درمان ارتوپدی

آیا فکر می‌کنید در زمان میان‌سالی یا دوران پیری، دیگر هرگز نمی‌توانید با نوه‌های خود بازی کنید یا هرگز نمی‌توانید بدوید؟ درمان ارتوپدی می‌تواند شما را به آینده امیدوار کند. در درمان ارتوپدی از روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان مشکلات اسکلتی-عضلانی مانند آسیب‌های ورزشی یا محیط کاری، درد مفاصل و مشکلات کمر استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی ارتوپدی چیست؟ وظایف بهترین دکتر ارتوپدی در یک کلینیک ارتوپدی چیست؟ در این صفحه، به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و همچنین شما را با انواع روش‌های تشخیصی و درمانی برای مشکلات عضلانی-اسکلتی آشنا خواهیم کرد.

درمان ارتوپدی

درمان ارتوپدی چیست؟

درمان ارتوپدی (Orthopedic) شاخه‌ای از پزشکی است که بر درمان مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی تمرکز دارد. این سیستم شامل عضلات، استخوان‌ها، مفصل‌ها، رباط‌ها و تاندون‌هاست. متخصصان ارتوپدی بیماری‌های اسکلتی-عضلانی را درمان می‌کنند که ممکن است، مادرزادی یا نتیجه آسیب یا افزایش سن باشند. می‌توان گفت این نوع درمان، نقشی اساسی در مدیریت و درمان درد استخوان‌ها و مفاصل ایفا می‌کند. همه ما ممکن است چنین دردهایی را در طول زندگی تجربه کنیم.

روش های تشخیصی بیماری های ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

زمانی که به مطب بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه می‌کنید، او ابتدا سؤالاتی درباره علائم شما می‌پرسد و سوابق پزشکی شما را بررسی می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره وضعیت سلامتی شما بدست آورد. پس از معاینه شما، آزمایش‌هایی را برای تعیین محل دقیق و شدت بیماری یا رد کردن سایر دلایلی که ممکن است علائمی شبیه به بیماری شما ایجاد کنند، تجویز می‌کند.

متخصص ارتوپدی ممکن است روش های تشخیصی بیماری های ارتوپدی مانند سنجش تراکم استخوان، سینتی‌گرافی اسکلتی، دیسکوگرافی، میلوگرافی و الکترومیوگرافی را تجویز کند. برای انجام بیشتر این آزمایش‌ها از فناوری‌های اثبات‌شده‌ای مانند اشعه ایکس، ام‌آرای، سونوگرافی و توموگرافی کامپیوتری استفاده می‌شود. اگر تشخیص قطعی بیماری شما با تصاویر ام‌آرای امکان‌پذیر نباشد، تصاویر توموگرافی کامپیوتری یا سی‌تی اسکن به پزشک کمک می‌کند آسیب‌ها، ضایعات و شکستگی‌ها و سایر ناهنجاری‌ها را در استخوان‌ها، بافت‌های نرم و مفاصل مشاهده کند.

اسکن استخوان روش تشخیصی دیگری است که در آن از ماده رادیواکتیو برای تشخیص بیماری‌هایی مانند آرتریت، تومورهای بدخیم (سرطانی) استخوان، سرطان متاستاتیک استخوان و عفونت‌ها استفاده می‌شود. اگر تصاویر ام‌آرای به تشخیص ترومای استخوانی کمکی نکنند یا تشخیص محل شکستگی دشوار باشد، فوق تخصص ارتوپدی در تهران ممکن است اسکن استخوان را تجویز کند.

فوق تخصص ارتوپدی ممکن است روش‌های تشخیصی دیگری مانند تست‌های انعطاف‌پذیری، استرس، عضلات و تحلیل حرکت را برای بررسی دامنه حرکت یا شناسایی ناهنجاری‌ها در تراز اسکلتی یا عملکرد عضلانی تجویز کند. آزمایش‌های دیگری مانند نمونه‌برداری عضلانی و نمونه‌برداری مغز استخوان نیز ممکن است در موارد خاصی نیاز باشد. این دو آزمایش به پزشک کمک می‌کنند تا مطمئن شود علائم شما به بیماری دیگری مربوط نیست.

انواع روش های درمان ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

انواع روش های درمان ارتوپدی را می‌توان به دو بخش جراحی و غیر جراحی تقسیم‌بندی کرد. درمان برخی از بیماری‌های ارتوپدی، ابتدا با روش‌های غیر جراحی شروع می‌شود. اگر این روش‌ها نتوانند به بهبود بیماری کمکی کنند، در مرحله بعدی از روش‌های جراحی استفاده خواهد شد.

مشاهده هزینه‌ فیزیوتراپی دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

انواع روش‌های جراحی ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

انواع روش‌های جراحی ارتوپدی (Orthopedic Surgery) عبارت‌اند از:

• تعویض کامل مفصل: در این روش، جراح ارتوپد، سطوح فرسوده یا آسیب‌دیده مفصل را برمی‌دارد و پروتزی را جایگزین آن می‌کند.
  • آرتروسکوپی: جراحی آرتروسکوپی روشی کم‌تهاجمی است که در آن از آرتروسکوپ (دوربینی کوچک و بلند) و چندین ابزار کوچک برای ایجاد برش‌هایی کوچکی در درمان مشکلات مفصلی رایج مانند پارگی مینیسک، پارگی رباط ACL و پارگی روتاتور کاف استفاده می‌شود.
  • جراحی ترمیم شکستگی: بهترین جراح ارتوپد ممکن است، این جراحی را برای بازگرداندن آناتومی طبیعی استخوان شکسته توصیه کند. برای تثبیت استخوان در این روش از انواع مختلف ایمپلنت مانند میله‌ها، صفحات، پیچ‌ها و سیم‌ها استفاده می‌شود.
  • جراحی پیوند استخوان: اگر بدن بیمار نتواند به‌اندازه کافی استخوان جدید تولید کند، این جراحی توصیه خواهد شد. در این روش، جراح از استخوان بیمار یا فرد اهداکننده برای ترمیم و تقویت استخوان‌های بیمار و آسیب‌دیده استفاده می‌کند.
  • جراحی فیوژن ستون فقرات: در این جراحی، دو یا چند مهره برای اصلاح مشکلات ستون فقرات به یکدیگر متصل می‌شوند. یک جراح ارتوپد خوب ممکن است بتواند برخی از مشکلات کمر و گردن، مانند اسکولیوز (انحراف ستوان فقرات) و آسیب به مهره‌ها یا دیسک‌های بین مهره‌ای را با کمک جراحی فیوژن ستون فقرات درمان کند.

کاربرد ارتوپدی

انواع روش‌های غیر جراحی ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

دکتر ارتوپدی ممکن است روش‌های غیر جراحی ارتوپدی زیر را تجویز کند:

• درمان دارویی: که شامل داروهای ضد التهاب، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای مسکن است.
  • تخلیه مایع درون مفصل با کمک سوزن: این روش با نام آسپیراسیون سوزنی شناخته می‌شود و از آن برای درمان شرایطی مانند کیست بیکر استفاده می‌شود.
  • تزریق استروئید: تزریق کورتیکواستروئیدها همراه یک ماده بی‌حس‌کننده به مفصل می‌تواند به تسکین موقتی یا دائمی درد و بهبود تحرک افراد مبتلا به بورسیت کمک کند. اگر فرد دوباره دچار درد و التهاب شود، ممکن است تزریق دوباره نیاز باشد.
  • تزریق با کمک سونوگرافی: در این روش سرپایی، ابتدا زانوی افراد مبتلا به آرتریت زانو بی‌حس می‌شود. سپس از پروپ سونوگرافی برای قرار دادن سوزن و تزریق استروئید کاهش‌دهنده التهاب و درد به مفصل کمک گرفته می‌شود.
  • بریس و گچ: پیش از درمان ارتوپدی غیر جراحی یا جراحی برخی از آسیب‌ها، ناحیه آسیب‌دیده نباید حرکت کند. تاندونیت آشیل و پیچ‌خوردگی مچ پا را می‌توان با بریس و گچ درمان کرد.
  • درمان دستی: در این روش، مفاصل شما در مسیرهای مختلفی برای کمک به شل شدن بافت سفت‎شده حرکت داده می‌شود.
  • تزریق هیالورونیک اسید به مفصل زانو: این نوع درمان برای درمان آرتریت، آرتروز و مفاصلی که هیالورونیک اسید کافی ندارند، مناسب است.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی ممکن است بخشی از درمان بیماری‌های مزمن ارتوپدی مانند آرتریت باشد یا برای بهبودی سریع‌تر پس از جراحی توصیه شود. هدف فیزیوتراپی، کاهش درد و تورم و بهبود عملکرد فیزیکی و تناسب اندام است. فیزیوتراپی ممکن است شامل تمرینات ورزشی برای افزایش انعطاف‌پذیری، قدرت، استقامت، دامنه حرکتی، هماهنگی و تعادل باشد.
  • شاک‌ویوتراپی (Shock Wave Therapy): در این روش غیر تهاجمی، از امواج صوتی کم‌انرژی برای کاهش درد و تحریک سلول‌های بافت‌های آسیب‌دیده برای ترمیم استفاده می‌شود.

کاربرد ارتوپدی در درمان کدام بیماری‌هاست؟

کاربرد ارتوپدی در درمان درد مفصل در آرتریت، شکستگی استخوان، آسیب‌های بافت نرم (آسیب‌هایی که عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند)، کمردرد، گردن‌درد، درد و مشکلات شانه مانند بورسیت، رگ‌به‌رگ شدن، تاندونیت، پارگی مینیسک، پارگی رباط صلیبی قدامی ‌(ACL)، شرایط مادرزادی مانند پای پرانتزی و اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) و سرطان استخوان است.

درمان انواع بیماری های ستون فقرات در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

آرتروز با علائمی مانند درد، سفتی و تورم از رایج‌ترین انواع آرتریت به شمار می‌رود و ممکن است ناتوان‌کننده باشد. بهترین فوق تخصص ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، اغلب ابتدا روش‌های غیر جراحی ارتوپدی مانند داروهای مسکن، فیزیوتراپی و تزریق استروئید به مفصل و سپس روش‌های جراحی را برای کاهش درد و بهبود عملکرد افراد مبتلا به بیماری آرتروز توصیه می‌کند.

آسیب‌های ورزشی با علائمی مانند درد، سفتی، تورم و محدودیت حرکتی و آسیب‌های مربوط به محیط کاری مانند سندروم تونل کارپال و پارگی روتاتورکاف از مشکلات متداول دیگری هستند که یک دکتر ارتوپدی خوب می‌تواند آن‌ها را درمان کند. او ممکن است انواع درمان ارتوپدی مانند بریس، فیزیوتراپی، داروهای مسکن و در برخی موارد، عمل جراحی را توصیه کند.

وظیفه اصلی ارتوپدی چیست

مزایا ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اگر به دنبال بهترین متخصص ارتوپدی در تهران می‌گردید، بهتر است بدانید، با مراجعه به کلینک پزشک ارتوپد می‌توانید از مزایای

• ارائه خدمات تخصصی ارتوپدی: در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، خدمات تخصصی ارتوپدی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه ارائه می‌شود. پزشکان این کلینیک دارای سال‌ها تجربه و دانش تخصصی در زمینه درمان ارتوپدی هستند و می‌توانند بیماری‌ها و آسیب‌های پیچیده و نادر تأثیرگذار بر استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها، بافت‌ها و غضروف‌ها را تشخیص داده و درمان کنند.
  • استفاده از تجهیزات تخصصی: در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، از تجهیزات تخصصی و پیشرفته برای تشخیص و درمان تمام آسیب‌ها و بیماری‌های ارتوپدی استفاده می‌شود.
  • ارائه مناسب‌ترین روش درمانی: بهترین دکتر ارتوپدی در تهران در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، مناسب‌ترین و پیشرفته‌ترین روش درمانی ممکن را به همه بیماران مبتلا به بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، به‌ویژه بیمارانی که به کمک‌های فوری برای آسیب‌های خود نیاز دارند، ارائه می‌دهد.

وظایف اصلی پزشک ارتوپد چیست؟

تجویز آزمایش‌های تشخیصی، تشخیص بیماری، تجویز دارو و سایر روش‌های درمان ارتوپدی، همکاری با فیزیوتراپیست‌ها، ثبت پیشرفت یا بهبود بیماری و سابقه پزشکی بیمار و ارائه مراقبت‌های بعد از جراحی از وظایف اصلی پزشک ارتوپد محسوب می‌شود.

جراحان ارتوپدی نیز وظیفه دارند روش‌های جراحی را برای بیماران توضیح دهند، با متخصصین بیهوشی همکاری کنند و از روش‌های جراحی ذکرشده در بخش‌های پیشین برای درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی استفاده کنند. در صورتی که می‌خواهید توسط جراح ارتوپد در تهران درمان شوید، کافی است به کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید و از خدمات پیشرفته و دلسوزانه پزشکان این مجموعه، بهره ببرید.

هزینه های ارتوپدی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه های ارتوپدی به موارد بسیاری مانند آزمایش‌ها و نوع درمان‌های تجویزشده توسط پزشک بستگی دارد. به عبارت دیگر، هزینه های ارتوپدی به نوع و شدت بیماری یا آسیب شما بستگی دارد و نمی‌توان آن را بدون مراجعه به مطب یک فوق تخصص ارتوپدی خوب مشخص کرد؛ بنابراین، بهتر است به یک متخصص ارتوپدی خوب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید تا اطلاعات دقیقی درمورد هزینه‌های درمان ارتوپدی به شما ارائه شود.