شگفت انگیز است و نتایج آن سلامتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. استفاده از آب سرد برای بدن برخلاف میل باطنی انسان است، زیرا شوکی که آب سرد به بدن وارد می‌کند برای همه قابل تحمل نیست؛ اما اگر راجع به فواید آن اطلاعات کسب کنید، مطمئنا شما هم مجاب می‌شوید که آن را امتحان کنید.

هزینه آب یخ درمانی

آب یخ درمانی در توانبخشی و همچنین کاهش درد یا درمان کامل بیماری‌های استخوانی کاربرد دارد که در این صفحه به صورت کامل راجع به چگونگی انجام آب یخ درمانی ، اصول آب یخ درمانی، مزایا و خطرات آن، دوره درمان و تمامی بیماری‌هایی که به واسطه آب یخ درمان می‌شوند صحبت شده است. این روش درمانی موثر، یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان برای بسیاری از بیماری‌ها است و همچنین فواید بسیار زیادی به بدن خواهد رساند که از شنیدن آن‌ها شگفت زده خواهید شد.

آب یخ درمانی چیست؟

همان‌طور که از نام آن پیداست، آب یخ درمانی راجع به استفاده از آب یخ برای درمان بیماری‌ها است که به واسطه روش‌های استفاده از آن صورت خواهد گرفت. در ادامه انواع آب یخ درمانی را برای شما معرفی کرده‌ایم. برای پاسخ به سوال آب یخ درمانی چیست؟ باید بگوییم که این روش شامل استفاده از آب یخ برای درمان درد‌هایی است که بر اثر ضربه یا کشیدگی ماهیچه رخ داده‌اند و به همین دلیل است که ورزشکاران از آب یخ استفاده می‌کنند. از یک نظر دیگر، استفاده از این روش به این منظور است که شما علاوه بر درمان بیماری‌های عضلانی و مفصلی، می‌توانید مشکلات پوستی و هورمونی و همچنین مشکلات قلبی خود را تا حدی درمان کنید.

استفاده از آب سرد برای درمان بیماری‌ها به همین سادگی نیست؛ زیرا اصولی دارد و باید در زمان‌های مناسب استفاده شود. تاثیری که آب سرد روی بیماری‌های عضلانی دارد، باید یک بازه زمانی درست بعد از ضربه باشد تا توانایی کاهش درد یا درمان آن را داشته باشد.

اصول آب یخ درمانی

هر روش درمان اصول خود را دارد و اصول آب یخ درمانی هم ساده هستند. سرمای زیاد باعث آسیب به بافت پوستی می‌شود و همچنین باعث قطع شدن گردش خون در ناحیه تحت درمان خواهد شد پس اولین قانون برای استفاده از آب یخ، این است که زمان استفاده از آن کنترل شود که موجب ضرر به بدن نشود. استفاده از متد درمانی در هر مرحله برای مواضعی که درد تحمل می‌کنند 10 دقیقه است تا باعث آسیب به گردش خون و پوست نشود. برای حمام آب یخ که یکی از روش‌های یخ درمانی به شمار می‌رود، باید زمان آن را کمتر از 15 دقیقه نگه دارید تا باعث آسیب به ضربان قلب نشود.

سومین اصل برای کسانی است که سابقه بیماری‌های افزایش فشار خون یا بیماری‌های قلبی عروقی داشته‌اند. این افراد با استفاده از آب یخ، خود را در خطر قرار می‌دهند. افرادی که دیابت دارند نیز جزو دسته‌ای هستند که این درمان برای آن‌ها مضر است و اصلا پیشنهاد نخواهد شد.

اگر مواردی که مطرح شد شامل شما نمی‌شوند، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما درمان با آب یخ را امتحان کنید؛ زیرا یکی از ساده‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌های درمان بیماری‌های عضلانی و مفصلی و همچنین پوستی است.

انواع روش‌ های آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول

استفاده از آب یخ برای درمان بیماری‌ها در کلینیک پزشک اول چندین روش دارد. روش ‌های آب یخ درمانی متنوع هستند و وابسته به نوع بیماری شما و نظر پزشک، برای شما انتخاب خواهند شد. حرکات آب یخ درمانی در این روش همگی روی بیماری‌هایی که مرتبط با ناحیه مربوطه است تاثیر مثبت دارند.

حمام آب یخ

اولین موردی که در درمان بیماری‌های عضلانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، استفاده از حمام آب یخ است. در این روش درمانی، بیمار درون یک سطح بزرگ پر از یخ و آب قرار خواهد گرفت و به علت سرمای زیاد و شوک آب سرد، عضلات آرام می‌شوند و مواضعی که باعث احساس درد می‌شوند شروع به آرام شدن می‌کنند تا زمانی که حمام به پایان برسد. مدت زمان حمام آب یخ بین 10 دقیقه تا 20 دقیقه است و برای درمان و کاهش درد، سلامت پوست بدن، تنظیم فشار خون و گردش خون و ضربان قلب، کاهش درد مفاصل و درمان آن‌ها کاربرد دارد.

دوش آب سرد

دوش گرفتن در ساعات مشخصی از روز با استفاده از آب یخ، یکی دیگر از روش‌های درمانی است که باعث کاهش استرس و آرام شدن ذهن و همچنین تنظیم ضربان قلب و کاهش دردهای عضلانی خواهد شد. این روش به طور معمول در منزل توصیه خواهد شد، اما در شرایطی خاص در محیط کلینیک نیز ممکن است انجام شود.

آب یخ درمانی چیست

استفاده از کیسه آب یخ

مطمئنا تا کنون کیسه‌هایی پر از یخ دیده‌اید که برای درد‌های موضعی استفاده می‌شوند. در این روش با استفاده از یک کیسه پارچهای یا پلاستیکی پر از آب یخ، موضعی که درد در آن حس می‌شود پوشش داده خواهد شد و در مدت زمان معینی که پزشک مشخص می‌کند درمان صورت خواهد گرفت.

آب یخ درمانی در درمان چه بیماری‌ هایی کاربرد دارد؟

به طور کلی از این روش درمانی برای درمان بیماری‌های عضلانی استفاده می‌شود که همراه با آن برای دیگر بیماری‌ها همچون مشکلات پوست، تنظیم هورمون، تنظیم ضربان قلب و فشار خون و... نیز مفید است؛ اما در کلینیک پزشک اول از آب یخ درمانی برای درمان بیماری‌های زیر استفاده می‌شود.

مشکلات مفصلی

دردهای ناشی از آسیب‌های وارده به مفصل بسیار ناخوشایند هستند و باعث می‌شوند تا فرد در استفاده از عضو مورد نظر دچار مشکل شود که در کلینیک پزشک اول با استفاده از این متد درمانی، مشکلات مفصلی درمان خواهند شد.

دردهای عضلانی

کاربرد آب یخ درمانی در کاهش درد‌های عضلانی بسیار موثر است و نتایج آن بی‌نظیر بوده‌اند. آسیب‌های وارده به ران و لگن و همچنین زانو و دیگر نقاط بدن که موجب درد‌های عضلانی می‌شوند، به راحتی توسط آب یخ قابل درمان هستند و فرد را از تحمل درد‌های شدید رها خواهد کرد.

کشیده شدن عضلات پا، دست و کمر

کشیدگی عضلات بدن که همه با آن آشنا هستید، بسیار ناخوشایند هستند، زیرا درد آن واقعا غیرقابل تحمل است. به عنوان مثال کشیدگی عضلات همسترینگ، یکی از بدترین انواع آن است که بیشتر ورزشکاران با آن روبه‌رو می‌شوند و ساده‌ترین و موثر‌ترین راه درمان آن، آب یخ درمانی است. تمامی عضلات کمر و دست و پا در صورت کشیده شدن، درد شدیدی را نشان می‌دهند که برای افراد بزرگسال واقعا غیرقابل تحمل است. حتما از آب یخ برای این موارد استفاده کنید، زیرا تنها روشی است که بدون هیچ‌گونه تزریق یا مراحل درمانی پیچیده شما را درمان خواهد کرد.

مزایای آب یخ درمانی چیست؟

از دیگر مزایای آب یخ درمانی می‌توانیم به کاهش دردهای عضلات صورت اشاره کنیم که با استفاده از حمام آب یخ درمان می‌شوند. همچنین آب یخ برای شادابی پوست بسیار مفید است و باعث می‌شود تا پوست شما جوان بماند. رفع خستگی‌های شدید فقط به وسیله حمام آب یخ امکان پذیر است و شما را بسیار با نشاط می‌کند.

خطرات آب یخ درمانی چیست؟

خطرات آب یخ درمانی برای افرادی است که مشکلات قلبی عروقی دارند یا سابقه آن‌ها را داشته‌اند. این افراد اگر آب یخ درمانی کنند، خود را در معرض خطرات قلبی قرار می‌دهند که اصلا پیشنهاد نمی‌شود. اگر اصول این روش را رعایت نکنید، می‌توانید به پوست خود آسیب وارد کنید که ما در کلینیک پزشک اول از این مورد اطمینان حاصل کرده‌ایم که توسط پزشکان و متخصصان علم آب درمانی تحت‌نظر قرار بگیرید. به طور کلی عوامل منفی آب یخ درمانی فقط در مورد افراد دارای مشکلات قلبی و دیابت وجود دارد.

مدت زمان آب یخ درمانی

مدت زمان جلسات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول

برای اطلاع از مدت زمان جلسات آب یخ درمانی، باید دید موردی که شما برای درمان آن به کلینیک پزشک اول مراجعه کرده‌اید چیست و چقدر زمان برای درمان آن نیاز است. مدت زمان هرجلسه با توجه به روش‌های مورد استفاده متغیر است؛ زیرا برای درمان بیماری‌ها ممکن است یک روش استفاده شود یا از چند روش دیگر نیز کمک گرفته شود؛ پس بهترین راه برای اطلاع از مدت زمان هر جلسه، تماس با کلینیک پزشک اول و گرفتن مشاوره تلفنی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که توسط پزشکان متخصص کلینیک معاینه شوید تا مدت زمان آب یخ درمانی در هر جلسه را مطمئن شوید.

تعداد جلسات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول

نمی‌شود از عدد دقیقی برای تعداد جلسات آب یخ درمانی استفاده کرد؛ زیرا تعداد جلسات متغیر هستند و وابسته به نوع درد مزمن شما تعیین خواهند شد. به عنوان مثال اگر برای مشکلات مفصلی از این روش استفاده کنید، تعداد جلسات آن کاملا متفاوت با جلسات درمانی برای درد‌های عضلانی خواهد بود. همچنین همراه با تعداد جلسات، هزینه آب یخ درمانی نیز متغیر خواهد بود پس بهترین راه، یک تماس تلفنی ساده با کلینیک پزشک اول است تا مشاوره‌های لازم را دریافت کنید.

آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام آب درمانی دیسک با فیزوتراپیست مشورت کنید. کلینیک ارتوپدی پزشک اول خدمات هیدروتراپی دیسک کمر را ارائه می دهد. برای مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.