گودی کمر یا لوردوز چیست ؛ علائم، تشخیص و درمان گودی کمر

ستون فقرات گردنی و کمری شما به‌صورت طبیعی به سمت جلوی بدن خم شده‌اند تا در حفظ وضعیت بدنی و خنثی‌سازی ضربه‌ها هنگام حرکت‌کردن به شما کمک کنند. اگر انحنای این نواحی بیش از اندازه طبیعی باشد و روی وضعیت بدنی تأثیر بگذارد، با نام گودی کمر شناخته می‌شود. در بیشتر موارد، این بیماری علائمی را ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان ندارد؛ ولی، نباید تغییرات بدن خود را نادیده بگیرید. در ادامه، توضیحات بیشتری درباره جنبه‌های مختلف این بیماری می‌دهیم.

گودی کمر یا لوردوز

علائم لوردوز یا گودی کمر چیست؟

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، هیچ‌گونه علائم فیزیکی را تجربه نمی‌کنند. به عبارت دیگر، اگر برای تشخیص آن به پزشک مراجعه نکنند، هیچ‌گاه نخواهند فهمید که به این بیماری مبتلا شده‌اند. علائم این بیماری عبارت‌اند از:

• خم‌شدن سر و گردن بیش از اندازه طبیعی به سمت جلوی بدن
  • بیرون‌زدن باسن
  • زمانی که روی کمر خود دراز می‌کشید، فضایی زیر بخش پایینی کمر وجود دارد
  • اگر گودی کمر شدید باشد، می‌تواند باعث درد گردن و کمردرد شود و حرکت‌کردن را دشوارتر کند

انواع گودی کمر (لوردوز) کدامند؟

انواع گودی کمر یا لوردوز عبارت‌اند از:

• لوردوز کمری: در این نوع، ستون فقرات بخش پایینی کمر بیش از اندازه طبیعی به سمت جلوی بدن خم شده است. افرادی که به این نوع مبتلا می‌شوند، درد را به علت وضعیت بدنی نامناسب و چاقی تجربه می‌کنند
  • لوردوز گردنی: در این نوع، ستون فقرات بخش گردن بیش از اندازه طبیعی به سمت جلوی بدن خم شده است. این نوع می‌تواند ناشی از وضعیت بدنی نامناسب، آسیب و شرایط مادرزادی باشد و باعث ایجاد علائمی مانند درد گردن، سفتی عضله و محدودشدن دامنه حرکتی شود
  • لوردوز تروماتیک: این نوع ناشی از ضربه یا آسیب شدید است. اگر ضربه‌ یا آسیبی بتواند به ساختار مهره‌ها، رباط‌ها و عضلات آسیب برساند، می‌تواند باعث افزایش انحنای ستون فقرات به سمت جلو یا پشت بدن شود؛ در نتیجه، می‌تواند علائمی مانند درد را ایجاد کند، دامنه حرکتی را محدود کند و روی تراز ستون فقرات تأثیر بگذارد. در این نوع، مراجعه فوری به پزشک برای بررسی میزان آسیب و درمان زودهنگام برای جلوگیری از عوارض بیشتر ضروری است
  • لوردوز پس از جراحی: در این نوع، انحنای غیرطبیعی ستون فقرات پس از جراحی ایجاد می‌شود. روش‌های مختلف جراحی می‌توانند تراز طبیعی ستون فقرات را تغییر دهند، باعث افزایش یا کاهش انحنای آن شوند و علائمی مانند درد، ناراحتی و کاهش عملکرد ستون فقرات را ایجاد کنند. در این نوع، مراقبت پس از جراحی، توانبخشی و پیگیری درمان برای نظارت و مدیریت هر گونه تغییری در انحنای ستون فقرات و حداقل‌سازی عوارض ضروری هستند

عوارض لوردوز کمری چیست؟

با درمان به‌موقع این بیماری، می‌توانید به پیشگیری از عوارض آن کمک کنید. عوارض این بیماری عبارت‌اند از:

• محدودشدن دامنه حرکتی یا فلج
  • شکستگی‌ها
  • کمردرد مزمن
  • درد گردن مزمن
  • ضعف یا بی‌حسی در بازوها و پاها
  • آرتریت

عوارض لوردوز کمری چیست؟

علل لوردوز کمری چیست؟

در بیشتر موارد، علت این بیماری مشخص نیست. به عبارت دیگر، انحنای ستون فقرات خودبه‌خود افزایش می‌یابد. همچنین گودی کمر کودکان معمولا هیچ دلیلی ندارد. برخی از دلایل ابتلا به این بیماری عبارت‌اند از:

• وضعیت بدنی نامناسب: نشستن به مدت طولانی یا ایستادن با تراز نامناسب می‌توانند از علل این بیماری باشند. این وضعیت‌های بدنی نامناسب روی انحنای طبیعی ستون فقرات فشار وارد می‌کنند و می‌توانند این انحنا را افزایش دهند
  • چاقی: چاقی نیز با تغییر پخش وزن بدن و افزایش فشار روی انحنای طبیعی ستون فقرات، می‌تواند دلیل لوردوز کمری یا گردنی باشد
  • پوکی استخوان: پوکی استخوان که به ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها گفته می‌شود، می‌تواند روی سلامت ستون فقرات تأثیر بگذارد. این بیماری می‌تواند باعث شکستن مهره‌ها و تغییر در انحنای ستون فقرات شود و فرد را به کیفوز یا لوردوز مبتلا کند
  • آسیب: آسیب‌های ناشی از تصادفات رانندگی یا دیگر حوادث نیز می‌توانند دلیل این بیماری باشند. آسیب‌های شدید و شکستگی‌ها می‌توانند تراز ستون فقرات را تغییر دهند و انحنای ستون فقرات را افزایش دهند
  • دیستروفی عضلانی: برخی از اختلالات ژنتیکی مانند دیستروفی عضلانی می‌توانند عضلات را به‌تدریج ضعیف کنند. این بیماری می‌تواند روی عملکرد عضله، دامنه حرکتی و وضعیت بدنی تأثیر بگذارد و به‎تبع آن، انحنای ستون فقرات و تراز آن را تغییر دهد
  • اسپوندیلولیستزیس: زمانی که مهره‌ای روی مهره دیگر (اغلب به سمت جلو و روی مهره زیرین) بلغزد، گفته می‌شود فرد دچار این بیماری شده است. این بیماری می‌تواند روی تراز ستون فقرات تأثیر بگذارد و انحنای آن را تغییر دهد
  • جراحی: روش‌های مختلف جراحی ستون فقرات می‌توانند به‌صورت ناخواسته باعث ایجاد یا تشدید لوردوز شوند. جراحی می‌تواند تراز مهره‌ها را تغییر دهد و انحنای ستون فقرات را غیرطبیعی کند

لوردوز چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک می‌تواند این بیماری را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. او ابتدا وضعیت بدنی شما و انحنای ستون فقرات را بررسی می‌کند. اگر انحنای ستون فقرات غیرطبیعی باشد، انعطاف‌پذیری آن را بررسی می‌کند. اگر انحنای غیرطبیعی ستون فقرات با خم‌کردن گردن یا کمر تغییر می‌کند، ممکن است به جراحی یا درمان‌های دیگر نیازی نداشته باشید.

اگر پزشک نشانه‌های این بیماری را در ستون فقرات شما مشاهده کند، ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مختلفی مانند اشعه ایکس، ام‌آرآی و سی‌تی‌اسکن را تجویز کند. پزشک با کمک این آزمایش‌ها می‌تواند بفهمد دقیقا چه اتفاقی در درون بدن شما در حال رخ‌دادن است.

گودی کمر در کودکان

این بیماری در کودکان ناشی از وضعیت بدنی نامناسب، عدم تعادل عضلانی یا شرایط مادرزادی است. نظارت بر رشد، آموزش وضعیت‌های بدنی مناسب و درمان دلایل زمینه‌ای این بیماری برای پیشگیری از عوارض و اطمینان از رشد صحیح ستون فقرات ضروری هستند.

گودی کمر در خانم های باردار

این بیماری در خانم‌های باردار اغلب ناشی از تغییر در مرکز ثقل بدن و افزایش وزن در بخش شکم است. در دوران بارداری، انحنای طبیعی ستون فقرات برای حمایت از رحم در حال رشد تغییر می‌کند؛ بنابراین، بارداری می‌تواند باعث افزایش انحنای بخش پایینی کمر شود. بانوان باردار با وضعیت بدنی مناسب، تمرینات‌ ورزشی سبک و مراقبت‌های دوران بارداری، می‌توانند به کاهش شدت علائم و جلوگیری از فشار بیش از حد روی ستون فقرات کمک کنند.

گودی کمر در خانم های باردار

روش های درمان گودی کمر

نحوه درمان این بیماری به محل آن در ستون فقرات و علائم آن بستگی دارد. ازآنجایی‌که بیشتر افراد مبتلا علائمی را مشاهده نمی‌کنند، به هیچ‌گونه درمانی نیاز ندارند. اگر گودی کمر علائمی را ایجاد کند، با گذشت زمان بدتر شود یا انعطاف‌پذیر نباشد، پزشک ممکن است روش‌های درمانی زیر را تجویز کند:

• داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی: اگر علائمی مانند درد گردن و کمردرد را تجربه می‌کنید، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه مانند آسپرین و ایبوپروفن می‌توانند به درمان آن‌ها کمک کنند. اگر این داروها را به مدت بیش از 10 روز مصرف می‌کنید، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات ورزشی یا کششی را برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به شما آموزش دهد. این تمرینات نمی‌توانند انحنای بیش از اندازه ستون فقرات را کاهش دهند یا درمان کنند؛ ولی، تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین روش برای کاهش علائم این بیماری مانند درد در گردن و کمر هستند. با تقویت عضلات همسترینگ، باسن و شکم می‌توانید به بهبود وضعیت بدنی خود کمک کنید
  • بریس: پزشک ممکن است استفاده از بریس شخصی‌سازی‌شده را برای حمایت از ستون فقرات و جلوگیری از افزایش انحنای آن به شما توصیه کند. بیشتر افراد مبتلا باید از بریس به مدت حداقل 20 ساعت در روز استفاده کنند
  • تغییرات در سبک زندگی: تغییرات در سبک زندگی ممکن است شامل داشتن وضعیت بدنی مناسب، دستیابی به وزن سالم و حفظ آن و اجتناب از نشستن به مدت طولانی باشد. این تغییرات می‌توانند به بهبود سلامت ستون فقرات و برطرف‌کردن علائم مرتبط با انحنای غیرطبیعی آن کمک کنند
  • جراحی: در موارد نادر، این بیماری به عمل جراحی نیاز دارد. اگر گودی کمر شدید باشد یا با گذشت زمان بدتر شود، پزشک ممکن است جراحی فیوژن (هم‌جوشی) ستون فقرات یا جراحی پیوند استخوان را به شما پیشنهاد دهد. پزشک به شما خواهد گفت کدام جراحی مناسب شماست و دوره بهبودی آن چقدر طول می‌کشد

چگونه از لوردوز پیشگیری کنیم؟

در بیشتر اوقات، شما نمی‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؛ زیرا، این بیماری اغلب هیچ دلیل مشخصی ندارد یا ناشی از بیماری دیگری است. روش‌های پیشگیری از این بیماری عبارت‌اند از:

• حفظ وضعیت بدنی مناسب هنگام انجام فعالیت‌ها
  • تقویت عضلات مرکزی بدن با انجام تمرینات ورزشی
  • استفاده از تکنیک‌های صحیح بلندکردن وسایل
  • اجتناب از ایستادن یا نشستن به مدت بیش از چند ساعت
  • دستیابی به وزن ایدئال و حفظ آن
  • استفاده از وسایل ارگونومیک در محل کار
  • مراجعه به‌موقع به مطب پزشک

درمان لوردوز یا گودی کمر در کلینیک پزشک ارتوپد

اگر علائم این بیماری را مشاهده می‌کنید، به کلینیک پزشک ارتوپد مراجعه کنید. این علائم را به‌هیچ‌وجه نادیده نگیرید؛ زیرا، ممکن است علائم بیماری‌های خطرناک‌تری در ستون فقرات شما باشند. پزشکان ما در کلینیک ارتوپد می‌توانند بیماری شما را به‌درستی تشخیص دهند و با روش‌های درمانی مناسب به افزایش سلامت ستون فقرات، افزایش دامنه حرکتی و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کنند.

جمع‌بندی

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به گودی کمر علائمی ندارند یا متوجه انحنای بیش از اندازه ستون فقرات خود نمی‌شوند. به عبارت دیگر، این بیماری اغلب تأثیر قابل توجهی روی زندگی شما یا توانایی‌های شما نمی‌گذارد. البته به خاطر داشته باشید که اگر علائم این بیماری را نادیده بگیرید، با عوارض خطرناکی مانند فلج، آرتریت و درد مزمن روبه‌رو خواهید شد.

پای ضربدری یا ژنووالگوم، باعث نزدیکی غیرطبیعی زانوها به یکدیگر می‌شود و می‌تواند در کودکان و بزرگسالان مشکلات حرکتی ایجاد کند. معمولا نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی دارد
تومور نخاعی یا سرطان نخاع، توده‌ای است که در نخاع رشد کرده و ممکن است باعث درد، ضعف عضلانی، و اختلال در عملکرد عصبی شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید
پارگی رباط صلیبی به عنوان یک آسیب شایع در ورزشکاران با درد شدید، تورم و ناپایداری زانو همراه است و نیاز به تشخیص سریع و درمان دارد تا از عوارض بلندمدت جلوگیری شود.
دیسپلازی استخوانی به نقص در رشد طبیعی استخوان‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث تغییر شکل، درد و مشکلات حرکتی در افراد شود؛ بنابراین تشخیص و درمان زودهنگام ضروری است