تزریق داخل مفصلی چیست و چه کاربردی دارد؟

ترزیق داخل مفصلی یک روش درمانی جدید است که معمولاً از آن برای بیمارانی که به عارضه‌های التهابی مبتلا شده‌اند، استفاده می‌شود. از این روش برای بهبود و درمان بیماری‌های مختلف مانند آرتریت، روماتیسم، بورسیت، نقرس و آرتروز‌های زانو استفاده می‌کنند. در این روش، دارو و مواد ضد التهاب با یک سرنگ به طور مستقیم به درون مفصل بیمار تزریق می‌شود. امروزه برای تسکین درد و بهبود التهاب در مفاصل مختلف بدن مانند زانو، علاوه بر تجویز مسکن و دارو‌های ضد التهاب و انجام فیزیوتراپی، از این روش نیز استفاده می‌شود. در این مطلب در مورد تزریق داخل مفصلی، انواع، مزایا، کاربرد و هزینه آن صحبت خواهیم کرد. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

تزریق داخلی مفصلی

تزریق مفصلی چیست؟

تزریق داخلی مفصلی یک روش درمانی غیرجراحی است که در آن استروئید‌ها و سایر محلول‌های بی‌حسی را به طور مستقیم روی بافت‌های مفصل که دچار آسیب شده‌اند، تزریق می‌کنند. اگر التهابات و درد‌های مفصلی بعد از مصرف دارو‌ها و سایر روش‌های درمانی دیگر مانند فیزیوتراپی بهبود پیدا نکرد، از این روش استفاده می‌شود. در واقع این نوع تزریق باعث بهبود عملکرد دامنه حرکتی شما شده و تمریناتی مانند فیزیوتراپی را برای شما راحت‌تر می‌کند. از این روش درمانی، می‌توان در مفاصلی مانند زانو، ‌شانه، مچ، باسن و موارد دیگر استفاده کرد. اگرچه این روش یک راهکار دائمی برای از بین بردن درد مفاصل محسوب نمی‌شود؛ اما می‌تواند برای مدت طولانی درد‌های مفصلی را کاهش دهد.

انواع تزریقات مفصلی

یکی از بهترین روش‌هایی که برای درمان درد‌های مفصلی به خصوص درمان آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تزریق مفصلی است. معمولاً در این تزریق، یک ماده دارویی برای تسکین درد و التهاب به مفصل تزریق می‌شود. تزریقات داخل مفصلی انواع گوناگونی دارند که در ادامه بیشتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تزریق کورتون

کورتون یک ترکیب ضدالتهاب است که در پزشکی کاربرد‌های بسیار زیادی دارد. معمولاً از تزریق کورتون به صورت مفصلی برای افرادی که مبتلا به بیماری اسکلتی عضلاتی هستند، استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده طولانی‌مدت از کورتون منجر به عوارضی چون افزایش فشار خون، پوکی استخوان و دیابت می‌شود؛ اما استفاده از کورتون تحت نظر پزشک متخصص به صورت کوتاه‌مدت، نتایج درمانی خوبی برای درد‌های مفصلی به همراه دارد.

تزریق ژل هیالورونیک اسید

در مفصل، ماده‌ای به نام سینوویال وجود دارد که نقش مؤثری در عملکرد مفاصل دارد. در بیماران مبتلا به آرتروز، ماده سینوویال به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به درد، التهاب، خشکی بدن و محدودیت حرکتی می‌شود. به همین دلیل با تزریق ژل هیالگان در مفصل، تا حد زیادی می‌توان از به وجود آمدن این عوارض جلوگیری کرد. تعداد دفعات تزریق هیالورونیک اسید برای بیماران طبق نظر پزشک متخصص متفاوت است.

آمپول تزریق مفصلی

تزریق پی آر پی(PRP)

یکی از فاکتور‌های بسیار مهم که نقش مؤثری در رشد بدن دارد، پلاکت‌ها هستند. برای تزریق پی آر پی مفصلی، در ابتدا مقداری از خون فرد بیمار را می‌گیرند، سپس با سانتریفیوژ اقدام به جدا کردن پلاکت‌های آن می‌کنند. در تزریق پی آر پی این پلاکت‌ها را که یک نوع منبع مهم برای رشد سلول‌ها محسوب می‌شوند، به مفاصل تزریق می‌کنند.

تزریق گاز اوزون

برخی شواهد نشان می‌دهند که تزریق گاز اوزون در مفصل، به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند. اما هنوز مدارک علمی دقیقی که بتواند این ادعا را ثابت کند، ارائه نشده است.

تزریق سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی بدن، سلول‌هایی هستند که می‌توانند به بافت‌های مختلف بدن مانند استخوان، غضروف، پوست و کبد تبدیل شوند. از آنجایی که انجام تزریق به این روش ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، به همین دلیل استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

تزریق مفصلی برای چه کسانی مفید است؟

افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، التهاب مفاصل، آرتریت پسوریاتیک، التهاب تاندون، نقرس، التهاب بورس، التهاب تونل کارپال، آستئوآرتریت و... شده‌اند، می‌توانند از تزریق مفصلی برای کاهش التهاب و تسکین درد‌های خود استفاده کنند.

مزایای تزریق مفصلی

کم تهاجمی بودن تزریق مفصلی، یکی از مهمترین مزایای آن است که بدون نیاز به عمل جراحی باعث تسکین و کاهش درد‌های مفصلی می‌شود. برخی از تزریق‌ها مانند تزریق پی آر پی و تزریق پلاسنتال، مزیت‌های بیشتری دارند؛ زیرا فاقد هر گونه استروئید هستند و در آن‌ها از مواد طبیعی مانند سلول‌های بنیادی و پلاکت‌های خون برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌کنند.

هزینه تزریق مفصلی

همچنین با این نوع تزریق، پزشکان می‌توانند بررسی کنند که آیا درد‌های ناشی از التهاب مربوط به مفاصل است یا اینکه علت دیگری دارد. بعد از تزریق، با کم شدن التهاب سینوویال درد‌های مفصلی نیز کم‌تر می‌شوند. آمپول تزریق مفصلی اگرچه یک روش دائمی برای کاهش درد و درمان قطعی روماتیسم و آرتروز محسوب نمی‌شود؛ اما می‌تواند تا مدت شش ماه درد‌های مفصلی را تسکین داده و موجب کاهش التهاب شود.

کاربرد تزریق مفصلی

از تزریق مفصلی برای بهبود درد زانو، ‌شانه و ران در بیماری‌هایی مانند آرتروز، آرتروز دژنراتیو، جراحت، تاندونیت و... استفاده می‌شود. از روش تزریق داخل مفصل، علاوه بر تسکین درد می‌توان برای تشخیص علت درد نیز استفاده کرد. به طور مثال اگر به مفصل رانِ فرد بیمار، محلول بیهوشی تزریق شود و فرد بعد از آن تسکین پیدا کند، نشان دهنده این است که مفصل ران آن فرد، منبع درد است.

نحوه انجام تزریق داخل مفصل

قبل از انجام تزریق در مفصل فرد بیمار، پزشک به وسیله الکل محل مورد نظر را ضدعفونی می‌کند. سپس با استفاده از دستگاه سونوگرافی، محل دقیق تزریق را مشخص می‌کند. بعد از مشخص کردن محل تزریق، پزشک سایز مناسب سرنگ تزریق را انتخاب می‌کند. معمولاً پزشک برای تزریق در مفاصل کوچک از سرنگ‌های کوچک و برای تزریق در مفاصل بزرگ از سرنگ‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کند. بعد از انتخاب سرنگ، داروی کورتیرواستروئید با یک داروی بی‌حسی ادغام شده و به درون مفصل‌ها تزریق می‌شود. تزریق باید به آرامی صورت گیرد و در صورت وجود هر گونه مقاومت توسط بیمار، پزشک اقدام به جا به جا کردن و چرخش سرنگ می‌کند. بعد از تزریق، سرنگ خارج شده و در صورت نیاز محل مورد نظر توسط پزشک بانداژ می‌شود.

عوارض تزریق مفصلی

عوارض جانبی تزریق مفصلی معمولاً خفیف است. شایع‌ترین عوارض آن می‌توان به داغ شدن و درد در ناحیه تزریق، درد و سفتی مفاصل یا مشکلات حرکتی اشاره کرد. در صورت بهبود نیافتن و بیشترشدن درد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برخی دیگر از عوارض تزریق مفصلی خونریزی، خارش، تاول زدن، سردی، سوزش، بی‌حسی، تغییر رنگ پوست، سوزن سوزن شدن، زخم شدن، احساس فشار و کهیر زدن است. ممکن است در برخی از بیماران هنگام تزریق استروئید، با جمع شدن مایع به درون مفصل‌ها، عوارض جانبی مانند درد و تورم به‌وجود آید که اگر تا دو روز برطرف نشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

هزینه تزریق مفصلی

هزینه تزریق مفصلی به فاکتور‌های مهمی چون شرایط بیمار، نوع تزریق، برند دارویی تزریق، تعداد دفعات تزریق، حاد و مزمن بودن بیماری و هزینه تزریق توسط پزشک بستگی دارد. برای اطلاع از هزینه تزریق‌های مفصلی می‌توانید به پزشک متخصص در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه کرده و شرح بیماری خود را با او در میان بگذارید.

عوارض تزریق مفصلی

تزریقات داخل مفصلی چه زمانی باید انجام شود؟

اگر فرد بیمار، سن مناسب یعنی بالای ۵۸ سال داشته باشد و مفصل زانوی او به آتروز تیپ سه و چهار دچار شده باشد، بهترین عملی که می‌توان روی این فرد انجام داد، تعویض مفصل زانوست. حال اگر سن بیمار پایین باشد، تعویض مفصل زانو به شکل آرتروپلاستی اصلاً توصیه نمی‌شود. در این بیماران، سعی می‌شود تا با اصلاح دفورمیتی به وجود آمده و همچنین آرتروکسوپی و استئوتومی درون مفصل، زانو را در شرایطی بهتری قرار داده تا فرد بتواند تا رسیدن به زمان مناسب برای تعویض مفصل زانوی خود از زانوی طبیعی استفاده کند.

در ابتدا، هنگام تزریق‌های مفصلی از تزریق‌های پی آر پی و هیالورونیک، با توجه به نظر پزشک استفاده می‌شود. با توجه به پروتکل‌هایی که شرکت سازنده هیالورونیک‌ها ارائه داده‌اند، تجویز آن در بیماران مختلف، متفاوت است. از پی آر پی‌ها نیز معمولاً در سنین بالا استفاده نمی‌شود تا با توجه به فاکتور‌هایی که برای ترمیم مفاصل مورد نیاز است، نیاز به گرفتن بیشتر از ۲۰ سی سی خون از فرد بیمار نباشد.

به طور کلی می‌توان گفت که روش و نوع تزریق در بیماران مختلف، با توجه به تشخیص پزشک متخصص، متفاوت است. یعنی یک فرد بیمار ممکن است با یک درجه آرتروز و سن مشخص، درمان متفاوتی در زمینه تزریق داخل مفصلی داشته باشد.

سخن پایانی

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌هایی که امروزه برای درمان التهاب و آسیب دیدگی مفاصل از آن استفاده می‌شود، تزریق مفصلی است. تزریق داخل مفصل یک روش کم‌ریسک با مزایای فراوان است که به درمان اختلالات بسیاری چون آرتروز کمک می‌کند و معمولاً بین نیم ساعت تا یک ساعت برای انجام معاینه و ریکاوری زمان می‌برد. این عمل با تصویربرداری اشعه ایکس انجام می‌شود و قبل از ترزیق برای حفظ آرامش به فرد بیمار، از طریق IV دارو‌های مخصوص داده می‌شود. افرادی که مبتلا به روماتیسم یا سایر درد‌های مفصلی هستند، می‌توانند با این نوع تزریق در کلینیک فوق تخصص زانو به تسکین درد‌های خود کمک کنند.

پای ضربدری یا ژنووالگوم، باعث نزدیکی غیرطبیعی زانوها به یکدیگر می‌شود و می‌تواند در کودکان و بزرگسالان مشکلات حرکتی ایجاد کند. معمولا نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی دارد
تومور نخاعی یا سرطان نخاع، توده‌ای است که در نخاع رشد کرده و ممکن است باعث درد، ضعف عضلانی، و اختلال در عملکرد عصبی شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید
پارگی رباط صلیبی به عنوان یک آسیب شایع در ورزشکاران با درد شدید، تورم و ناپایداری زانو همراه است و نیاز به تشخیص سریع و درمان دارد تا از عوارض بلندمدت جلوگیری شود.
دیسپلازی استخوانی به نقص در رشد طبیعی استخوان‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث تغییر شکل، درد و مشکلات حرکتی در افراد شود؛ بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است