آمارها نشان می‌دهد بیش از 1.5 میلیارد نفر در دنیا با درد مزمن زندگی می‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به درد مزمن نمی‌توانند شب‌ها به‌خوبی بخوابند و روزها روی کارهای خود تمرکز کنند. همچنین درد مزمن روی سطح انرژی و لذت بردن آن‌ها از زندگی تأثیر می‌گذارد.

اگر درد به بخشی از زندگی شما تبدیل شده است، کلینیک درد با درمان تخصصی درد می‌تواند به شما کمک کند.

کلینیک درد چیست؟ مراحل درمانی بیماران در این کلینیک چیست؟ شما می‌توانید پاسخ این سؤالات را در این صفحه پیدا کنید و همچنین اطلاعات مفیدی درباره خدمات و روش‌های درمانی کلینیک درد پزشک اول کسب کنید.

تشخیص و بررسی درد

کلینیک درد چیست؟

کلینیک درد که با نام کلینیک مدیریت درد نیز شناخته می‌شود، مرکزی درمانی است که تمرکز آن روی تشخیص و مدیریت درد مزمن است. دو نوع کلینیک درد وجود دارد. تمرکز نوع اول روی دردهای خاصی مانند درد گردن و کمردرد و تمرکز نوع دوم، روی تمام دردهای بیمار است.

در کلینیک مدیریت درد، ممکن است تیمی از پرستاران، پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها، روانشناسان، کاردرمانگران و متخصصین تغذیه حضور داشته باشد. علاوه بر تجویز دارو، ممکن است درمان‌های فیزیکی، رفتاری و روانی برای مدیریت درد در کلینیک درد ارائه شود.

متخصصان این کلینیک در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و کمک به بیماران برای مدیریت درد تخصص دارند و می‌توانند ابزارها و مهارت‌هایی را که برای بازگشتن به زندگی عادی نیاز دارید، به شما ارائه دهند. همچنین درباره دردی که احساس می‌کنید و تغییرات لازم در سبک زندگی توضیحاتی خواهند داد.

خدمات کلینیک درد پزشک اول

خدمات کلینیک درد پزشک اول عبارت‌اند از:

طب سوزنی

کاربرد طب سوزنی در کمک به افراد برای مدیریت برخی از انواع درد اثبات شده است، سوزن‌های نازکی به نقاط خاصی از بدن وارد می‌شود. این خدمت می‌تواند به تسکین کوتاه‌مدت درد در بخش پایینی کمر، گردن، زانو و آرتروز کمک کند. علاوه بر تسکین درد، طب سوزنی فواید دیگری مانند کاهش التهاب، افزایش آرامش و کاهش گرفتگی عضلات دارد. اگر طب سوزنی توسط فردی آموزش‌دیده و با سوزن‌های استریل انجام شود، بیمار با هیچ‌گونه عوارضی روبرو نخواهد شد.

آب‌درمانی

در آب‎درمانی، بیمار تمرینات ورزشی خاصی را در استخر آب گرم با دمایی بین 33 و 36 درجه سلسیوس انجام می‌دهد. البته برای درمان شرایط خاصی ممکن است دمای آب سردتر باشد. آب گرم به کاهش درد و انجام آسان‌تر تمرینات ورزشی کمک می‌کند. تمرینات ورزشی آب‌درمانی همانند ورزش‌های دیگر باعث آزاد شدن اندورفین می‌شوند. اندروفین یک ماده شیمیایی است که سلامتی و شادی را بهبود می‌بخشد و همانند یک تسکین‌دهنده طبیعی درد عمل می‌کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل تکنیک‌های فیزیکی مانند ماساژ، برنامه‌های ورزشی و نوردرمانی با استفاده از نور قرمز برای تقویت و کشش عضلات و مفاصل است؛ ضمن اینکه می‌تواند درد را در سراسر بدن تسکین دهد. تمرینات فیزیوتراپی مانند تمرینات هوازی کم‌تأثیر، تمرینات تقویتی، تمرینات تسکین درد و کشش می‌توانند فواید بلندمدتی برای درد مزمن داشته باشند.

ماساژدرمانی

ماساژدرمانی نوعی از دستکاری بافت نرم است و تحقیقات نشان می‌دهند می‌تواند برای درمان کمردرد مؤثر باشد. اگر از این خدمت همراه با سایر درمان‌ها مانند فیزیوتراپی و داروها استفاده کنید، می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید. افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش التهاب، بهبود وضعیت بدن، بهبود گردش خون و کاهش سفتی از فواید ماساژ تراپی محسوب می‌شوند.

درمان تخصصی درد

مراحل درمانی بیماران در کلینیک درد پزشک اول

هنگامی که برای اولین بار به کلینیک مدیریت درد مراجعه می‌کنید، پزشک ممکن است سؤالات زیر را بپرسد. صادقانه به این سؤالات پاسخ دهید تا پزشک بتواند اطلاعات دقیقی درباره درد شما به دست آورد.

• از چه زمانی این درد را احساس می‌کنید؟
  • درد را در کدام ناحیه از بدن خود احساس می‌کنید؟
  • آیا این درد روی عملکرد روزمره شما تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا این درد روی خوابیدن، خوردن و ورزش کردن شما تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا علت درد شما تشخیص داده شده است؟
  • آیا دارویی را برای مدیریت درد خود مصرف می‌کنید؟
  • آیا به مشکلات یا بیماری‌های دیگری دچار هستید؟

سپس پزشک به‌آرامی به نواحی خاصی از بدن فشار وارد می‌کند یا بخش‌های خاصی از بدن شما را حرکت می‌دهد. پس از آن درباره نوع و شدت درد از شما سؤال خواهد کرد و به دنبال تورم و علائم دیگری در بدن شما خواهد گشت.

در این مرحله پزشک ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ایکس، ام‌آرای، سونوگرافی را برای تشخیص و بررسی درد شما تجویز کند. اگر نگران چیزی هستید، سؤالات خود را از او بپرسید و درباره احساساتتان با او صحبت کنید.

پس از جلسه اول و گرفتن نتایج آزمایش‌ها، تیمی از متخصصان در کلینیک مدیریت درد با یکدیگر مشورت خواهند کرد. در جلسه بعدی، علت درد شما تشخیص داده خواهد شد. به این تشخیص، تشخیص اولیه گفته می‌شود. در صورت نیاز، آن‌ها شما را تحت نظر خواهند گرفت و تشخیص اولیه را تصحیح خواهند کرد.

پس از آن درباره یک برنامه درمانی برای تسکین علائم، کمک به مدیریت درد و بهبود عملکرد با شما صحبت خواهند کرد. این برنامه درمانی ممکن است شامل یک یا چند روش درمانی (که در ادامه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد) باشد. در پایان جلسه، پزشک از شما خواهد خواست پس از چند هفته در تاریخ‌های مشخصی دوباره به کلینیک مراجعه کنید تا راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد، شما را به متخصصان دیگر ارجاع دهد و بر پیشرفت یا بهبود بیماری نظارت کند.

مشاهده خدمات بهترین دکتر زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اهداف کلینیک درد پزشک اول

هدف کلینیک مدیریت درد این است که مهارت‌هایی را برای مدیریت درد مزمن به شما آموزش دهد تا بتوانید عملکرد بهتری در زندگی روزمره خود داشته باشید. اهداف کلینیک درد پزشک اول عبارت‌اند از: کاهش درد، بهبود کیفیت زندگی، افزایش دانش شما درباره دردهایتان، کاهش علائم درد، افزایش اعتمادبه‌نفس و دادن کنترل بیشتر بر زندگی و شرایط.

روش‌های درمانی در کلینیک درد پزشک اول

انواع روش‌های درمانی در کلینیک درد وجود دارد که پزشک ممکن است آن‌ها را در برنامه مدیریت درد شما بگنجاند. برای پیدا کردن بهترین روش درمانی برای برخی از بیماران، به آزمون و خطا نیاز است. علائم برخی از بیماران نیز ممکن است پس از تجویز اولین روش درمانی، به‌سرعت تسکین یابد. پزشک ممکن است یک یا چند روش درمانی را برای شما تجویز کند یا شما را به چند متخصص مانند فیزیوتراپیست یا متخصص طب سوزنی ارجاع دهد.

اگر سؤالاتی درباره روش‌های درمانی تجویزشده دارید، حتما آن‌ها را از پزشک بپرسید. بسیاری از روش‌های درمانی مانند داروها دارای عوارض جانبی هستند. بهتر است عوارض جانبی آن‌ها را در نظر بگیرید. اگر پس از ترک کلینیک، هنوز درباره استفاده از روش‌های درمانی تجویزشده تردید دارید، می‌توانید آن‌ها را در اینترنت جست‌وجو کنید و مطمئن شوید که روش درمانی مناسبی برای بیماری شما هستند. روش‌های درمانی کلینیک مدیریت درد پزشک ارتوپد عبارت‌اند از:

• داروها: پزشکان درباره داروهای فعلی و داروهای جدید با شما صحبت خواهند کرد. آن‌ها همچنین توضیحاتی درباره نحوه مصرف صحیح و عوارض جانبی هر دارو خواهند داد. پزشک ممکن است این داروها را تجویز کند: داروهای مسکن (پاراستامول یا مسکن‌های قوی‌تر)، داروهای ضد التهاب (NSAIDS یا کورتیکواستروئیدها) که می‌توانند درد را نیز کاهش دهند، داروهای ضد تشنج برای مسدود کردن پیام‌های درد و کنترل درد، داروهای ضد افسردگی برای مشکلات سلامت روانی که اغلب با درد مزمن همراه هستند و شل‌کننده‌های عضلانی برای کاهش تنش عضلات.
  • داروهای تزریقی: برخی از داروهای تزریقی می‌توانند پیام‌های درد را از اعصاب مسدود کنند و برخی دیگر برای تسکین درد تزریق می‌شوند. تزریق ممکن است ترسناک به نظر برسد؛ ولی، بهتر است بدانید، داروهای تزریقی می‌توانند روش درمانی بسیار مؤثری نسبت به داروهای خوراکی برای برخی از افراد باشند. اگر درباره این روش نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • تحریک الکتریکی عصب از راه پوست (TENS): دستگاه TENS دستگاهی کوچک با پدهای چسبنده است که روی بخش‌های خاصی از بدن گذاشته می‌شود. این دستگاه جریان الکتریکی کوچکی را آزاد می‌کند تا پیام‌های درد‌ را قطع کند. قدرت سیگنال‌ها و شدت پالس‌های این دستگاه قابل تنظیم است. هنگام استفاده از دستگاه TENS دردی را احساس نخواهید کرد. ممکن است احساسی شبیه به ضربان یا سوزن‌سوزن شدن را تجربه کنید.

خدمات کلینیک درد

• فیزیوتراپی: کم‌تحرکی در افراد مبتلا به درد مزمن ممکن است منجر به تضعیف عضلات و افزایش درد شود. در جلسات فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست‌ها تمریناتی ورزشی برای تقویت بدن به شما آموزش خواهند داد و شما را هنگام انجام دادن آن‌ها راهنمایی خواهند کرد. همچنین به یاد خواهند داد چگونه بدن خود را با اعتماد به‌نفس بدون تشدید علائم حرکت دهید.
  • ماساژدرمانی: یک متخصص حرفه‌ای ماساژدرمانی توضیحاتی درباره دردی که احساس می‌کنید، خواهد داد. سپس ناحیه درد را برای شل کردن عضلات منقبض و تسکین درد، ماساژ خواهد داد.
  • طب سوزنی: در این روش درمانی، سوزن‌های بسیار نازکی وارد نواحی خاصی از بدن می‌شود تا مواد شیمیایی طبیعی تسکین‌دهنده درد بدن را تحریک و آزاد کند.
  • آب‌درمانی: ورزش در استخر آب گرم به کاهش فشار روی مفاصل و کاهش درد هنگام ورزش کمک می‌کند. آب‌درمانی ممکن است به افزایش قدرت عضلات نیز کمک کند.
  • کایروپراکتیک (شکسته‌بندی): متخصص کایروپراکتیک از دستان خود استفاده می‌کند تا نواحی خاصی از بدن شما را دستکاری کند. کاهش تنش عضلانی و تسکین درد از فواید این روش درمانی محسوب می‌شوند.