فیزیوتراپیست کیست؟

اگر در مرحله بهبودی از آسیب هستید یا می‌خواهید بیماری‌های مزمن خود را مدیریت کنید، فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند. نقش فیزیوتراپیست این است که برنامه‌ای درمانی برای علائم یا اهداف شما تدوین کند. در این مطلب از کلینیک ارتوپدی پزشک اول به سؤال «فیزیوتراپیست کیست» پاسخ خواهیم داد و به هر آنچه که باید درباره نقش فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی بدانید مانند روش‌های درمانی نیز خواهیم پرداخت. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

فیزیوتراپیست کیست؟

فیزیوتراپیست کیست و چه نقشی دارد؟

فیزیوتراپیست که با نام‌های فیزیوتراپ یا متخصص فیزیوتراپی نیز شناخته می‌شود، در مدیریت و جلوگیری از درد، آسیب و ناتوانی تخصص دارد. وی با روش‌های درمانی اثبات‌شده از نظر عملی روی بهبود سلامت و دستیابی به اهداف بیماران تمرکز می‌کند.

نقش فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی این است که با مدیریت درد و جلوگیری از ابتلا به بیماری به بهبود عملکرد افراد کمک کند. او می‌تواند با آموزش، تمرینات ورزشی و توصیه‌هایی برای اصلاح سبک زندگی به بهبود سلامت بیماران کمک کند. به عبارت دیگر، این متخصص با آموزش عادات سالم به شما کمک می‌کند تا سلامت خود را بهبود ببخشید.
تشخیص بیماری‌های عضلانی-اسکلتی، دومین نقش فیزیوتراپیست است. این افراد در تشخیص این بیماری‌ها آموزش دیده‌اند و می‌توانند بیماران را به‌درستی به پزشکان، جراحان یا روانپزشکان ارجاع دهند.

ویژگی های فیزیوتراپیست خوب

فیزیوتراپیست خوب دارای ویژگی‌های زیر است:

  • دلسوزی و همدردی: فیزیوتراپ خوب می‌تواند با بیماران برای پیداکردن مناسب‌ترین درمان، همکاری کند.
  • دانش عمیق: از آنجایی که متخصص فیزیوتراپی با افراد بسیاری با شرایط و آسیب‌های مختلف روبه‌رو می‌شود، باید همواره دانش خود را به‌روز کند.
  • انعطاف‌پذیری: ممکن است تجهیزات فیزیوتراپی خراب شوند، بیمار به‌موقع به مطب مراجعه نکند یا مشکلاتی باعث شوند متخصص فیزیوتراپی دچار استرس شود. فیزیوتراپیست خوب، انعطاف‌پذیر است و اجازه نمی‌دهد مشکلات ذکرشده به مانعی برای بهبود سلامت بیمار در جلسه فیزیوتراپی تبدیل شوند.
  • صبر: متخصص فیزیوتراپی ممکن است با افراد بسیاری با مشکل یکسان روبه‌رو شود. یک متخصص خوب صبور است و به نیازهای هر یک از بیماران گوش می‌دهد.
  • مهارت‌های ارتباطی عالی: متخصص خوب با نگرشی مثبت درباره وضعیت بهبودی و روش‌های درمانی مختلف به‌صورت شفاف، ساده و واقع‌بینانه توضیح می‌دهد.

نکات مهم هنگام مراجعه به فیزیوتراپیست

اگر می‌خواهید به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • سوابق و مدارک پزشکی خود را به مطب ببرید: جزئیات سوابق پزشکی، لیست داروهایی که مصرف می‌کنید، جزئیات بیمه، تصاویر پزشکی (اشعه ایکس یا سونوگرافی) و دیگر مدارک ضروری را با خود به مطب ببرید. متخصص فیزیوتراپی با توجه به این سوابق و مدارک می‌تواند مناسب‌ترین روش درمانی را به شما توصیه کند.
  • لباس راحت و مناسب بپوشید: لباسی گشاد و راحت مانند شلوار یوگا و تی‌شرت بپوشید تا پزشک بتواند آن‌ها را به‌آسانی به بالا یا پایین ببرد. از پوشیدن شلوار جین، دامن و لباس مجلسی خودداری کنید؛ زیرا، آن‌ها اجازه نمی‌دهند متخصص، دامنه حرکتی شما را ارزیابی کند. همچنین کفشی مناسب برای تمرینات ورزشی مانند کفش‌های ورزشی بپوشید. اگر آب‌درمانی در جلسه فیزیوتراپی انجام خواهد شد، حتما لباس شنای خود را به کلینیک ببرید.
  • سؤالات خود را آماده کنید: لیستی از سؤالات خود را آماده کنید تا اطلاعات کاملی به دست آورید و بدون هیچ نگرانی به خانه بروید. برای مثال، شما می‌توانید سؤالاتی درباره تمرینات کششی مناسب برای افزایش سرعت بهبودی بپرسید.

انجام فیزیوتراپی

اهمیت نقش فیزیوتراپ در درمان بیماری

نقش فیزیوتراپیست در درمان بیماری بسیار مهم است. این متخصص با استفاده از روش‌های درمانی جدید و اثبات‌شده، تحرک، قدرت عضلانی و کیفیت زندگی بیماران را بهبود می‌دهد و آن‌ها را در همه مراحل درمان بیماری همراهی می‌کند. اهمیت نقش فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی برای درمان بیماری‌ها را می‌توانیم به شکل زیر بررسی کنیم:

  • تدوین برنامه درمانی: آسیب‌ها می‌توانند دامنه حرکتی افراد را محدود کنند و روی فعالیت‌های روزمره آن‌ها تأثیر بگذارند. اگر در راه رفتن یا ایستادن با مشکلاتی روبه‌رو هستید، فیزیوتراپیست با تدوین برنامه‌ای منحصربه‌فرد با توجه به نیازهای شما می‌تواند به بازیابی تحرک و بازگشت به سبک زندگی گذشته، کمک کند.
  • آموزش تمرینات ورزشی خانگی: علاوه بر ورزش‌هایی که در جلسه فیزیوتراپی انجام می‌شود، فیزیوتراپیست تمرینات ورزشی دیگری را برای انجام در خانه به شما آموزش می‌دهد. او ممکن است با توجه به شرایط و وضعیت سلامت شما، این تمرینات ورزشی خانگی را تغییر دهد. به خاطر داشته باشید اگر تمرینات ورزشی بدون مشورت با متخصص انجام شوند، بیماری شما بدتر خواهد شد.
  • بهبود علائم اختلالات عصبی: افراد ممکن است پس از سکته یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری پارکینسون نتوانند همانند گذشته حرکت کنند. فیزیوتراپیست به اصلاح و بهبود آسیب‌های بیماران کمک می‌کند تا آنها بتوانند بخش‌های ضعیف بدن خود را تقویت کنند و تعادل خود را بهبود ببخشند که بدون نیاز به کمک دیگران در خانه حرکت کنند و فعالیت‌های روزمره را انجام دهند.
  • بهبود علائم بیماری‌های قلبی ریوی: افراد ممکن است به دلایل مختلفی با مشکلات تنفسی مواجه شوند. افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز ممکن است پس از جراحی با مشکلات حرکتی روبه‌رو شوند. در هر مورد فیزیوتراپیست با تمرینات ورزشی به بازیابی اعتمادبه‌نفس و بهبود علائم آن‌ها کمک می‌کند.

آیا فیزیوتراپیست دکتر است؟

فیزیوتراپیست که دارای مدرک فیزیوتراپی است، دکتر نیست. او نمی‌تواند بیماری‌ها را تشخیص دهد یا جراحی و دارو را تجویز کند؛ بنابراین، برای تشخیص بیماری خود ابتدا به مطب دکتر متخصص مراجعه کنید. تنها دکتر متخصص می‌تواند فیزیوتراپی را برای شما تجویز کند.

روش های درمانی یک فیزیوتراپیست

روش‌های درمانی متداول فیزیوتراپیست‌ها برای درمان بیماری‌ها عبارت‌اند از:

  • درمان دستی: در این روش، متخصص فیزیوتراپی از دست‌های خود برای بهبود دامنه حرکتی مفاصل استفاده می‌کند. این متخصص با درمان دستی می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری بافت‌ها، افزایش آرامش بدن، مدیریت درد، کاهش التهاب و بهبود محدودیت‌های حرکتی کمک کند.
  • تمرینات ورزشی: متخصص فیزیوتراپی با توجه به توانایی‌های بیمار، برنامه‌ای ورزشی تدوین می‌کند و از او می‌خواهد آن‌ها را در خانه انجام دهد. هدف برنامه ورزشی این است که به افزایش دامنه حرکتی مفاصل، بهبود مهارت‌های حفظ تعادل، تقویت عضلات و مدیریت درد مزمن کمک کند.
  • ترکشن یا کشش ستون فقرات: هدف این روش درمانی است که فشار ذخیره‌شده در ستون فقرات بیمار و دردهای مرتبط با آن را کاهش دهد. متخصصان فیزیوتراپی معمولا از این روش برای بهبود علائم افراد مبتلا به فتق دیسک و بیماری‌های دیگر کمر استفاده می‌کنند.
  • سوزن خشک: در این روش، متخصص فیزیوتراپی سوزن‌هایی نازک را وارد پوست و عضله می‌کند تا درد بیماران را کاهش دهد و قدرت عضلات آن‌ها را بازیابی کند. این متخصص از سوزن خشک اغلب برای درمان درد در بخش پایینی کمر یا مشکلات ناشی از سکته استفاده می‌کند.
  • آب‌درمانی: در این روش، فیزیوتراپ از آب گرم برای درمان بیماران مبتلا به اختلالاتی با ماهیت عصبی، ارتوپدی یا روماتولوژیکی استفاده می‌کند. در آب‌درمانی، بیماران تمرینات ورزشی متنوعی را در آب گرم و کم‌عمق انجام می‌دهند. آب از وارد شدن فشار بیش‌ازاندازه به مفاصل جلوگیری می‌کند. هدف آب‌درمانی این است که به تسکین درد مفاصل و افزایش آرامش عضلانی کمک کند.
  • سونوگرافی: متخصصان فیزیوتراپی از سونوگرافی برای کاهش درد و افزایش سرعت بهبودی بیماران مبتلا به سندروم تونل کارپال، تاندونیت و درد شانه استفاده می‌کنند.

نکات مهم در خصوص فیزیوتراپی دست را حتما مطالعه کنید.


شاخه های فعالیت فیزیوتراپیست کدام اند؟

شاخه‌های فعالیت فیزیوتراپیست عبارت‌اند از:

  • فیزیوتراپیست کودکان: فیزیوتراپیست کودکان برنامه‌ای از تمرینات ورزشی خانگی طراحی می‌کند و کودکان را به متخصصان دیگر ارجاع می‌دهد.
  • فیزیوتراپیست ورزشی: درمان آسیب‌های ناشی از ورزش‌ها و جلوگیری از رخ دادن آن‌ها وظیفه این متخصص محسوب می‌شود. همچنین او تمرینات ورزشی خاصی را برای تقویت عضلات تجویز می‌کند.
  • متخصص فیزیوتراپی کف لگن: این متخصص در زمینه سلامت زنان به‌ویژه توانبخشی عضلات کف لگن آن‌ها تخصص دارد. او ورزش‌هایی را برای تقویت عضلات کف لگن آن‌ها تجویز می‌کند و توصیه‌هایی برای اصلاح سبک زندگی می‌دهد.
  • متخصص فیزیوتراپی عصبی: این فیزیوتراپ بیماران مبتلا به اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را درمان می‌کند. نقش فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی عصبی این است که با توجه به نوع بیماری، مهارت‌های حفظ تعادل بیمار را بهبود ببخشد و روش‌های درمانی خانگی را برای کمک به بهبودی او آموزش دهد.
  • فیزیوتراپیست قلبی و تنفسی: توابخشی افراد مبتلا به بیماری‌ها یا آسیب‌های ریوی و قلبی مانند آسم و جلوگیری از رخ دادن این بیماری‌ها از وظایف این متخصص محسوب می‌شوند.

نقش فیزیوتراپیست

دیدگاه اشتباه مردم نسبت به فیزیوتراپیست

متداول‌ترین دیدگاه‌های اشتباه مردم نسبت به فیزیوتراپیست‌ها عبارت‌اند از:

  • آموزش تمرینات ورزشی تنها نقش فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی است: تمرینات ورزشی بخش مهمی از برنامه درمانی فیزیوتراپی هستند؛ ولی، فیزیوتراپیست‌ها از روش‌های درمانی دیگری مانند الکتروتراپی با دستگاه TENS، درمان دستی و طب سوزنی نیز برای بهبود علائم بیماران استفاده می‌کنند و ممکن است نحوه صحیح ایستادن و نشستن را نیز به بیماران آموزش دهند.
  • متخصصان فیزیوتراپی فقط درد عضله را درمان می‌کنند: علاوه بر درد عضله، متخصصان فیزیوتراپی می‌توانند مشکلات دیسک کمر ( با کمک فیزیوتراپی کمر)، آرتریت مفاصل، خشکی مفاصل، اسکولیوز، مشکلات عصبی، مشکلات تاندون، مشکلات پا، سردرد، سرگیجه، مسائل مرتبط با سلامت زنان مانند بی‌اختیاری ادرار را درمان کنند.
  • بیمار می‌تواند فیزیوتراپی را به‌تنهایی انجام دهد: برخی از افراد فکر می‌کنند می‌توانند تمرینات فیزیوتراپی را در خانه انجام دهند و به نتایج مطلوبی دست پیدا کنند. به خاطر داشته باشید که اگر تمرینات بدون مشورت با فیزیوتراپ انجام دهید، ممکن است با مشکلات مختلفی روبه‌رو شوید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله خواندید، نقش فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی برای بهبودی از آسیب، توانبخشی پس از جراحی یا مدیریت شرایطی که روی توانایی افراد در حرکت و کنترل بدن تأثیر می‌گذارند، می‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. با آمادگی مناسب و مشارکت فعال، متخصصان فیزیوتراپیست ما در کلینیک پزشک اول می‌توانند به شما کمک کنند که به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید
پای ضربدری یا ژنووالگوم، باعث نزدیکی غیرطبیعی زانوها به یکدیگر می‌شود و می‌تواند در کودکان و بزرگسالان مشکلات حرکتی ایجاد کند. معمولا نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی دارد
تومور نخاعی یا سرطان نخاع، توده‌ای است که در نخاع رشد کرده و ممکن است باعث درد، ضعف عضلانی، و اختلال در عملکرد عصبی شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید
پارگی رباط صلیبی به عنوان یک آسیب شایع در ورزشکاران با درد شدید، تورم و ناپایداری زانو همراه است و نیاز به تشخیص سریع و درمان دارد تا از عوارض بلندمدت جلوگیری شود.
دیسپلازی استخوانی به نقص در رشد طبیعی استخوان‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث تغییر شکل، درد و مشکلات حرکتی در افراد شود؛ بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: