اگر دردی را برای اولین بار در گردن یا بخش بالایی کمر خود احساس می‌کنید، ممکن است دچار دیسک گردن شده باشید. البته اغلب افرادی که دچار این عارضه هستند، هیچ علائمی را مشاهده نمی‌کنند. زیرا علائم بیماری‌ های ستون فقرات از جمله دیسک گردن خیلی کند نشانه هایی بروز می دهد و به دردهای مزمن تبدیل می شوند. بهتر است بدانید، هر چه سن افراد افزایش یابد، احتمال ابتلا به این بیماری نیز افزایش می‌یابد.

دیسک گردن چیست؟ آیا این عارضه و سردرد به یکدیگر مرتبط هستند؟ آیا درمان سریع دیسک گردن امکان‌پذیر است؟ شما می‌توانید پاسخ این سؤالات را در این صفحه پیدا کنید. همچنین به شما خواهیم گفت چه زمانی بهتر است به متخصص دیسک گردن مراجعه کنید؛ ضمن اینکه بهترین فوق تخصص دیسک گردن در تهران را معرفی خواهیم کرد.

علل دیسک گردن

دیسک گردن چیست؟

به هفت مهره بالایی ستون فقرات، مهره‌های گردنی گفته می‌شود. بالشتک‌هایی اسفنجی به نام دیسک در بین مهره‌ها وجود دارند که از مهره‌ها محافظت و از ساییده شدن آن‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کنند. دیواره دیسک که از غضروف فیبری ساخته شده است، اجازه نمی‌دهد مواد ژل‌مانند از مرکز آن خارج شوند.

زمانی که دیواره دیسک پاره شود، مواد ژل‌مانند از آن خارج می‌شوند. به پارگی دیسک گردن، فتق دیسک گردن یا دیسک لغزنده گفته می‌شود. افزایش سن، ژنتیک، نحوه حرکت گردن و فشار ناگهانی از علل دیسک گردن به شمار می‌روند. برای اینکه بتوانید این بیماری را بهتر درک کنید، دوناتی ژله‌ای را در نظر بگیرید. اگر بخشی از دیواره دونات پاره شود، ژله از طریق این پارگی به بیرون ریخته می‌شود.

علل ایجاد درد در دیسک گردن چیست؟

تورم و التهاب عصب نخاعی ناشی از فشار فتق دیسک از علل ایجاد درد در این قسمت به شمار می‌روند. با توجه به اینکه کدام دیسک دچار پارگی شده است و کدام ریشه عصبی تحت فشار است یا ملتهب شده است، ممکن است علائم و دردهای متفاوتی را تجربه کنید.
برخی از انواع دردهای دیسک گردن ممکن است کوتاه‌مدت باشند و در چند روز آرام شوند. گاهی ممکن است درد مزمن شود و آن را برای چندین ماه احساس کنید. اگر درد گردن شما مزمن شده است، در اولین فرصت به بهترین فوق تخصص دیسک گردن مراجعه کنید.

علائم بیماری دیسک گردن چیست؟

علائم دیسک گردن به محل فتق بستگی دارد. شما ممکن است درد را در گردن هنگام چرخاندن یا خم کردن سر یا در شانه و نواحی نزدیک آن احساس کنید. همچنین اگر درد را در بازو یا دست خود احساس می‌کنید، بهتر است بدانید، دیسک گردن و درد دست چپ و راست نیز به یکدیگر مرتبط هستند. مشکلات ستون فقرات در گردن می‌توانند باعث سردردهای گردنی (سرویکوژنیک) شوند؛ بنابراین، دیسک گردن و سردرد نیز به یکدیگر مرتبط هستند.

اگر دیسک به ریشه عصبی فشار وارد کند، این علائم دیسک گردن را مشاهده خواهید کرد:

• بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه؛
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا حتی انگشتان؛
  • ضعف در دست یا بازو.

علائم دیسک گردن حاد که در صورت وارد شدن فشار به نخاع مشاهده خواهید کرد، عبارت‌اند از:

• مشکل در راه رفتن مانند تلوتلو خوردن؛
  • مشکل در استفاده از دست و بازو برای مهارت‌های حرکتی ظریف؛
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی.

انواع دیسک گردن

انواع دیسک گردن را می‌توان به 7 گروه زیر تقسیم‌بندی کرد:

• دیسک کم آب یا دهیدره: در این نوع دیسک که با نام دیسک سیاه نیز شناخته می‌شود، ژل درون دیسک به‌تدریج کاهش می‌یابد و به‌تبع آن، انعطاف‌پذیری دیسک نیز کمتر می‌شود.
  • ترک‌های دیسک گردن: در این نوع، دیواره سخت دیسک ترک برمی‌دارد. اگر فرد به دیسک سیاه مبتلا شده باشد، احتمال ترک برداشتن دیواره افزایش می‌یابد.
  • برجستگی دیسک گردن: در این نوع دیسک، پارگی در دیواره دیسک مشاهده نمی‌شود؛ ولی، دیواره دیسک برجسته می‌شود و به اعصاب فشار می‌آورد.
  • پارگی یا فتق دیسک گردن: در این نوع عارضه، دیواره دیسک می‌شکند یا پاره می‌شود؛ در نتیجه، بخشی از ژل درون دیسک به بیرون ریخته می‌شود.
  • دیسک بیرون زده: در بیرون زدگی دیسک گردن، مواد بیشتری در مقایسه با نوع پیشین از درون دیسک به بیرون ریخته می‌شود.
  • دیسک جدا شده: گاهی اوقات فتق دیسک در حدی شدید است که بخشی از دیسک می‌شکند. این نوع دیسک با نام قطعه آزاد نیز شناخته می‌شود.
  • دیسک مهاجر: در این نوع، بخش شکسته یا بیرون‌زده دیسک در کانال نخاعی حرکت می‌کند.

روش‌ پیشگیری دیسک گردن

روش های تشخیص دیسک گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

دکتر دیسک گردن سوابق پزشکی و علائم شما را بررسی کرده و سپس برای تعیین منبع درد، گردن شما را معاینه می‌کند. همچنین ممکن است روش های تشخیص دیسک گردن زیر را تجویز کند:

• تست‌ تصویربرداری به روش اشعه ایکس: تصاویر اشعه ایکس، نزدیک بودن مهره‌ها، شکستگی یا تغییرات آن‌ها را به فوق تخصص دیسک گردن نشان می‌دهند. این بیماری را نمی‌توان تنها با تصاویر اشعه ایکس تشخیص داد.
  • تست‌ تصویربرداری به روش ام آر آی: ام‌آرآی روشی غیر تهاجمی است که از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری با جزئیات دقیق از بافت‌های نرم ستون فقرات استفاده می‌شود. پزشک می‌تواند اعصاب و آسیب‌دیدگی دیسک‌ها را در تصاویر MRI به‌وضوح مشاهده کند.
  • تست تصویربرداری به روش میلوگرام: این تست، نوع پیشرفته تصویربرداری اشعه ایکس محسوب می‌شود که در آن، رنگی به کانال نخاعی تزریق می‌شود. این رنگ در تصویر اشعه ایکس سفید دیده می‌شود و به جراح دیسک گردن اجازه می‌دهد، تأثیر دیسک گردن را روی اعصاب مشاهده کند.
  • تست تصویربرداری به روش سی تی اسکن: در این تست، از پرتو اشعه ایکس و رایانه برای ایجاد تصاویر دوبعدی از دیسک‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

انواع درمان های دیسک گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

با کمک درمان‌های غیرجراحی، درد بازوی بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک گردن پس از شش هفته بهبود می‌یابد. اگر روش‌های درمان دیسک گردن بدون جراحی با شکست مواجه شوند، متخصص دیسک گردن در تهران ممکن است عمل جراحی را به شما توصیه کند. در ادامه، انواع درمان دیسک گردن را معرفی می‌کنیم.

درمان های غیرجراحی و دارویی

درمان‌های غیرجراحی که در تسکین درد دیسک گردن تأثیرگذار هستند، عبارت‌اند از:

• خودمراقبتی: که شامل استراحت، یخ یا گرمادرمانی و مصرف داروهای بدون نسخه است.
  • درمان دارویی دیسک گردن: بهترین دکتر دیسک گردن ممکن است داروهای مسکن مانند استامینوفن، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و استروئیدها را تجویز کند. همچنین گاهی شل‌کننده‌های عضلانی متوکاربامول، کاریسوپرودول و سیکلوبنزاپرین را نیز برای گرفتگی عضلات تجویز می‌کند.
  • تزریق استروئید: در این روش، استروئیدها و یک بی‌حس‌کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تزریق می‌شود. حدود نیمی از بیماران، کاهش علائم را پس از تزریق اپیدورال تجربه می‌کنند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند روش‌های صحیح نشستن، ایستادن، بلند کردن و راه رفتن و انواع ورزش برای دیسک گردن را به شما آموزش می‌دهند. با درمان دیسک گردن با ورزش، عضلات گردن، شانه و بازوی شما تقویت خواهد شد.
  • طب کل‌نگر: که شامل طب سوزنی، طب فشاری، یوگا، تغییر در رژیم غذایی، مدیتیشن و بیوفیدبک است.
  • درمان دیسک گردن با لیزر: تحقیقات نشان می‌دهد که لیزر می‌تواند برای بهبودی دیسک به سلول‌ها انرژی دهد. به عبارت دیگر، با تحریک سلول‌های بافت اطراف دیسک، التهاب را کاهش می‌دهد.

انواع واریس و روش های درمان آن در کلینیک پزشک ارتوپد

درمان‌های جراحی

اگر علائم پیشرفت کردند یا با درمان غیرجراحی تسکین نیافتند، عمل جراحی دیسک گردن تنها گزینه برای درمان محسوب می‌شود. دیسککتومی و فیوژن قدامی گردن، تعویض دیسک، دیسککتومی میکروآندوسکوپی کم‌تهاجمی و دیسککتومی خلفی گردن از انواع جراحی برای درمان به شمار می‌روند.

فراموش نکنید که مراقبت‌های بعد از عمل دیسک گردن به‌اندازه خود عمل مهم است. بهتر است به مطب بهترین جراح دیسک گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری درباره مناسب‌ترین جراحی برای دیسک گردن خود کسب کنید.

انواع روش های پیشگیری دیسک گردن

بهترین متخصص دیسک گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، ممکن است از شما بخواهد موارد زیر را برای جلوگیری از عود کردن دوباره این بیماری، رعایت کنید. چند روش پیشگیری دیسک گردن عبارت‌اند از:

• روش‌های صحیح بلند کردن اجسام، نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن را یاد بگیرید.
  • یک برنامه ورزشی مناسب برای تقویت عضلات ضعیف شکم و جلوگیری از آسیب دوباره تنظیم کنید.
  • اصول ارگونومی محیط کار را رعایت کنید.
  • سعی کنید وزن ایده‌آلی داشته باشید.
  • مثبت‌نگر باشید و استرس خود را کنترل کنید.
  • سیگار نکشید.

درمان دیسک گردن بدون جراح

چه زمانی باید به متخصص دیسک گردن مراجعه کنیم؟

اگر گردن‌درد را همراه با علائمی مانند بی‌حسی، سوزن سوزن شدن، مشکل در راه رفتن و از دست دادن تعادل مشاهده می‌کنید، به یک فوق تخصص دیسک گردن خوب مراجعه کنید. اگر درد را همراه با ضعف در عضلات تجربه می‌کنید، به‌هیچ‌وجه آن را نادیده نگیرید و در اولین فرصت به دکتر دیسک گردن خوب مراجعه کنید.

خدمات مربوط به درمان دیسک گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

آیا از درد مزمن گردن رنج می‌برید و به دنبال دکتر دیسک گردن در تهران می‌گردید؟ متخصصان ماهر و باتجربه کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌توانند انواع مشکلات ستون فقرات مانند دیسک گردن را با روش‌هایی مدرن، کم‌تهاجمی و با کیفیت بالا (که دستیابی به بهترین نتایج ممکن را تضمین می‌کنند) درمان کنند. همچنین اگر دیسک شما به عمل جراحی نیاز داشته باشد، بهترین جراح دیسک گردن در تهران را به شما معرفی خواهند کرد.

هزینه‌ درمان دیسک گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

از آنجایی که نوع، شدت و محل دیسک در بیماران متفاوت است، روش‌های درمان نیز متفاوت خواهد بود؛ در نتیجه، هزینه درمان دیسک گردن هر یک از بیماران متفاوت از دیگری است. اگر می‌خواهید هزینه درمان این بیماری را بدانید، بهتر است به مطب یک متخصص دیسک گردن خوب یا جراح دیسک گردن خوب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید.